Hej där du din pirat!

Medlem
Hej där du din pirat!

Skivbranschen ojar sig igen över att skivförsäljningen stadigt minskar, och givetvis påstår dom att det är på grund av piratkopieringen över Internet. Eller, det är faktiskt inte riktigt korrekt, att säga att branschen i helhet drabbas är en sanning med modifikation. Faktum är att de små skivbolagen ökar stadigt (300% de senaste sju åren enligt DN).

En annan anledning tror jag är för att andra medier helt enkelt slår ut musiken vad gäller vad man vill spendera sina surt förvärvade pengar på. Inte minst tv- och datorspel lär sno åt sig stora andelar. Jag är visserligen gamer, men jag spenderar bra mycket mer pengar på spel och film än på musik. Det är ju inte så att "botten går ur" på filmbranschen heller. Och alla dessa har piratkopiering över Internet gemensamt.

Vad som skiljer ut spel tror jag är att vi faktiskt har växt upp med kopieringen. Faktum är att kopiering har varit en förutsättning i branschens barndom, när man fick skriva av koden själv från tidningar för att få spela. Då vi har haft problemet sen barnsben har även industrin, mer eller mindre medvetet, anpassat sig relativt bra till det. Skivbranschen är den riktiga dinosaurien i sammanhanget.

Nu är givetvis piratkopiering ett problem även för oss, om än inte lika katastrofal som för skivbranschen. Man kan ställa sig frågan varför PC-spel verkar så mycket mer populära jämfört med konsolspel i Sverige, men inte i övriga världen? Vågar jag påstå att det är för att man kopierar så friskt på PC och är för snål för att betala för sig? Säga vad man vill, men det är betydligt svårare att kopiera konsolspel för gemene man. Om man förvärvsarbetar så har man råd med att köpa spel, punkt slut. Räknat i kronor per timme är spel definitivt prisvärda.

En DVD-film har ca 2 h film och 2 h extramaterial och kostar runt 200 kr, vilket blir i runda slängar 50 kr / h. Ett konsolspel kostar runt 600 kr och snittar på runt 12 h speltid, vilket också blir 50 kr / h.

Det finns ingen anledning att piratkopiera. Visst, du vill prova spelet innan du slänger ut pengar på det. Men handen på hjärtat, hur ofta har du slutat spela ett bra spel efter 1-2 h och köpt det istället? Man får inte direkt provbo en lägenhet en månad eller två innan man köper den, och det kostar betydligt mer...

Ett känt faktum är att konsolspel säljer markant bättre än PC-spel i hela världen, utom i Sverige (och Norden) där det är tvärtom. Om mitt ovanstående påstående stämmer (att man kopierar mer här), så stärker detta min andra teori: att kopieringen även stärker legitim konsumption! (Nej jag är inte helt dum i huvudet och tror att varje piratkopiera är ett uteblivet köp.) Om man exponeras för mediet så blir man mer benägen att konsumera mera även den legitima vägen. Det gäller även film tror jag. Jag förespråkar definitivt inte piratkopiering dock, men det är inte riktigt så ondskefullt som vissa påstår (tack för björntjänsten Pontén). Det är sannolikt en balansgång där pirater och piratbekämpare håller en jämvikt så det blir någon form av "lagom" kvot av piratande och köpande helt enkelt. Jag önskar det var så enkelt att jag kunde förklara allt med ett blogginlägg.

Andra bloggar om: <a href="http://bloggar.se/om/spel" rel="tag">spel</a>, <a href="http://bloggar.se/om/piratkopiering" rel="tag">piratkopiering</a>

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers
Hej där du din pirat!

Piratkopiering är minst sagt ett komplicerat ämne och diskussionen behöver lyftas upp utan att de två sidorna ska försöka övertala varandra.

And now to something different... "Andra bloggar om"-slutet... handknåpat eller kör du taggar?


signatur
Medlem

Jag kör taggar.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

För min egen del vill jag nog påstå att det handlar mycket om empati.

Jag känner helt enkelt mer för spelutvecklare än vad jag gör för musikindustrin.

Det känns som spelföretag hela tiden går en balansgång mellan succé och nedläggning och jag gynnar dom gärna så gott jag kan genom att köpa spelen jag är intresserade av.

