EA tror på Europa

Inaktiv
EA tror på Europa

Electronic Arts, världens ekonomiskt starkaste speldistributör och utvecklare, tror att det är i Europa som konsolkriget kommer att avgöras. Orsakerna till detta är något oklara men kan ha att göra med ökat generellt välstånd inom EU, som numera räknar över 600 miljoner invånare; med andra ord drygt dubbelt så mycket som i världen starkaste ekonomi, USA. I likhet med vad jag bloggade om tidigare, att den nya generationens konsoler måste bredda marknaden för att vinna den, ligger det ganska mycket i vad EA säger tror jag. Japan är ju mer eller mindre ett lost case för både Xbox och Sony (PSP har dock fått ett friskt uppsving på sistonde inte minst tack vare fenomenet Monster Hunter Portabel 2)som det ser ut i dagsläget, med NDSL och Wii som dominerar både hårdvaru- och mjukvaruförsäljningen månad efter månad.

USA är ganska Xbox-centriskt dock och tilltalar nog en grupp människor som byter från PC till konsol, med starkt onlineläge och många FPS-spel. Playstation 3 såg en otroligt dålig månad i USA under April och hålls egentligen mest flytande genom PS2:ans stadigt starka siffror, troligen på grund av GoW2. Och Wii? Den säljer slut innan den hinner till hyllorna i alla tre regioner.

Den förra generationens konsoler avslutade i min mening med att visa att det är viktigt att få in casualspelare. Detta var något särskilt PS2 lyckades med genom spel som Guitar Hero och Singstar, där det sistnämnda visade sig vara ett fenomen begränsat till mer eller mindre Europa. Att MS och Sony går så starkt mot hardcore-segmentet kan visa sig vara ett ordentligt misstag, något som naturligtvis framtiden får avgöra bärigheten i.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
EA tror på Europa

(11:40:56) (+IceMan^-) EA tror på PENGAR
(11:41:01) (+IceMan^-) och att döda allt
(11:41:15) (+IceMan^-) WESTWOOD we will not forget!!!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Mycket vettiga funderingar!

Jag tror dock att Playstation 3 kommer vinna "slaget om Europa". PS3 fick sig ett rejält lyft försäljningsmässigt när den lanserades i EU.

Om vi tittar på Xbox 360n har den egentligen inte så mycket att komma med. Flaggskeppen BioShock, Alan Wake, Mass Effect, left 4 Dead, Unreal 3 o.s.v. släpps även till PC, vilket gör att PC-spelare inte har någon motivation att köpa 360n.
Andra storspel som GTA IV, Devil May Cry 4, Battlefield: bad Company o.s.v. delar man med Sony.

Antalet exklusiva titlar är betydligt fler till PS3an om man tittar framåt 2008. 360n har tyvärr inte det som krävs för att klara sig på toppen och i sinom tid kommer man bli ifatt sprungen av Sony.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

eller hur PS3 vinner, känns mer fulländad. Om än lite dyr men priset sjunker väl. PS3 vinner i längden.


signatur

Gandalf shouting: It's saruman!!

1
Skriv svar