SiN Episodes: Emergence

Robot
SiN Episodes: Emergence

Efter åtta år bryter amerikanska Ritual tystnaden när man i dagarna lanserat SiN Episodes: Emergence - uppföljaren till 1998 års actionrökare SiN. Då som nu står spelet i skuggan av konkurrenten Valves titlar i Half-Life-serien. FZ har synat Rituals comeback i sömmarna - men frågan är om man har tillräckligt på fötterna för att ge sin gamla ärkerival smisk på fingrarna?


Medlem
FZ testar SiN Episodes: Emergence

Ack så sant, det här spelet gav ingeting, förväntade så mycket mer.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Enda störande delen i spelet var i slutet, då det kändes som att man bara hade slängt in dom där gubbarna som tålde 200 skott. Grymt irriterande slut. Fick Autosavea efter varje kill.

Inaktiv

nåja, kommer 9 delar så.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Kunde knappt hålla med recensionen mer. Inget fel på hjärndöd action i sig, men Emergence var verkligen inte roligt att spela. Jessica (Langley?) är nog en av de sämsta sidekicks jag sett i ett spel också.

Medlem

Jag tyckte spelet var rätt skönt, helt okej underhållning.

Gillade dock inte att recensenten avgudade den föråldrade source motorn så mycket. Mer överskattad spelmotor får man leta efter.

Edit: Förövrigt så säger väl inte Blade någonting alls i hela spelet eller?

Medlem
Skrivet av Latex:

Gillade dock inte att recensenten avgudade den föråldrade source motorn så mycket. Mer överskattad spelmotor får man leta efter.

Sourcemotorn är INTE föråldrad och har mer fortfarande mer att ge.

Nja, detta spelet var inte så bra som jag ville att det skulle vara, tur som det är så köpte jag inte det själv utan min kusin köpte det, så inga pengar slösade :).

Medlem

Pinsamt dåligt om man jämför med HL2 Ep 1 iaf...


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Latex:

Gillade dock inte att recensenten avgudade den föråldrade source motorn så mycket. Mer överskattad spelmotor får man leta efter.

Sourcemotorn är INTE föråldrad och har mer fortfarande mer att ge.

Samma sak som HL1 ju fast lite mer högupplöst och lite halvt småfräsiga shaders.

Idiotiskt av valve att bygga en motor som bara kan ladda in jätte små områden åt gången när dom gör spel som Half Life 2.

Medlem
Skrivet av Latex:
Skrivet av Famest:
Skrivet av Latex:

Gillade dock inte att recensenten avgudade den föråldrade source motorn så mycket. Mer överskattad spelmotor får man leta efter.

Sourcemotorn är INTE föråldrad och har mer fortfarande mer att ge.

Samma sak som HL1 ju fast lite mer högupplöst och lite halvt småfräsiga shaders.

Idiotiskt av valve att bygga en motor som bara kan ladda in jätte små områden åt gången när dom gör spel som Half Life 2.

Du kanske borde ta och jämföra dom innan du uttalar dig, inte vårt fel att din dator inte orkar mer än low på 640x320, ärligt talat är source-motorn fortf. otroligt snygg, handlar bara om att sätta på AF & FSAA.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Gillade spelet skarpt, visst det har sina brister men jag tycker spelet i sig är väldigt underhållande. Tror episoderna bara kommer bli bättre å bättre.

Medlem
Skrivet av Latex:

Idiotiskt av valve att bygga en motor som bara kan ladda in jätte små områden åt gången när dom gör spel som Half Life 2.

Det där vet du så klart inget om.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Du kanske borde ta och jämföra dom innan du uttalar dig, inte vårt fel att din dator inte orkar mer än low på 640x320, ärligt talat är source-motorn fortf. otroligt snygg, handlar bara om att sätta på AF & FSAA.

Om jag höjer min upplösning och sätter på AA osv så får jag ju bara ett mer högupplöst spel eller? Precis det jag skrev.

Jag sade aldrig att det var särskillt fult utan bara att source motorn är föråldrad.

Citat:

Det där vet du så klart inget om.

Jag har varken sett spelat eller läst något som motbevisar min åsikt.

