Gamers måste vidga sina vyer
Jag sitter här redo att hoppa in i duschen så jag ska fatta mig kort. Jag tittade just i FZ:s filmarkiv där du förutom de senaste filmerna även kan se vilka filmer det är så är populärast. Det är rätt skrämmande faktiskt. Jag ser tex att den korta "teasern" från #Need for Speed XI som las upp häromdagen har 1433 träffar medan en rulle som trailern för #Folks Soul: The Lost Folklore bara har 161 medan en #Eternal Sonata-trailer har 361 sedan 3 maj.
Nu är detta visserligen väntat, Need for Speed är ändå Need for Speed, men jag tycker ändå det är väldigt trist. Det är som att folk skippar att se sånt som de inte känner till, samtidigt som alla klagar på att det bara kommer uppföljare hela tiden, att det bara släpps en massa titlar som är stöpta i samma mall. Hur konstigt är det när de enda spelen som vi visar intresse för är just spel som Need for Speed.
Kanske är det jag som överreagerar, jag hoppas verkligen att det är så, men med tanke på att det här är en spelsajt, för människor som verkligen gillar spel så är det illavarslande. Jag menar, om vi struntar i spel som inte hypas till döds hur kan vi då begära att gemene man ska göra det?
Tycker faktiskt detär synd, inte bara för att spelindustrin i sig blir tråkigare på grund av det utan även för den enskilda individen som förmodligen kommer att missa en mängd fantastiska titlar bara för att han eller hon inte öppnar ögonen och tittar sig omkring en aning.
Need for Speed har ett jäkligt starkt grepp om (svenska) gamers. Jag minns det året på Dreamhack då #Need for Speed: Hot Pursuit 2 precis hade "släppts", varannan bildskärm flimrande i 150 kilometer i timmen. Men visst, det är inte lätt för spel utanför mallen att synas och få den uppskattning de förtjänar. Senaste årets fokus på indie kanske kan få ordning på det.
Att alla vill ha Need 4 Speed är ett rop på hjälp i spelvärlden