Så himla onödigt!

Medlem
Så himla onödigt!

Massakern igår på universitet Virginia Tech är en mycket tragisk händelse och mina tankar går till de närmast anhöriga (har bekanta som pluggat där).

Hela händelsen i sig är väldigt upprörande, och får en genast att tänka på de minst sagt liberala vapenlagarna i USA. Vad som är ännu mer upprörande är att redan innan all information ens var ute och händelsen helt utspelad så uttalar sig Jack Thompson på Fox News om att det är, du gissade rätt, datorspelens fel. Ursäkta mig, men vilken jävla idiot, vad fan tänker människan med? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, det är ju svårt att ta honom på allvar. Det som är skrämmande är dock att det faktiskt finns folk som lyssnar på honom. En spark åt Fox News också som sänder skiten.

Hur kommer det sig att det inte sker så grava dödsskjutningar på skolor någon annanstans i världen där man spelar datorspel? Självklart påverkar spel unga människor, precis som allt annat i världen. Däremot är jag helt övertygad om att spel i sig är en mycket liten faktor i all påverkan dödsskjutare kan ha utsatts för i livet.

Uppdatering: Dr. Phil skyller också på spel!

Uppdatering2
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/weG7A4lTGtg"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/weG7A4lTGtg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Så himla onödigt!

Klart det är datorspelens fel... dock ska man inte bara skylla på vapenlagar heller då t.ex. kanada har väldigt fria vapenlager också men inte ens i närheten av morden med vapens om USA har. Det är hela mentaliteten "over there" som är största boven vad jag kan se.

Största effekten av detta kommer förmodligen bli mer påhopp på datorspel, medans vapenlagar osv inte ses över. Yay för NRA.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Håller med. Trist att dra upp spelandet...
Kan inte begripa hur de kan komma de undan med sådana saker.

Var kanske även onödigt av Dr. Phil att nämna spel men han påpekar visserligen också att det handlar om psykiskt labila människor.

edit: Men shit..grattis....
Det är tur att ett stort hav håller det landets idioter borta borta från Sverige.
Jag pratar om de vuxna förstås... De är helt förblindade av sin kärlek för vapen och religion.

Skägg.
10 Chambers

I didn't see that one coming...


signatur
Medlem

Ja jösses. Visst är det väl så att passivt TV tittande ger upphov till mer agressioner än aktivt dataspelade?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Klart att man blir förbannad ibland när man lirar, _MEN ALDRIG_ att jag hade skjutit ner andra människor.


signatur

NinjaSkitz.

Medlem

Thomson lever än? Hmm var ju synd. Vad än folk säger är det:
1. Inte dator-spelens fel. När sånt här hände förr (hände en gång på 30-talet) Så skyllde dom på filmer istället, dom byter bara riktning hela tiden för att få bort ögonen från de liberala vapen-lagarna.
2. Jack Thomson är en idiot.
3. Andra länder kan hantera liberala vapen-lager, betyder dock inte att USA kan det, annan kultur där. När sånt här händer så här ofta är det dags att se över vapen-lagarna och framför allt, kamratskapen i skolorna. Ungdomar kan var väldigt väldigt väldigt elaka mot varandra. Och HAT FÖDER HAT!

Medlem

Man blir så trött... tråkiga är ju att det drabbar ju oss och inte bara amerikanerna. Samma sak med tyskland, de är lika paranoida mot spel och film, som har ganska stor makt i EU och säkert skulle kunna få igenom censurlagar som gäller hela EU...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Skribent

De är så insnöade i sitt sätt att tänka att det nästan är skrämmande. De skyller på enstaka fall där mördaren spelat våldsamma spel, men att de får det till att vara en gemensam nämnare är ofattbart...

Medlem

De kanske skulle börja tänka på att ta hand om sina ungar och värdera familjen lite mer.


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Medlem

Det här med vetenskap och kausala mekanismer är inte mannens kopp te tydligen.

Medlem

Förhoppningsvis lyckas branschen rida ut vågen. Hårdrocken och videovåldet gjorde ju det...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Pansarknekt
Skrivet av mongi:

Förhoppningsvis lyckas branschen rida ut vågen. Hårdrocken och videovåldet gjorde ju det...

Word. Och den här vapen vs. gajming diskussionen börjar bli gammal. Plus att det har hänt tragiska shootings på andra ställen i världen. I asien och även i tyskland. Sen om de var lika omfattande kan kvitta det är ju tragiskt oavsett. Tror tillochmed det finns ett uttryck för våldsamma ungdomar som går bärsärk i japan "kireru". Tycker man kan se Bang Bang Your Dead [http://www.imdb.com/title/tt0288439/] om man inte gjort det. Den berättar om en sann händelse om en kille som inte har de lätt o sen är påväg att flippa. Där ser man att vapen och våldsammaspel är symptom och inte orsakt till varför sånt här händer. Sjukt bra film faktiskt.


signatur

Ooooh the drama!

1
Skriv svar