Pengar, spel och piratkopiering

Avstängd
Pengar, spel och piratkopiering

Det är ett moraliskt dilemma nu för tiden för många ungdomar. Ska jag tanka musiken/filmen/spelet eller ska jag köpa den? Är det verkligen stöld att piratkopiera? Är det fel överhuvudtaget?
Svaret är: ja. Det är fel. Men jag är inte riktigt säker på om det kan klassas som stöld då man inte stjäl något utan kopierar något.

Jag köper alla spel för jag vill kunna spela dem online, men det tär på kassan. Just nu har jag ont om pengar och det började när jag uppgraderade datorn med en 1 GB extra ram, men jag fyller år om en knapp månad så då bör nog ekonomin stadga sig igen.
Hur är det med musik då? Och film? Jag köper nästan ingen musik, men jag lyssnar inte mycket på musik heller. Vågar jag säga att jag tankar om jag gör det? Nä, lika bra att det inte göra det - det är ju olagligt.

Jag brukar säga det att det man ändå inte har tänkt köpa kan man lika gärna tanka - eller? Hur är det riktigt. Vad tror ni?

#blogg

Inaktiv
Pengar, spel och piratkopiering

Har man absolut inte råd nu eller 20 år framåt och inte laddar upp så ser jag inga problem alls med att tanka.

Inaktiv

JA har man inte tänkt att köpa de så förlorar väl typ ingen på det, men ... frågan är varför man tankar det då, om man ändå inte velat ha det från början...

AVD: Morsan är trött och flummfilosoferar


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Medlem

Att tanka nån gång som en slags extrabonus åt sig själv kan man göra.

Jag har bara tankat ett litet antal spel de senaste åren. En del av dom spelen köpte jag dessutom i efterhand.

Om man däremot har gjort nedladdning till en vana och inte ser något fel i det är man ute på hal is. Då är man med och försämrar klimatet för spelutvecklare och gamers.

Avstängd
Citat:

JA har man inte tänkt att köpa de så förlorar väl typ ingen på det, men ... frågan är varför man tankar det då, om man ändå inte velat ha det från början...

Det handlar inte om att man inte vill ha det, bara att man inte vill köpa det.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Det handlar inte om att man inte vill ha det, bara att man inte vill köpa det.

... om man inte vill köpa det ska man nog inte ha det


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Avstängd

Låt oss säga att ett nytt spel har släppts. Du tycker att det verkar intressant och du bestämmer dig för att testa det. Det är rätt bra, men du skulle inte kunna tänka dig att betala 500 för det. Det är det jag menar. Många spel skulle jag gärna köpa om de inte var så dyra.

Medlem

Nu för tiden kostar nya spel 299-399.

Avstängd

Inte i vanliga fysiska affärer. Där kostar de nästan alltid 500 kronor.

1
Skriv svar