"Bredband till alla inom fyra år"

Robot
"Bredband till alla inom fyra år"
Medlem
"Bredband till alla inom fyra år"

HAHA
Sa dom inte samma sak för 6 år sedan... ;-|


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Mycket snack och liten verkstad som man brukar säga ^^


signatur

osv.

Medlem

Jo den har vi hört många gåner, värdelöööööst


signatur

P.L.U.R

Medlem

Menar dom att alla ska ha det eller ha tillgång till det?

Medlem

Antar att dom menar Tillgång till... inte att alla ska ha, det får man ju själv bestämma om man vill betala för de eller inte.

Inaktiv

Hade hellre sett "Fiber till alla inom fyra år" men visst kul att de försöker se till så att alla får tillgång till det. Fick inte mitt förräns förr förra året så jag vet hur det känns att sitta utan fast uppkoppling :(((


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Bredband till alla pytsan heller, än så länge liger den siffran bara på 10%


signatur

It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.

Medlem
Skrivet av McKain:

Bredband till alla pytsan heller, än så länge liger den siffran bara på 10%

Snarare 50, såsom det står i nyhetsinlägget


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Fiber ska det va! ingen sketen adsl


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av skribb:
Skrivet av McKain:

Bredband till alla pytsan heller, än så länge liger den siffran bara på 10%

Snarare 50, såsom det står i nyhetsinlägget

Beror på vilken definition av bredband man syftar på

Medlem

Sant det är snarare 5% som har riktigt bredband om man räkranr med storstadsregionerna, men rent arial msäsigt så är det knappa 2% som är fiber


signatur

P.L.U.R

Medlem

Hmm. Har haft snabbare än telefonmodem sedan början av 1999 och snart är det dags för en fiberanslutning med


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det har man hört länge ja... Jag bor norr om Uddevalla och fick tillgång till bredband (eller 25mbit adsl) den 1 Januari detta året. Innan hade man vanligt modem och blivit lovad fiber i ett antal år...


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem
Skrivet av Jower:
Skrivet av skribb:
Skrivet av McKain:

Bredband till alla pytsan heller, än så länge liger den siffran bara på 10%

Snarare 50, såsom det står i nyhetsinlägget

Beror på vilken definition av bredband man syftar på

Hehe enligt mej så är Bredband Bredband det vill säja 10/10 via fiber.

Det svenska kopparnätet är inte heller dimensionerad för en tillfredsställande bra uppkopling, och så har vi facktumet att det är Telia som äger(in direct) kopparnätet och på så sätt kan hindra konkurrerande operatörer tillgång till nått som igetligen borde va statligt reglerat.

Nej ett hellt nytt fiber nät genom hella sverige är vad vi behöver.

Vinnst mot Paraguay, änligen gör vi mål8)


signatur

It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.

Medlem

vill ha vDSL, vart fan tog det vägen?
Någon själ som vet?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

vill ha vDSL, vart fan tog det vägen?
Någon själ som vet?

Har för mej att VDSL tekniken är dyrare och att man måste bo närmare station (1000m eller så) än med ADSL, är inte 100% säker.

besvarar ifs inte frågan kom jag på


signatur

It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.

Redaktör

Dagens adsl-utbud känns väldigt felriktat, i alla fall för mig som är i behov av hyfsat kvick lina både in och ut (skyfflar en hel del GB till/från FZ) - visst är det trevligt att kunna plocka hem filer i uppemot 3 MB per sekund, men sen ska det flyttas till annan plats - i 1/20 av infarten... Har gudbevars bra fiber nu, skulle jag tvingas tillbaka till adsl skulle jag välja typ 5/5 över 24/1 vilken dag som helst.

Likväl, Sverige ligger riktigt bra till i fråga om uppkoppling. Brorsan bor i Oslo, han har haft en riktigt bra ISP i ca fem år. Inledde med (ungefär) 0,7/0,3 Mbit/s, det har hela tiden uppgraderats - gratis - och i våras hade han 2/1 eller 3/1. Då, och först då, erbjöd hans ISP fart av svensk standard (kring 20/1), vilket han nu har - för ca 450 norska kronor per månad (lägg på ca 10 procent för svensk kronkurs).

Nu är ju Norge ett u-landsunder med tanke på vilken ekonomi de har... Men ändå, bortser vi från de stackare som bor i för leverantörerna ekonomiskt ointressanta områden har vi fanimig bra linor till bra priser. Och det blir förhoppningsvis bättre framöver.


signatur
Medlem
Skrivet av McKain:
Skrivet av PurreSnurre:

vill ha vDSL, vart fan tog det vägen?
Någon själ som vet?

Har för mej att VDSL tekniken är dyrare och att man måste bo närmare station (1000m eller så) än med ADSL, är inte 100% säker.

besvarar ifs inte frågan kom jag på

hehe, redan besvarat! B-U-S-T-E-D! hahaha Nejdå, men tack för svaret...det är nog som du säger. Men om jag önskar och önskar riktigt hårt, kanske kan det bli en realitet? Känns som att telia bara håller på tekniken för att de kan mjölka oss konsumenter bra som det är. Jaja, skall inte fundera så mycket, vem vet...kanske slänger in en fyllepost i helgen om läget.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

vill inte kalla ADSL för bredband.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker min 24/1-lina är helt ok, men visst är det alltid kul med snabbare...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Xtrmntr:

hans ISP fart av svensk standard (kring 20/1), vilket han nu har - för ca 450 norska kronor per månad (lägg på ca 10 procent för svensk kronkurs).

Kanske jag inte ska klaga på de 249 kr jag betalar för 100/10Mbit. ^^

Medlem

klart att fiber är den enda framtida utvägen. får väl hoppas operatörerna denna gång är med och investerar samt konkurrerar på allvar om en utbyggnad och inte väntar på att Telia byggt upp det först för att fortsätta klaga om monopol till pts.
Kan tänka mig att DWDM samt GB switch/routrar lämpliga mediakonverters har gått ner en del i pris med att tekniken mognat.
Men frågan är, hur mkt billigare är det idag att gräva ner fiber och dra till din bostad än för 6 år sedan ?
Det är trots allt ekonomin som styr och glesbyggd kommer alltid ligga efter oavsätt vad en myndighet tar fram ur förslagslådan.
Kommer troligen aldrig vilja flytta ifrån stan pga no line in teh bush!

Medlem

Fiber till alla!
(Hoppas kan man alltid iaf)

Inaktiv

Jag tycker det har gått ganska fort på sistone eftersom en hel del områden på landsbyggden fått mellan 2-8mbit Adsl, även om det kanske inte hör till "Bredbands" genren.

Men som sagt, vore absolut inte fel med fiber där man bor! 8)

Medlem

ADSL är ju bättre än modem eller inget alls men bredband tycker jag det är fel att kalla det. Bredband ska vara minst 10/10. ADSL 24/1 är ju bara tänkt för att streama videofilmer till oss. Sånt är jag relativt ointresserad av eftersom man i så fall inte skulle kunna göra ett skvatt om någon såg på en film samtidigt.


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Inaktiv

Allt annat än 100/100 är skit, fick mitt nyss och äntligen går det snabbt

Medlem
Skrivet av [TV:

Baxarn"]Allt annat än 100/100 är skit, fick mitt nyss och äntligen går det snabbt

jomen visst ^^


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Redaktör

10/10 räcker långt. Och ärligt talat - vad ska gemene icke-warezande man/kvinna ha 100/100 till...? Aftonbladdrets senaste skvaller är visserligen tungdrivet, men...


signatur
1
Skriv svar