Oh exotiska västerland!

Medlem
Oh exotiska västerland!

Det finns ju ett otal exempel på hur västerlandet förundras över den asiatiska, framförallt den japanska, kulturen. Folk här slukar det mesta med hull och hår. Inte nog med det, det brukar inspireras och plagieras friskt också. Asiater och japaner bara skrattar åt enfalden när man försöker skriva saker på kinesiska/japanska utan att ha riktigt koll, och använda fraser och andra kulturuttryck ur sitt sammanhang. Jag vet, jag har ju faktiskt växt upp med asiatisk kultur. Bland annat läste jag Dragon Ball när det begav sig 1984 som liten palt. Ganska många år senare kom det till Sverige. Men skrattar bäst som skrattar sist!

Det är precis likadant åt andra hållet! Något så enkelt som att det är "coolt" att ha bokstaven 'L' i japanskan, eftersom dom egentligen inte har det ljudet, t ex "Dr. Slump" av Akira Toriyama (samma upphovsman som Dragon Ball).

När det kommer till spel har vi den märkliga Xenosaga-serien (PS2), vars titlar är baserade på Nietzsches böcker (#4197, #4195, #4196! Hur mycket spelen i sig har med böckerna att göra egentligen kan man diskutera. Ett annat fint exempel är det aktuella #5162 (Xbox360), som tydligen ska utspela sig i Chopin's drömmar när han ligger på sin dödsbädd. Det ska finnas en del av hans musik med, blandat med originalsoundtrack. Jag har aldrig tidigare associerat fantasy och monster med Chopin måste jag erkänna.

Ytterligare ett exempel är Lunar Knights (NDS) av #760. Jag skrattade faktiskt högt när jag spelade det, där en återkommande boss i form av ett rymdskepp med kattpilot heter Schrödinger (vetenskapsman bakom ekvationen med samma namn och den berömda katteorin), vars vapen heter Laplace (matematiker som ligger bakom bl a Laplace transformer)!

Okej, nu har jag nog etablerat mig ganska stabilt som übernörd.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers
Oh exotiska västerland!

Jag trodde jag kunde kalla mig nörd, men du har tagit ifrån mig den rätten


signatur
1
Skriv svar