Sedan är det rent av omständligt att gå till affären och köpa en musikskiva som sedan måste rippas ner till datorn för att den ska kunna föras över till min mp3-spelare så jag vill bara instämma med jämförelsen till dinosaurier.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Om det nu är så att man säljer mycket mer PC än konsoll i Sverige skulle inte det också kunna bero på att Sverige är ett mycket PC tätt land, man har redan hårdvaran hemma. Bra och avancerade maskiner dessutom som hela familjen använder till allt möjligt. Att köpa en konsoll innebär att man låser sig till en mycket specifik funktion för såpass dyr utrustning.
Dessutom är det väl ingen hemlighet att vi också är ett mycket bredbands tätt land också, man kan få rejäl uppkoppling nästan överallt och vi blir ständigt uppmanade att använda vår uppkoppling och vår PC till fler och fler andra områden.
Konsollspel är jättedyrt i jämförelse så den enda slutsats man kan dra av att det säljs mer PC spel i Sverige är väl möjligtvis att svenskar är kostnadsmedvetna konsumenter som, vilket du redan påpekat själv, inte har en oändlig tillgång på pengar utan aktivt väljer bort dyrare alternativ för att surt förvärvade slantar ska räcka lite längre.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Att man piratkopierar mer i Sverige är ju också en funktion av spridningen av PC och bredband.

Det finns givetvis många fördelar med PC gentemot konsol, men priset är inte ett av dom

Jag inte se hur PC är billigare än konsol, jag spenderar iaf mycket mer pengar på PC. Ett grafikkort (som man kan se som "speldelen" i en PC) för 4000 kr räcker i 2-3 år, sen kan du knappast spela de senaste spelen längre i bra kvalitet. Mer minne är också en vanlig uppgradering. En konsol för samma pengar räcker minst dubbelt så långt, PS2 är nästan uppe i 10 år. I snitt måste en PC uppgraderas på något sätt varannat år för att hålla gamingstandard. Det kostar helt enkelt bra mycket mer att underhålla en gaming-PC än en konsol, prova att räkna lite på det ska du se...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Ett begagnat konsoll spel kostar 300:-
Nya spel kostar runt 500:- Flera av vilka ligger kvar på det priset oavsett ålder. Ett konsoll spel blir inte billigare på samma sätt som PC. Ett par tre månader efter släpp kan jag köpa ett PC spel för en hundralapp.
Dessutom tvivlar jag på att majoriteten av PC spelare köper nya Grafik kort för 4000 vartannat år, man spelar med lägre upplösning och utan allt ögongodis på max.
Jag lägger mer på systemet nu sedan jag övergått från konsoll till PC men jag lägger avsevärt mindre på spel och inte ett enda är piratkopierat.
Huruvida det blir mer eller mindre pengar beror väl på hur mycket man köper, jag handlade ca 1,5 konsoll spel i månaden. Det ger 9000:- om året (ett spel 500:-)
Medans PC:n då blir ca 2500 per år Grafikkort + minne ca 5000:- (grafik 4000:- + RAM 1000:-)


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Jag vet då inte så många bra PC-spel som kostar 100 kr efter 2-3 månader Men jag ser var du vill komma, och det är helt rätt. Självklart beror det på hur man köper spelen, vilka spel och hur mycket spel


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

ok då det var ett extremt exempel men om jag inte minns fel föll Quake 4 som en sten prismässigt. Jag köpte det givetvis för 500:- första dagen och fick reta mig på det sen


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Jag har bara laddat ned ett fåtal spel de senaste åren. (Och ingen musik/film) Ett av dom är Company of Heroes vilket jag köpte senare.

Det andra är FlatOut 2 (StarForce fyller inte ens sin funktion - det förstör alltså bara för dom som har köpt spelet -_-) eftersom jag inte hittade det i butik. När jag hittar det för en hundring köper jag det dock genast.

Jag har alltid haft "särskilda skäl" till att ladda ner - de få gånger som jag har gjort det. Det är farligt om man gör nedladdningen till en samvetslös vana. Piratkopiering förstör delvis PC-marknaden. Det är en stor tumör på hela spelbranschen.

