Gamefaqs listar de tio viktigaste spelen

Robot
Gamefaqs listar de tio viktigaste spelen
Medlem
Gamefaqs listar de tio viktigaste spelen

Lätt att det är PONG, urfadern och världens första tv/dator spel.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

en veteran som inte kan sin historia? ...finns då folk till allt.

Spacewars;1962
Pong;1973

Medlem

Och wolfstein3d/doom borde komma typ top 2, med tanke att FPS-spelet dominerar marknaden/spelarantal idag...


signatur
Inaktiv
Skrivet av Gabor:

Och wolfstein3d/doom borde komma typ top 2, med tanke att FPS-spelet dominerar marknaden/spelarantal idag...

Jag skulle tippa på att fler människor, i världen, faktiskt spelar RPG av något slag (MMORPG som vanliga) än FPS.


signatur

... man will always be judged by the amount of alcohol he can consume and women, whether they like to admit it or not, will be impressed.

Medlem

Hm... lustigt att inget revolutionerande har skett det senaste decenniumet enligt listan ^^


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:

Hm... lustigt att inget revolutionerande har skett det senaste decenniumet enligt listan ^^

Samma sak som med musik; har det en gång gjorts går det inte att göra om det. Du kan alltså inte uppfinna ett nytt slags hjul.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem
Skrivet av Sui:
Skrivet av Gabor:

Och wolfstein3d/doom borde komma typ top 2, med tanke att FPS-spelet dominerar marknaden/spelarantal idag...

Jag skulle tippa på att fler människor, i världen, faktiskt spelar RPG av något slag (MMORPG som vanliga) än FPS.

Möjligt, men inget av spelen på listan är heller ett RPG...


signatur
Medlem
Skrivet av skribb:

Samma sak som med musik; har det en gång gjorts går det inte att göra om det. Du kan alltså inte uppfinna ett nytt slags hjul.

klart att man kan, det gäller bara att våga. se bara på introversion software.

sen att nittio procent av spelen som släpps idag står och stampar i samma spår hela tiden, det beror snarare på att de stora producentbolagen hellre tjänar pengar än släpper bra spel. inte för att man kan förneka dem att göra det, men tja, det är lite som musik, som du själv säger... Stora musikbolag kör gärna på sina säkra kort, men du har alltid alternativen, de små bolagen, där all utveckling sker.

Det är därför så många bra spel kommer från forna öststater tror jag. Det är där man "vågar" i dagsläget.


signatur
Inaktiv

det som förvånar mig mest är att inget spel med ordentlig multiplayer är med på listan

Inaktiv
Medlem

Konsolkramare, det är vad fan han är. Alla listor är personliga men hans var löjlig.

Medlem

mjae, den där listan kan man ju åsikter emot. Jag skulle nog vilja ha haft PONG, Pacman och Space Invaders på första, andra och tredje plats, följt av Wolfstein3D/Doom


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag skulle många gånger hellre vilja ha in Civilization på listan istället för Super Mario 64...


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Lika otroligt som att ngn av de första RTS:en _inte_ är med är det att Super Mario 64 _är_ med. Hallå, Super Mario 64, va faan. :evil:


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Motiveringen till varför Super Mario 64 är med på listan fick mig att sluta läsa direkt.

Quake släpptes ungefär samtidigt (en dag före) och jag vill nog påstå att Q1 hade mer inverkan i grafikvärlden än Mario 64.

Medlem

Jo det var en ganska dum lista. Ganska många spel som är väldigt lika varandra medans många stora genrer inte finns med alls. Men det är väl ganska uppenbart att dom helt fokuserat på dom äldsta spelen och glömt att 5-10 år nyare spel också kan ha influerat en hel del. Och sen verkar dom ju helt enkelt förneka att datorspel kan ha gjort nånting vettigt alls.

FML
Medlem

Hur i helvete våga han säga att de är de "10 viktigaste spelen"?

Medlem
Skrivet av qlz:

en veteran som inte kan sin historia? ...finns då folk till allt.

Spacewars;1962
Pong;1973

du behöver inte vara uppskäftig.

trodde Pong var först..jaja, då vet man, space wars är urfadern. nice.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Pong anses oftast vara först eftersom det var det första spelet som faktiskt spelades av mer än en handfull.

