Ska slita mig från spelets tentakler

Avstängd
Ska slita mig från spelets tentakler

Igår när pappa hämtade mig på lanet så sa han att jag borde göra något mer vettigt istället för att spela så mycket spel. Det har han sagt länge. Han menar att nog kan jag spela någon gång då och då, men att det är vansinne så mycket tid jag lägger på spel.
Han sa också en grej som han inte har nämnt mycket förr, och det är att spel är som en drog. Du spelar för att det är roligt och "skönt" och du kommer inte på något att göra när du inte spelar dator samt spenderar flera timmar per dag på att spela.

Igår insåg jag för första gången att jag verkligen är spelberoende. Pappa sa det att innan jag inser det själv och vill göra något åt det finns det ingenting jag eller någon annan kan göra.
Jag bestämde mig för att jag ska dra ner på mitt spelande. Nu ska jag inte spela något på hela veckan (mest för att jag lanade i typ 24 = drygt en veckas spelande). I stället ska jag börja lära mig mer om programmering och schack och judar och allt möjligt som är roligt att kunna.

För att sammanfatta det hela så har jag stängt slita mig lös från datorspelens tentakler och börja ta kontroll över mitt spelande och börja göra mer vettiga grejer, men jag kommer förstås inte sluta spela.

#blogg

Inaktiv
Ska slita mig från spelets tentakler

Lära dig mer om shack och judar? Jag tror nog att du gör bäst i att fortsätta spela. Alla intressen är beroendeframkallande, men det är naturligtvis viktigt att försöka hålla perspektiv på vad du gör. Spela med måtta men försök inte tvinga bort ditt intresse, det kommer nog inte sluta väl.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Avstängd

Nä, jag menar inte så.
Schack tycker jag är jättekul, men jag är inte bra på det.
Och lära sig om judar, ja, jag skrev det här på ett annat ställe i ett annat sammanhang. Jag har tänkt lära mig mer om den judiska kulturen, helt enkelt.

Nä, jag försöker inte tvinga bort mitt intresse utan helt enkelt dra ner på spelandet till en lagom nivå.

Medlem

"Lagom nivå"?! Du spelar ju två timmar per dag. Det är alldeles för lite för att man ens ska kunna kalla sig "gamer".

Problemet är att allt som Elias pappa säger åt honom blir lag. Elias har väldigt svårt att tänka kritiskt när det gäller hans pappa. Men nu ska jag inte dra upp en massa exempel så att vi blir osams igen (Elias sa upp vänskapen i några veckor för ett tag sen när jag lugnt försökte säga att man faktiskt har fått en hjärna som man ska tänka med själv).

Akta så du inte blir beroende av schack, Elias. Det är också "kul" och "skönt". Man kan bli beroende av allt som är kul och/eller skönt. Och nej... du är absolut inte spelberoende. :shock: Det är en ren lögn. :x

Om man är spelberoende är spelen det enda som uppfyller ens tankevärld och man kan inte vara ifrån dom. Så definieras beroende. Man är inte beroende bara för att man sitter mycket vid datorn. DUMHETER!! :x

Skrivet av Wikipedia::

Att vara beroende av något är att inte kunna sluta med det. Vanligt är att man är beroende av en viss substans, till exempel alkohol, vilket kallas alkoholism. Även nikotin och många illegala droger är beroendeframkallande.

Man kan även vara beroende av att utföra vissa handlingar. En sentida trend är att se många vardagliga företeelser som potentiellt beroendeframkallande. Detta inkluderar TV, sex, mat, motion, Internet och TV-spel. En typ av beroende som är så vanlig och skadlig att den anses vara en psykiatrisk diagnos är spelberoende, då man är beroende av att spela om pengar, till exempel på spelautomater eller nätpoker.

Nära anhöriga till beroende lider också av beroendet. Att tvångsmässigt försöka hålla alkoholisten man har som partner nykter kallas för "medberoende".

Mamma tycker nästan att jag är beroende. Men vi diskuterar saken och så. Allting är inte svart eller vitt. Folk som hon har pratat med säger i stil med: "men ooh... om han håller tiden på kvällen och äter med er och så vidare är det ju inga problem alls".

Och så känner jag inte sug efter datorn när jag är borta. Det är bara skönt att vara borta ibland.

Jag tror inte att du känner ett sug efter datorn hela tiden. Rätta mig om jag har fel.

1
Skriv svar