Katherine Kerr

Avstängd
Katherine Kerr

Någon som läst hennes böcker om Deverry? Riktigt riktigt bra. Katherine Kerr skriver på ett spännande och engagerande sätt.
Böckerna om Deverry är fantasy. Deverry är ett land med keltisk kultur (lite jobbigt det här med ord och uttal ibland ).

Skrivet av Baksidan på första boken - Silverdolken:

Jill bär på en hemlighet - hon kan se det mystiska vildfolket som ibland lämnar sitt osynliga rike och stiger in i den synliga världen och låter henne ana ett sedan länge svunnet förflutet och en omvälvande framtid. Men hennes far, legosoldaten Cullyn, tror henne inte. I hans värld härskar svärdet och han tjänar många herrar, bara de har välfylld penningpung.
De slår följe med en köpman på väg mot Eldidd för att köpa hästar som enligt urgamla legender föds upp av de skygga alverna. Men en dag korsas deras väg av en gammal vandrare som inte bara tycks veta allt om örter och magi utan även om deras framtid...

Silverdolken är den första delen i Katherine Kerrs episka fantasyserie om konungariket Deverry - en keltisk fantasyvärld full av magi, kärlek, hjältedåd och död. I Tolkiens anda har författaren skapat en detaljerad färgrik och fullständigt övertygande sagovärld som hör till de finaste som skildrats i fantasygenren.

Boken är inte riktigt skriven i Tolkiens anda tycker jag, men den är riktigt riktigt bra och välskriven.
Efter att ha blivit tipsad av en kompis började jag läsa men la efter ett tag undan boken. Det var två år sedan och nu tänkte jag ta upp den igen.

Boken innehåller 12 böcker uppdelade i tre akter. Serien är spännande och medryckande. Jag föreslår att om du gillar böcker och särskilt fantasy så borde du gå till biblioteket imorgon och låna första delen. ^^

#blogg

Medlem
Katherine Kerr

Tror jag har läst igenom alla, tror det bara fanns upp till bok 13 ute när jag läste dem men. De är ganska bra faktiskt. Men vill du läsa riktigt bra fantasy så är det ju bara Wheel of Time av Robert Jordan som gäller. 11 böcker på 900 sidor var och lär bli i alle fall en till innan serien tar slut. Jag låg minst 2 timmar på kvällarna med denhär serien i ett helt år, längtar till nästa bok.

Terry Pratchett skriver med sådan humor och lätthet att det är en ren fröjd att läsa hans böcker. väldigt bra böker om du vill läsa i typ 20 min och sedan göra något annat.

Robin Hobb serien är faktiskt riktigt bra den med när du väl kommit in i den. då den kretsar kring just en person från hans 7 års dag till det att han är på ålderns höst.

faktiskt så rekomenderar jag alla dessa 3 framför Kerr, Kerr blir oerhört kaotiskt senare då man dessutom skiftar mellan 3 olika tidsperioder i samma bok. Börjar du läsa Wheel of Time så får du dig snart en upplevelse som slår Tolkien på fingrarna ordentligt.

Avstängd

Enligt Kerrs sida finns det bara 12 böcker, men enligt en annan sida finns det två till som inte är översatta till svenska än.

Jag har aldrig prövat Jordan, eller Hobb. När jag praoade på biblioteket i niana så tänkte jag att det var alldeles för många böcker för att jag skulle orka läsa. Men jag kanske prövar när jag läst klart Deverry.

Jo Pratchett, han är så härlig.
Hans böcker läser man ju inte i 20 minuter utan i någon timme. ^^
Hans humor är så underbar. Helt klockren. Perfekt!

Hm, kanske skulle pröva Hobb också.

Det som är jobbigt med fantasy är att det finns så många författare och så mycket att läsa, men det går ju heller inte att spendera hela dagarna på läsning. Det blir lite tröttsamt efter ett tag.

Graham P. Taylor har skrivit tre böcker än så länge. Jag har de två första. Han skriver ganska mörk fantasy, eller egentligen inte riktigt fantasy utan snarare övernaturliga 1700-talsromarer. Han är präst och därför finns det förstås med en del kristet också. Men böckerna är inte på något sätt bara riktade till kristna.
Böckerna är inte så långa så de går ganska snabbt att läsa också. Rekommenderas starkt.

1
Skriv svar