Hur svårt är det att skilja "mitt" från "ditt" egentligen?! Huh? Jag vill då alltid stödja de spelutvecklare som gör bra spel. Priserna är faktiskt precis lagom. Ett nytt spel ska kosta ca 399kr. Och även om priserna inte hade varit lagom så rättfärdigar det inte stöld. -_-

Medlem


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Min väns storebror har nästan helt slutat att handla spel och musik sedan han lagt ner nedladdandet. Han säger att han numera inte hittar nytt intressant material att som är värt att köpa. Förut fanns det alltid något fräsch att kolla in eller så rekommenderade någon nya saker. Allt det är historia.

Medlem

Det mesta man laddat ner hade man till största sannorlikhet annars ändå inte köpt, eller knappt vetat att mjukvaran existerat.

Inte går man (iaf inte jag) och köper 10 slumpvisa skivor i butiken för att se om nått av banden är nått att ha. Och missvisande speldemos.. njäe..

Frågan är inte hur de ska bekämpa piratkopieringen, utan hur de kan göra för att börja konkurera ut den.

Man är inte så sugen på att lägga ut 500 spänn på ett spel som är fyllt av buggar vid release, fyllt av buggar efter ett par patchar, och senare överges helt av utvecklaren. Önskar att jag hade laddat hem bf2 istället för att ha köpt det, för att sedan kunna inse hur dåligt det var och skitit i att köpa det.

Medlem

Håller inte med om det du säger om BF2. Spelade runt 300 timmar innan de första patcharna dök upp vill jag minnas. Därefter minskade spelsessionerna rejält. Patcharna förstörde helt enkelt min spelupplevelse.
Sedan gick väl EA ut rätt nyligen och sade att man inte alls övergivit BF2. Så här får vi vänta och se om det är sant.

edit****

Medlem

vad dom säger och vad dom gör är två skilda saker. om man ska gå ner i detaljer så skriver de i vissa patchnotes att de fixat något, som inte alls är fixat, etc.

deras BF2-support har varit skit, säger man något annat så har man inte alls hängt med.

Medlem

Korrigerade min sista mening. Två ord försvann någonstans på vägen vilket gjorde att innebörden av meningen blev helt felaktig.

(Är det något spel man skall klaga på så är det CSS. Allt i det är fel. )

Medlem

Se över språkbruket.

Citat:

Skivbranschen ojar sig igen över att skivförsäljningen stadigt minskar,

Anglifiering, minskar stadigt bör det vara.

Citat:

och givetvis påstår dom

Påstår de, "dom" är godtaget i talspråk och från citat.

[...]

Citat:

En annan anledning tror jag är för att andra medier helt enkelt slår ut musiken vad gäller vad man vill spendera sina surt förvärvade pengar på.

Meningsbyggnaden är lite stakig, prova att revidera om det till:

En annan anledning är att andra medier slår ut...

"helt enkelt" är en talspråklig utfyllnad som inte tillför något.

Citat:

Inte minst tv- och datorspel lär sno åt sig stora andelar.

revidera till: "Inte minst tv- och datorspel snor åt sig stora andelar."

Citat:

Och alla dessa har piratkopiering över Internet gemensamt.

Börja inte meningar med "Och", det finns ingen orsak till att skriva internet med ett stort 'i', när det inte står i början av en mening då det inte heller är ett egennamn.

Citat:

Vad som skiljer ut spel tror jag är att vi faktiskt har växt upp med kopieringen.

"faktiskt" tillför inte meningen något.

Citat:

Då vi har haft problemet sen barnsben har även industrin, mer eller mindre medvetet, anpassat sig relativt bra till det.

Revidera om meningen. Det blir stakigt att läsa.

[...]

Citat:

konsumption!

konsumtion

Citat:

(Nej jag är inte helt dum i huvudet och tror att varje piratkopiera är ett uteblivet köp.)

piratkopia

Citat:

Om man exponeras för mediet så blir man mer benägen att konsumera mera

Kan arbetas om för att göras mer lättläslig, t.ex.:

Den som exponeras för mediet blir mer benägen att konsumera mer.

(Undvik det talspråkliga 'mera')


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Redaktör
Skrivet av fisk:

Revidera om meningen. Det blir stakigt att läsa.

"Revidera" betyder ungefär "göra om". Att "revidera om" blir att revidera något redan reviderat. Var god revidera korrektionen.

I övrigt hajar jag inte riktigt inläggets poäng - trodde det var jag som skötte all korrekturläsning och språkfascism här på FZ, i alla fall bland crew.


signatur
1
Skriv svar