Starcraft 2... meh!

Inaktiv
Starcraft 2... meh!

Den här dagen började precis som vanligt. Jag gick upp ur sängen runt nio, käkade frukost med sambon och satte mig som vanligt och bara slösurfade, precis som vanligt. Så fel jag hade!

Det första som slår emot mig, på de flesta spelsidor jag har som bokmärken, är att Blizzard tillkännagivit Starcraft 2. Uppföljaren på något av strategispelens strategispel. En gigant bland giganter. Standarden för hur ett spel skall produceras och uppföljas i ett decennium, skall få en uppföljare(!).

Men, what's the big deal? Spelet ser ut att vara 1 år gammalt och det är troligen inte klart för release än på ett ganska bra tag, om jag känner Blizzard rätt. För de vill helst bara att alla som du och jag skall fukta våra dregglande mungipor med detta spel. För det kommer, men ingen (utom Blizzard själva) vet när. Och hittills är inget revolutionerande tillkännagivet. Förutom då fysik från Havok som är helt nytt för RTS, eller hur var det nu igen?

Så är dagens kaos på internets alla spelsidor, efter ett tag även på FZ, verkligen värt att byta ut ett spel som balanserats nästan till förbannelse, för nya texturer och lite mer glansiga effekter? Jag tycker att Blizzard skulle satsat på ett helt nytt IP istället för detta. De kan spel (och CG-filmer), det vet vi. Så varför inte skapa något nytt som vi kan lära oss att älska?

Hade jag varit Korean hade jag nog varit helt själv när jag hörde nyheten och klämde ur mig "meh". Nu är jag defacto svensk men kan likväl, synnerligen ensam, säga meh!

Hype är hype, men jag börjar tröttna på det.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
Starcraft 2... meh!

Blizzard väljer en bra väg, Starcraft 2 är något som otroligt många har väntat på i flera år. Och detta är exakt vad vi vill ha. Syd Korea dom som är mest vilda på att spela StarCraft så man förstog om dom skulle nämna det först där så skulle dom bli vilda som ett par Koffin-ungar och det blev dom också.

Blizzard gör aldrig fel det är något man ska lära sig först. Sen så kan man tycka annat. Att satsa på något helt nytt är som att försöka få barn att äta spenat.

Medlem

Som någon sa förut "Blizzard gör inte nytt, de är perfektionister och gör jävligt bra grejjer" (ungerfärlig quote).

Att få ny grafik och spel element är bara ena delen, iaf för mig. Den andra halvan är storyn som slutade med mycket spelrum för en fantastisk 2a. Zerg ligger på toppen medan Protoss och Terran är borta och slickar sina sår, samt som Duran, förädarnas förädare, har gått för sig själv och skapat en zerg/protoss hybrid. Där slutade det. Att spela igenom hela Starcraft kampanjen hjälpte längtan, särskilt om man skyndar på det hela med fusk så man kommer ihåg vad som hände innan.

Medlem

Ska du klaga på att StarCraft 2 är hype?

haha... jag tycker likadant när det gäller Nintendos Wii. "Inovation" my ass, när det enda som kommer ut är 2-3 år gammla grafiska minispel till Wii'n. Mer överskattad konsol får man leta efter. Den enda produkten Nintendo verkligen har lyckats med är Nintendo DS Lite'n med alla dess roliga och nya spel. Wii får bara uppföljare som i dom flesta fallen inte håller måttet gentemot sina bärbara motsvarigheter.

1
Skriv svar