Framtiden

Avstängd
Framtiden

Jag ska utbilda mig vidare efter gymnasiet, helt klart. Det blir nog Datateknik, en ingenjörsutbildning om datorer. Det låter rätt kul, sedan kan jag ju bli civilingenjör av det också.
Vi har med skolan varit på Universitetet i stan (Campus i Skellefteå) några gånger, senast idag. Ett tag ville jag gå datorspelsutveckling, men jag vill inte flytta ner till Stockholm eller jobba utomlands efter det, så det får nog bli till att jobba som en vanlig datortekniker på hemmaplan.
För övrigt tycker jag att det är alldeles för dålig information om vidare utbildning när man gör sina tillval. Jag gissade bara på vad jag skulle ta, i princip, men fick senare veta vad jag behövde och valde till det istället, även om det blir lite krångel och sånt. Förmodligen måste jag läsa tekniskt basår före. Viktigt är också att tillägga att jag går i tvåan, så jag har fortfarande en del tid kvar.

Hur som helst, vill man vara fin får man lida pin - vill man ha ett bra jobb måste man kämpa för det.
Jag är inte särskilt skoltrött och jag känner mig beredd att kämpa vidare i några år till så jag får ett bra jobb som jag trivs med.

#blogg

Antikvitet
Framtiden

180/200 poäng i Datateknik är helt ok, men var inställd på att det inte blir så mycket "hålla på med datorer" första två åren. När du passerar genom basblocket på en civilingenjörsutbildning så blir det matte, matte, matte och matte.

Du behöver när du är klar kunna linjär algebra, differentialkalkyl och integrering, logik, diskret matte, differentialkalkyl och transformationer, matematisk statistik, numeriska metoder och så kanske lite analogel. Det är smaskigt, men jobbigt ett tag. Kämpa hårt!


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

ah.. gamla hederliga difftrans!
Laplace och jag är bästisar.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Avstängd

Jo. Jag vet. Jag gillar matte så det är lungt. ^^

1
Skriv svar