Medlem

Spacewars, ett rymdspel är urfadern till alla Makapärspel, men då borde vi få fler rymdspel


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Det var en lista över de VIKTIGASTE spelen, spel som påverkar hur andra spel utvecklas och hur vi gamers ser på spel. Kanske de borde slängt in Wolfenstein 3D eller nått för FPS-genren men listan innehåller redan så många viktiga avstamp, kanske om de listade top 20. Glöm inte att det var arkadspelen som fick in många i spelvärlden. Det experimenterades friskt och det var i slutändan de spel som spelades mest som påverkade vad som utvecklades mer. Super Mario Bros. och NES visade att suveräna spel kunde spelas minst lika bra i hemmet som i arkadhallen. Orsaken till varför Super Mario 64 är med är för att spelet lyckades kombinera plattform med 3D och ett helt nytt styrsätt på ett genialt sätt som fick många att våga släppa 2D för gott.

Stirra er inte blinda på PC... Det finns otaliga andra plattformar som påverkat oerhört mycket mer på spelen vi spelar idag än de spel som släppts de senaste 10 åren. Största inovationen i mina ögon skedde under 80- och tidiga 90-talet på konsoller, C64, Atari och Amiga.


signatur

- r4z0r -

Medlem

Super Mario Bros. förtjänar verkligen en första plats. Utan det så hade jag nog inte varit den gamern jag är idag ;).

PaZ
Medlem
Skrivet av r4z0r:

Det var en lista över de VIKTIGASTE spelen, spel som påverkar hur andra spel utvecklas och hur vi gamers ser på spel. Kanske de borde slängt in Wolfenstein 3D eller nått för FPS-genren men listan innehåller redan så många viktiga avstamp, kanske om de listade top 20. Glöm inte att det var arkadspelen som fick in många i spelvärlden. Det experimenterades friskt och det var i slutändan de spel som spelades mest som påverkade vad som utvecklades mer. Super Mario Bros. och NES visade att suveräna spel kunde spelas minst lika bra i hemmet som i arkadhallen. Orsaken till varför Super Mario 64 är med är för att spelet lyckades kombinera plattform med 3D och ett helt nytt styrsätt på ett genialt sätt som fick många att våga släppa 2D för gott.

Stirra er inte blinda på PC... Det finns otaliga andra plattformar som påverkat oerhört mycket mer på spelen vi spelar idag än de spel som släppts de senaste 10 åren. Största inovationen i mina ögon skedde under 80- och tidiga 90-talet på konsoller, C64, Atari och Amiga.

Har du läst listan? Wolfenstein finns faktiskt redan där.

Inaktiv

wolfenstien 3d sedan doom och sist quake där har du mina viktigaste spel

Inaktiv
Skrivet av Gabor:
Skrivet av Sui:
Skrivet av Gabor:

Och wolfstein3d/doom borde komma typ top 2, med tanke att FPS-spelet dominerar marknaden/spelarantal idag...

Jag skulle tippa på att fler människor, i världen, faktiskt spelar RPG av något slag (MMORPG som vanliga) än FPS.

Möjligt, men inget av spelen på listan är heller ett RPG...

Inte bara möjligt utan jag skulle nog kunna satsa pengar på det, min poäng var att antalet människor som spelar en speltyp avgör inte om det var revolutionerande. Tilläggas bör att jag inte håller med om deras lista.


signatur

... man will always be judged by the amount of alcohol he can consume and women, whether they like to admit it or not, will be impressed.

Inaktiv

Måste hålla med om att Super Mario Bros är det "viktigaste" spelet i avseendet att det förde datorspelen in i var mans hem.

Resten verkar högst subjektivt.


signatur

Just Another Noob
Jocke

Medlem
Citat:

Måste hålla med om att Super Mario Bros är det "viktigaste" spelet i avseendet att det förde datorspelen in i var mans hem.

Eh? Atari 2600 kom långt innan NES, och såldes i jätteupplagor - som om det är nån som ska få erkännande för att ha fört in spelkonsoller i var mans hem så är det Atari.
Sen kom ju hemdatorer som Vic20, Spectrum, C64 osv också innan Nintendos intåg på konsollmarknaden.

Personligen tycker jag att Quake är det spel som saknas mest på listan - för att det gjorde onlinespelande så omåttligt populärt.


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Inaktiv

Vad i helsike, vad är det där för galen lista? Donkey Kong och Star Wars (eh?)... Att några "klassiker" är med kan man väl ha överseende med, men vart är Dune 2? Half-Life?

Det är förstås svårt att lista de tio viktigaste spelen. En lista för varje person.

Medlem

Hmm Mario 64 som sagt.

RTS grenen då? Vad skulle Starcraft vara utan Dune 2?

1
Skriv svar