ATi avfärdar Ageias PhysX-kort

Robot
Medlem
ATi avfärdar Ageias PhysX-kort

Ska bli intressant att se utvecklingen

Medlem

Om det är sant så kan ju aegia räkna sig ute ur leken.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Eller så gör dem en SCO och stämmer runt lite så klarar vissa högt upsatta sig säkert.

Inaktiv
Medlem

Jaha, så jag ska ha 3 gfx kort nu...billigt...låter lite...och tar ingen plats..nänä...Då tror jag hellre att jag tar ett kort som är specialbyggt för just fysik

Medlem

men Ageia kan säkert satsa på riktiga 3d kort snart.

Medlem

Jaha ja... såg ut att vara mycket plats för PCI kort i den burken. Sen ska man ha 15 000 att kasta ut på grafikkort också. Njaa kanske inte


signatur

osv.

Medlem

Jag tror aldrig att Ageia-korten kommer att slå igenom. Det kommer att byggas in fysikchip i grafikkorten istället.

Medlem

Lite underligt att ATI skulle kalla något för AMD Boundless Gaming när dem visar upp det på Intel Core 2 duo

Medlem
Skrivet av Johan:

Jag tror aldrig att Ageia-korten kommer att slå igenom. Det kommer att byggas in fysikchip i grafikkorten istället.

Mmm.. det tänkte jag också på. Istället för att vi fattiga normala människor som inte har 100 tusen att slänga på en pc skulle det ju vara bättre ekonomiskt, ergonomiskt och värmemässigt om varje ATI/NVIDIA kort hade en egen ppu. Haja då om man nu köpte SLI/Crossfire. Skulle man få Dubbelt så grym fysikräkning också. SLI Graphics & SLI Physichs och Crossfire samma sak... då kan vi snacka om performance. Och då kan jag tänka mig slänga 5000 spänn på ett till grafikkort. Köper jag två ATI R600 i crossfire i slutet av året!! Lär ju inte bli några problem sen med Vista/Crysis???

Fast, såg just nu att det behöver inte vara av samma modell som grafikkortet. Så jag som har ett ATI 1900XT, jag kan köpa ett x1600XT istället och ha det som fysikkortet. Det låter faktiskt rätt intressant, för då kan jag få det billigare än ett PhysX. Och jag tror faktiskt 1 1600xt är snabbare än PhysX plus att den har 256mb minne, den är pci-e istället för PhysX 128mb vanliga pci... så hmmm det här blir faktiskt intressant, såg ni videon, såg ju flyta på riktigt bra. Den finns här http://www.tweaktown.com/articles/908/computex_2006_video_of_...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Egentligen så har vi ju redan gjort en liknande tur i köpträsket för bättre prestanda. Tänker då närmast på när vi satt med Pentium CPUer och 4 MB grafikkort. Vad köpte vi då till för att få bättre grafik? Jo ett Voodoo kort (eller som jag, ett Voodoo 2 12 MB ).
Precis som PhysX-kortet så är det ett kort som "hjälper" en komponent i datorn (då: grafikkortet, nu: CPU:n).

Personligen så tycker jag att PhysX-kort är onödiga med dagens Dual-core cpuer (snart cuad-core?), varför inte låta en kärna ta hand om fysiken och den andra spelet? Eller det kanske inte är så enkelt :).
En sak är i alla fall klar, min nya dator kommer inte att ha ett sådant...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

Jag skulle köpa ett Phys-X kort om det inte var för priset. 5000kr, dyraste delen i datorn


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

holy shit, 5000 kr? trodde dom gick på en tusen lapp ungefär, då blir det knappast ett köp.


signatur

Fear the #komsi Brigade!

Medlem

Nja, halvera det så kommer du nog närmre sanningen.
Finns på komplett.se för 2600 kr. Kan säkert hitta billigare om man orkar rota lite.

Känner dock att det är lite i överkant för min del, dessutom låter de överjäkligt högt, framförallt när de får jobba lite. En 500:ing skulle jag kunna tänka mig att lägga, men inte mycket mer.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

1
Skriv svar