Du får gärna göra det.

Medlem

tror mer att Spelet är sunkigt än motorn T ex har ju inte direkt detta och Vampire använt source motorn så optimerat

Medlem

I min mening renderar Source med hög upplösning fortfarande en av dom snyggaste spelen. Bara F.E.A.R som jag vet kan konkurera.
(Spelar nästan bara FPS spel)

Och Latex: Jävlart va du verkar kunna ditt område. Som om jag skulle snacka om hur det känns att ha mens.

Medlem
Skrivet av Light:

Och Latex: Jävlart va du verkar kunna ditt område. Som om jag skulle snacka om hur det känns att ha mens.

Vart i mina påståenden har jag fel då?

Medlem

Underligt att inte recensionen tog upp den allra viktigaste punkten när det gäller spelets tillkortakommanden: Misslyckandet att bevara arvet från SiN.

Originalet hade många finurliga nyskapande ideér inom interaktivitet som t.ex. att rota i datorer och länsa bankomater, men SE: Emergence misslyckas fatalt med att leva upp till förväntningarna på den punkten, och trots att man t.o.m. skrutit om interaktiviteten i reklamen för spelet så lämnar man spelaren i en närmast steril miljö.

Huvudpersonen Blade var som sagt en Duke Nukem-liknande karaktär och pratade mer än gärna och slängde ur sig dammiga men charmiga oneliners. Mycket av original-SiN tog ju också inspiration från Duke Nukem 3Ds upplägg och miljöer.
I SE: Emergence är han reducerad till en stel Gordon Freeman-liknande karaktär, till synes utan egen vilja eller personlighet.

Nä, Sin Episodes: Emergence var riktigt trist, men jag ångrar ändå inte att jag köpte det, då jag fick med original-SiN på mitt steam-konto, och bara det var värt pengarna.
Ritual har nu mycket att bevisa i framtiden om de skall komma upp i sin forna klass.

Medlem
Skrivet av Latex:

Idiotiskt av valve att bygga en motor som bara kan ladda in jätte små områden åt gången när dom gör spel som Half Life 2.[/quote

Vart i mina påståenden har jag fel då?

Om dom skulle bygga banorna större kan ingen spela dom, för kraven skulle bli för höga.
Men bara därför betyder det inte att motorn inte klarar av att rendera större områden.

Och när du säger jätte små områden, jämnför du Operation Flashpoint banor eller vad?

Jag tror han menar små områden som man måste ladda om så snart man rört sig utanför en 100x100 meter stor yta. Visst, en överdrift men bara under de första tjugo minuterna i Emergence stöter man på fyra laddningstider in i nya områden.

Ifall nu motorn kan rendera men inte göra det utan att överskrida gränser så är det imo en begränsning i motorn. Men nu vet jag faktiskt inte så mycket om Source mer än att jag tycker den tillhör förra generationens grafikmotorer.

Medlem
Skrivet av Latex:
Skrivet av Light:

Och Latex: Jävlart va du verkar kunna ditt område. Som om jag skulle snacka om hur det känns att ha mens.

Vart i mina påståenden har jag fel då?

Möjligt att du tycker att det är föråldrad motor, men då skulle jag gärna se dig nämna några grafik-motorer som klarar av allt som Source motorn kan, för jag vet inget spel som kan leverar på den nivån till mid-end datorer.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Skrivet av KlosterKatten:

Möjligt att du tycker att det är föråldrad motor, men då skulle jag gärna se dig nämna några grafik-motorer som klarar av allt som Source motorn kan, för jag vet inget spel som kan leverar på den nivån till mid-end datorer.

Vilket inte förändrar det faktum att det är en förra generations grafikmotor. Eller i elakare ordlag, en föråldrad.

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av KlosterKatten:

Möjligt att du tycker att det är föråldrad motor, men då skulle jag gärna se dig nämna några grafik-motorer som klarar av allt som Source motorn kan, för jag vet inget spel som kan leverar på den nivån till mid-end datorer.

Vilket inte förändrar det faktum att det är en förra generations grafikmotor. Eller i elakare ordlag, en föråldrad.

