Funderingar om pengar och lycka

Avstängd
Funderingar om pengar och lycka

Jag har aldrig varit en sån som bryr sig särskilt mycket om pengar. Jag tycker att jag har en ganska bra balans - jag är inte slösaktig men jag är heller inte snål.
Många som jag känner tror att man blir lycklig av pengar och önskar att de kunde vinna några miljoner på lotteri. Det skulle inte jag vilja, för jag förstår att man inte blir lycklig av pengar - snarare tvärtom. Nog skulle jag bli skitglad om jag vann någonting, men jag skulle inte bli lycklig. Lycka skulle kunna beskrivas som sådan att man är nöjd med livet och mår allmänt bra.
Det var en tjej i Piteå, tror jag, som vann flera miljoner på lotteri. Hennes värld rasade samman - hon fick massa kompisar som bara ville vara kompis med henne för att få pengar och hennes pojkvän stack med hennes bil.

Kärleken till pengar och mak är roten till allt ont, skulle jag vilja säga. Kärleken till pengar och makt ligger bakom mycket ondska i världen, som krig, fattigdom och svält.

Många människor vill bli kända för att de ska veta att de är något, eller ha en bra talang. "Du ska inte tro att du är något", säger samhället, men Gud fortsätter med "utan du ska veta att du är något".
Det krävs inte att du kan något eller bra på något - du är ändå värdefull. Du är värdefull och älskad för den du är och inte det du gör.

#blogg

Medlem
Funderingar om pengar och lycka

Visst, man kan vara värdefull men på mitt jobb är jag utbytbar. Kan försvinna när som helst och ersättas av någon med samma kunskaper (eller t.o.m. bättre).

Japp, girighet är roten till nästan allt ont.

Pengar kan lösa en helt del problem, men som du säger så kan nya problem tillkomma, i form av människor.

Avstängd

Jo, pengar löser en del problem, men skapar desto fler.

Medlem

Ditt värde ligger inte i vad du gör, Ostmjuk hamster, utan i vem du är.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Ditt värde ligger inte i vad du gör, Ostmjuk hamster, utan i vem du är.

I en frisk värld ja.

1
Skriv svar