MMOG relationer

Pansarknekt
MMOG relationer

Det är inte ovanligt att man träffar människor på internet. Genom diskussioner på forum, chat/irc, spel, bloggar osv. Just när det gäller spel brukar det i dom vanliga multiplayerspelen sällan vara jättesociala möten. Mer "FU Youre 4 n000b asshole, ill kill your momma!" eller "CAMPER CAMPER CAMPER" efterföljt att man blir dödad av samma snubbe som ska föreställa ens teammate. Sen finns det MMOG där det tvärtom oftast är väldigt trevlig stämning vilket gjorde mig misstänksam när jag började spela online-spel. Kanske var det en RvS/CS skada som gjorde att man inte litade på nån och mest ignorera alla. Så fortsatte det genom diverse betatest och Star Wars Galaxies. Jag var the lone ranger och sprang runt och leta mineraler på Tatoonie utan en aning på att det var i princip den mest mineralfattiga av planeterna i spelet. Detta hade jag ingen aning om just p.g.a försummandet av den sociala biten. Efter ett par månader och diverse tillverkning av ganska kassa items kom jag på mitt misstag genom att läsa manualen. (köpte SwG i kartong för 849kr!). Kort därefter slutade jag lira då jag flyttade och inte skulle ha nån vidare lina på ett tag. Min nästa ordentliga online-spel upplevelse blev EvE Online och det var där jag förvandlades från mitt loneranger-jag till teamplayer. Jag hamnade i ett corp tillsammans med min IRL-vän Moncada. Detta var ett mining/building corp som hette TOHA-Heavy Industries. Här stormtrivdes jag och min misstänksamhet försvannn (inom corpet mestadels) trots att vi mestadels bestod av tyskar. Jag fick hjälp, resurser och även låna skepp om jag behövde. Den sociala aspekten hade inte bara blivit en av dom viktigaste ingame ingredienserna utan även ett verktyg för att hanka sig fram inom EvEs ibland ganska kalla, karga och ogästvänliga klimat. Hade den sociala biten av EVE förts över till det riktiga livet så hade världen garanterat varit en bättre plats.

Men nu är det inte så. Världen är hemskare och drygare än vad en inviduell person kan förstå eller rättare sagt klarar av att förstå utan må psykist väldigt illa. Den här artikeln som jag länkar till här Slained witness mourned by cyber-world handlar om ett par i USA som spelade EvE-online tillsammans tills tragedin slog till. Det intressanta var att deras förehavanden i EvE-online gjorde att händelsen uppmärksammats internationellt. Vänner från Project EvE sörjer med dem och detta bevisar att MMOG ibland går från spel till en mer social aktivitet. Jag tror även att detta är särskilt sant i EvE eftersom spelarna är av mognare ålder men även i andra MMO är ovanstående sant. T.ex. så läste jag om ett par som träffades i WoW och sedan gifte sig!

Jag tycker denna utveckling är mycket intressant och ser framemot vidare utveckling i framtiden. Tekniken blir mer och mer strömlinjeformad och alla gadgets blir mindre och smidigare. Det känns inte som att vi går in i cybervärlden utan att cybervärlden sipprar in i verkligheten och finns på fler och fler ställen. Inom snar framtid kommer alla vara uppkopplade mot internet hela tiden via mobilen. Snart sitter man väl och spelar EVE på luren var man än är och liknande. Varför gå till skolan när man kan sitta hemma och gå till klassrummet med sin avatar istället. Möjligheterna är många och tekniken finns redan om än ibland i bebisstadiet men still.

Nä nog med profetior för idag. God fortsättning, vi ses i cyberrymden.(Hade funkat bättre som avslutning om detta varit på papper ;D)

#blogg


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
MMOG relationer

Överväg en lite bättre styckesindelning, det där är nästan oläsbart

1
Skriv svar