Jo men jag är intresserad av vilka motorer som är så mycket än source, vi snackar PC btw, inte konsoler


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Instämmer att SiN Episodes var en aning dåligt, och inget jag rekommenderar någon att köpa.
Vad gäller Source motorn kan jag hålla med om att utvecklarna inte visste vad dom höll på med, HL2 är betydligt mer njutbart för ögonen.

Generationer i grafikmotor anser jag vara när vissa tekniker tar helt nya steg Luddigt begrepp är det förstås.

Exempel på den nya generationens grafikmotorer är Doom 3 Engine, Unreal Engine 3, CryEngine 2, F.E.A.R-motorn (har glömt bort vad den heter ) etc. De gör saker som Source inte kan göra, medan allt som Source kan göra också finns i de. Med "viss" prestandakostnad (ganska grov ).

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Generationer i grafikmotor anser jag vara när vissa tekniker tar helt nya steg Luddigt begrepp är det förstås.

Exempel på den nya generationens grafikmotorer är Doom 3 Engine, Unreal Engine 3, CryEngine 2, F.E.A.R-motorn (har glömt bort vad den heter ) etc. De gör saker som Source inte kan göra, medan allt som Source kan göra också finns i de. Med "viss" prestandakostnad (ganska grov ).

Doom 3 engine är lika föråldrad som source motorn, den är uppdaterad, precis som source, UE3 finns inga spel klara med än väl, eller ? Cryengine 2 är ÄNNU en genration spel bort.

Säger inte att source motorn INTE är förålrad, men den leverar fortfarande, kolla bara episode one, fräscht


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Skrivet av KlosterKatten:

Doom 3 engine är lika föråldrad som source motorn, den är uppdaterad, precis som source, UE3 finns inga spel klara med än väl, eller ? Cryengine 2 är ÄNNU en genration spel bort.

Säger inte att source motorn INTE är förålrad, men den leverar fortfarande, kolla bara episode one, fräscht

D3E är lika gammal, men gör saker som inte Source gör. Till exempel ljussättningen. Den har många fler likheter med UE3 och andra nya motorer än vad Source har därför anser jag att den tillhör i stort sett samma generation som dem. D3E var en av de första i den nya generationen

Sedan tycker jag inte heller att Source är alltför ful, alla grafikmotorer har ju saker de är mindre bra på. HL2 Episode One var härligt på sina ställen. Men det är fortfarande en förra generationens grafikmotor

QRT
Medlem

Det luktar flamewar

On topic: Jag vet inte om jag håller med, 1.5 av 5 är väldigt lågt. Jag tyckte Sin Episodes var ett helt ok fps, ganska underhållande faktiskt. Jag skulle nog ge det 3 av 5.

ps. Doom3 engine > Source

Medlem

Sämsta spelet på länge... näe inte riktigt... men sämsta hypade spelet som jag hade förväntningar på, som inte levererade något nyttigt!!... Tröttnade efter 15-30min... spelade faktiskt aldrig klart... var inte tillräckligt intressant för att hålla intresset vid liv... så från mig får detta 2 tummar ned... Hoppas PREY demot och färdiga spelet håller sin HYPE... men tror jag... blir nog grymt bra...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Generationer hit och dit? Ser det okej eller till och med snyggt ut (check), har det ragdolls (check), är det stabilt (check) och går det att köra på även halvbra datorer (check) så får det duga för mig i alla fall.

Emergence har fått väldigt ojämna betyg. Alla verkar hålla med om att det är hjärndött, men vissa gillar det.

Medlem

Håller med Namron...men det enda Source-motorn saknar enligt mig är realtidsrenderat ljus (eller vad man kallar det). I Doom 3 m.fl. kan man skjuta sönder lampor eller sätta dom i gungning så att de skapar skuggor som kan vara härligt förvillande i mp eller skrämmande i sp. I Source är alla ljuskällor statiska och man kan inte skjuta sönder lampor eller skapa några roliga skuggor när man skjuter på lampor och dylikt.
Annars har den ju alla nya tekniker såsom bump-mapping, normal-maps, HDR, fysik etc. etc.

123
Skriv svar