FZ fortfarande största spelsajten

Antikvitet
FZ fortfarande största spelsajten

Det gick en vecka när siffrorna bytte plats och genast slog sig Levels chefredaktör för bröstet. "Loading är Sveriges största spelsajt" proklamerade han snabbt. Men sanningen är en annan. Jag ska förklara.

Det finns ett index i Sverige som heter KIA Index. Till det publicerar de fyra största oberoende mätleverantörerna siffror på antal unika besökare varje vecka. MSN och Aftonbladet är förstås solklart i topp, men även FZ finns med. Precis som Loading.se, Gamereactor.se, Spelfeber och Gameplayer.se.

Den senaste tiden har statistikmätning på internet varit en oprecis vetenskap. Bakgrunden är att Ad-aware (Lavasoft) och F-Secure Anti-Virus har börjat blockera tredjepartscookies åt de som använder respektive program. Detta innebär att om du har Ad-aware eller F-secure så räknas du som unik besökare varje gång du kommer in på sajten. En sajt som Loading, som i princip enbart är ett stort forum, gagnas förstås mycket av detta. Blockaden gäller i princip enbart cookies från mätleverantören Research International, som är en del av SIFO.

Förra veckans siffror såg ut så här (statistikleverantör inom parentes):

Loading (RI): 62 907
Gamereactor (RI): 62 292
FZ.se (NN): 61 476

Som du ser så var Loading något större än oss och Gamereactor. Men som du också ser så mäter sig Loading och Gamereactor med RI, medan FZ:s siffror kom från Nielsen Netratings. Here's the kicker: sedan ett par veckor har FZ:s dubbelmätts av NN och RI parallellt. Så här ser siffrorna ut vecka 17, om vi jämför siffror från samma mätleverantör:

FZ.se (RI): 65 420
Loading (RI): 62 907
Gamereactor (RI): 62 292

Loading har med andra ord inte varit störst. Inte ens då de själva berättar om det eller när de intervjuar sin egen chefredaktör på IDG.se (en artikel som de verkar ha tagit bort nu). Med start vecka 18 publiceras FZ:s statistik från RI i stället. Nu kommer vi kunna jämföras på lika (nästan i alla fall, cookieproblemen kvarstår) villkor som våra konkurrenter. Det här är siffrorna vecka 18:

FZ.se (RI): 66 361
Gamereactor (RI): 62 371
Loading (RI): 60 836

Så, Tobias Bjarneby. Vill du hävda att du är störst, gör det åtminstone på sakliga grunder. Att ha korrekt fakta på sin sida hjälper, förstås.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
FZ fortfarande största spelsajten

War!


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

HEJJA FZ!


signatur

osv.

Medlem

Antagligen har jag missat något, men andra svenska spelsidor verkar ha en grudge mot FZ. Först är fragbites skitstolta över att ha fler besökare än FZ, och nu Loading, och de var inte så diskreta med det heller. Fan, inte skriver FZ en nyhet varje dag om att vi är större än Gameplayer och Gamereactor? Hela grejen blir så löjlig.
Fast, i för sig, sen är man ju partisk också.

Skägg.
10 Chambers

Tyvärr är det ofta en bitter stämning mellan sajterna, inte ens när någon av oss har kommit över en intressant interju/artikel/whatever länkar vi tillvarandra på samma sätt som till exempel Bluesnews, Shacknews och Ve3d. Kunde vi driva trafik till varandra tror jag inte nån skulle förlora på det, snarare tvärtom.


signatur
Medlem

Termen Ägd, ligger ganska bra på tungan efter detta inlägg. Men visst alla hatar de som är störst och bäst. I.e. FZ


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Flakmonkey

Konkurrens är bara något bra imo. Så länge det hålls på en "mogen" nivå sporrar det en bara till att prestera bättre.

Medlem

Ägd och ägd?

Sen när blev syftet med våra diverse intresseportaler att just den man själv använder sig utav ska vara störst?

"Haha, FZ är större än Loading! Ägd!"
"Min pappa kan slå din pappa!"
"Jag kan kissa längre än vad du kan!"

Att FZ är störst bland svenska spelportaler gynnar egentligen ingen. Precis som spiken påpekar, det vore bra mycket bättre om man skapade ett samarbete så att alla får den bästa möjliga utdelningen. Oavsett vilken portal man föredrar.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Ti.
Medlem

FZ har alltid varit herre på täppan enligt mig.

Kanske är det för att jag har varit på FZ sedan långt innan det ens hette uteslutande FZ (;Fragzone) som jag knappt visste att de där övriga sidorna fanns. Gamereactor... Var det inte dom som gav ut gratistidningar på kommunala skolor etc?

Medlem

Samarbete ftw.

FZ äger. 8)

Medlem

FZ ftw! :heart::up:


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Ja mer sammarbete vore trevligt. Vi värnar ju alla om samma sak trots allt.


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Pansarknekt

Andra svenska gamingsidor? aldrig hört talas om...


signatur

Ooooh the drama!

1
Skriv svar