Fler regissörer i spelbranschen

Skägg.
10 Chambers
Fler regissörer i spelbranschen

Visst, en del testosteronstinna regissörer har försökt skapa spel men det har nog varit mer marknadsföring än riktigt hantverk. Jag säger inte att speldesigners är dåliga på att berätta en historia men jag tror att det fortfarande finns mycket kvar att lära från filmens värld, och säkerligen vice versa.

Ett äventyr av bröderna Coen, eller kanske en thriller av Christopher Nolan? Smarrigt.

#blogg


signatur
Medlem
Fler regissörer i spelbranschen

Håller verkligen med.

Om spelbranschen i stort ska få en lite högre kulturell status så är det nästan ett måste med fler spel med en gripande och kanske lite mer udda story. Fahrenheit var ett grymt exempel på det.

Sen är ju frågan om det är önskvärt för spelbranschen att nå en högre kulturell status

Inaktiv

Eller varför inte ett sci-fi pangare av bröderna Wachowski? eller mystiskt thriller av David Fincher?


signatur

Gandalf shouting: It's saruman!!

Inaktiv

Jag ser gärna att spelbranshen får hög kultur status, skulle va nåt om spelbranshen hade högre status än film, säg att man lägger ner 3miljarder på ett spel:)


signatur

Gandalf shouting: It's saruman!!

Redaktör

Spelbranschen har väldigt mycket jobb framför sig innan den ens är i närheten av film och andra underhållningsformer. Spel är underhållning, och bra sådan, men kultur i meningen att de har något att säga är de, med få undantag, verkligen inte.

Spel är ibland skickliga på berättarteknik; #HL/#half-life-2|HL2 och #Riddick är svinsnyggt berättade. Men - vete fan om spelen kan lära särskilt mycket storymässigt från film. De är väldigt olika: film är helt fritt att berätta valfri story, medan spel också måste ta hänsyn till att spelaren ska ha viss valfrihet, de följer inte en spikrak linje (även om de är linjära sker inte allt i en på förhand exakt utstakad ordning enligt en viss tidaxel).

Tror nog snarare att spel måste hitta sitt eget sätt att uttrycka sig. Om man ens kan tala om enhetliga story-/berättarmallar för spel, genrerna skiljer sig ju rätt kraftigt åt sinsemellan.


signatur
Inaktiv

Mmm....håller delvis med, men alla spel har ju en story oavsett hur olinjärt det är - En story som skulle gynas av att bli proffesionellt regiserad/skriven. Jag tycker inte det är fel med spel som har en linjär story, bara det är ett bra och kul spelande.


signatur

Gandalf shouting: It's saruman!!

1
Skriv svar