Synpunkter på Spiderman 3

Inaktiv
Synpunkter på Spiderman 3

Jag var och såg Spiderman 3, även under det svenska epitetet Spindelmannen (bra mycket bättre än Batman = Läderlappen hur som helst), på bio igår med sambon. Vi hade sett båda de tidigare delarna på bio i serien så det kändes väl ganska naturligt att slanga ut 200kr för två timmars nätsvingande-underhållning.

Nu ska jag naturligtvis inte gå ut och berätta slutet eller ens huvudhandlingen för att undvika att förstöra underhållningen för dem som inte redan sett filmen, men jag tänkte introducera den och ge mina egna synpunkter på filmen i stort.

För det första är centrum fortfarande Peter Parkers relation till miss Mary Jane Watson samt deras tredje vän Harry Osborne. Det dyker också upp nya karaktärer i filmen som alla vävs in i handlingen på ett mer eller mindre logiskt och begripligt sätt. Befintliga karaktärer finns kvar och vad jag kunde se är alla skådespelare i samma roller som senast, ett stort plus. Det intressanta med Spindelmannen-filmerna är i min mening inte de spektakulära slagsmålscenerna utan snarare skådespeleriet från samtliga skådespelare i filmen och storyn och inte minst djupet hos karaktärerna där allt inte är svart eller vitt utan en gråzon mellan de "goda" och "onda".

Sam Raimi, filmernas regissör, rosades redan efter den första filmen för att han så preussiskt håller filmen i god ton både handlings- och fotomässigt med filmernas serietidningsförebilder. Skådespelarna känns inte bara till handling utan även utseende som klippta ur serietidningarna, lite som känslan med huvudrollsinnehavarna i Sagan om Ringen-trilogin.

Men duger filmen efter två timmars träsmak i ändan? Naturligtvis levrar filmen, precis som jag hade förväntat mig! Den känns aldrig för lång, och de saker som man är rädd att de ska missa få med i filmen täcks alla upp och filmen binder också samman handlingen med trean och de två tidigare filmerna. Inte minst introduktionen i filmen, när huvudrollsinnehavarna presenteras, berättar en kort visuell historia som för en direkt in i handlingen precis där man förväntas förhålla sig.

Jag är fullt medveten om att jag inte på långa vägar är en recensent av film, men detta är mina kortfattade synpunkter på filmen på ett karbonpapper, så att säga. Personligen rekommenderar jag den till alla dem som tyckte om de tidigare filmerna, eller helt enkelt vill ha två timmars högproducerad action även om filmen till viss del har ganska förutsägbara sekvenser.

Wikipedia: Spiderman 3

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
Synpunkter på Spiderman 3

Själv ska jag se den imorgon på bio, spännande!

1
Skriv svar