Avstängd
Tolkien

Tolkien, J.R.R. Tolkien, vem har inte hört det namnet? Visste ni att J.R.R. står för John Ronald Reuel? Han har ju tre namn, så vilket ska man kalla honom? Jo, i barndomshemmet kallades han Ronald i alla fall. Äh, onödig fakta, men som den intresserade person jag är måste jag veta kuriosa. Det finns inget mer intressant än totalt onödiga fakta och statistik... nä, nu får jag skärpa mig. Jag börjar tappa tråden.

Nå, var var jag? Jo, Tolkien. Det är en man vars verk berört många. Hans böcker om Arda (Midgård är egentligen bara en del av universumet Arda) är så bra så jag nästan börjar gråta (faktum är att Silmarillion är den enda boken som fått mig att gråta för att det var sorgligt).
Hans verk är så utstuderat bra så att det enda man kan klaga på är att han inte alltid skriver så intressant, men kolla på världen han har uppfunnit. Midgård, eller Middle-Earth som den egentligen heter, är så otroligt bra och grundligt uppbyggd så att man nästan kan tro att det hänt på riktigt. Titta bara på alla bakgrundsfakta.

Christopher Tolkien, J.R.R. Tolkiens son, var den förste som läste Sagan om Ringen och han är även den som har redigerat och satt ihop Silmarillion och några andra av böckerna. Han är nu 80 år och bor med sin familj på en hemlig adress i Frankrike (eller var det Belgien?). Som ni kanske vet så har han skrivit en ny bok, eller rättare sagt gjort en bok av material som han har hopredigerat. Snart lär den väl komma på svenska. Men tyvärr så blir det nog den sista boken om Arda, för det var ett så gigantiskt verk att J.R.R. Tolkien själv inte hann skriva klart allt, och nu är Christopher gammal själv, och jag tror knappast att någon av Christophers söner (om han ens har några) kommer fortsätta.

Nåväl, Arda är såpass stort att det fortfarande finns mycket som jag själv aldrig hört talas om. Tolkien är utan tvekan världens bästa författare.

#blogg

Antikvitet
Tolkien

John Ronald Reuel? Han måste blivit mobbad i skolan den stackaren...


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar