SVT:s Rapport: "USA bakom sajtstängning"

Skrivet av prophetic:

Individens rättighet till inkomst? oroa dig inte, inkomster finnes. Tycker 500 miljoner för tre avdankade Mariah Carey-skivor var ett rätt bra exempel på det.

Skit nu i Mariah Carey, berätta istället för mig hur JAG skall få pengar när förläggaren som anlitar utvecklingsföretaget som jag arbetar för inte längre drar in några pengar för att ingen köper spel?

Och vem skall göra de datorprogram (som det krävs heltidsarbetande programmeringsgurus för att framställa) som jag är beroende av i mitt skapande?

Inaktiv

En aspekt på all piratkopiering som det i debatten inte tagits nämnvärd hänsyn till, är målgrupper.
Man kan inte förneka att mycket av den musik, film och spel produceras med barn & ungdomar som målgrupp. Det är en mycket stor målgrupp, som tillsammans får anses mycket köpkraftig. Det är också en målgrupp med individuellt begränsade resurser, dock. Ungdomar har inte råd, det har sagts många gånger förr.
"Men då ska du fan inte ha produkten heller!"
..snälla Försök förstå, i alla fall. Mycket av det som laddas ner är just sådant som riktats mot barn & ungdomar- och är inte direkt begärligt av alla vuxna, med högre medelinkomst. Det är sånt som inte rör er i ryggen, vad bryr ni er om en unge får fem disneyfilmer extra i julklapp?
Eller är det en handfull Rickard Rättrådig som patrullerar dessa debatter, som inte kan tänka längre än vad lagtexten räcker? ..En lag som bläcket knappt ens är torrt på än, bör tilläggas.

Se er omkring, går mediaföretagen i konkurs till höger och vänster? Hindras kreativa individer från att leva på sitt arbete? Släpps färre filmer & spel nu än för tio år sen?
Nej. Och då är piratkopieringen vida spridd nu- inga ytterligare domedagsprofetior kan rimligtvis påstå att framtiden kommer innebära förlustsiffror och konkurser för företagen i fråga.

Är ni Rättrådiga så kapitalistiska att ni inte står ut med att se förlorad vinst? Jag är själv halvblå ungefär, men inte missunnsam. Och jag ser ingen som mår dåligt av hur det varit och hur det är idag..

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av prophetic:

Individens rättighet till inkomst? oroa dig inte, inkomster finnes. Tycker 500 miljoner för tre avdankade Mariah Carey-skivor var ett rätt bra exempel på det.

Skit nu i Mariah Carey, berätta istället för mig hur JAG skall få pengar när förläggaren som anlitar utvecklingsföretaget som jag arbetar för inte längre drar in några pengar för att ingen köper spel?

Och vem skall göra de datorprogram (som det krävs heltidsarbetande programmeringsgurus för att framställa) som jag är beroende av i mitt skapande?

Är detta ett hypotetiskt fall, eller hämtad från din verklighet?
Stora spelföretag finns, och kollar du på deras egna siffror så mår de bra. Har inte hört talas om antivirusföretag gått i konkurs.
Men ändå iofs, måste det vara 0 konkurser på en marknad bara för att den skall anses helt fri från piratkopieringens fasor? En bra produkt säljer än idag, det kan inte bestridas.

Skrivet av prophetic:

Är detta ett hypotetiskt fall, eller hämtad från din verklighet?
Stora spelföretag finns, och kollar du på deras egna siffror så mår de bra. Har inte hört talas om antivirusföretag gått i konkurs.
Men ändå iofs, måste det vara 0 konkurser på en marknad bara för att den skall anses helt fri från piratkopieringens fasor? En bra produkt säljer än idag, det kan inte bestridas.

Anledningen till att mjukvaruföretagen inte lider är att piratkopieringen är just olaglig, och att de fortfarande finns personer som betalar för sig. Så länge piratsituationen ser ut som den gör i dagsläget finns det knappast några ekonomiska problem för de "drabbade".

Faktum kvarstår att över tio procent av landets befolkning bryter mot lagen, och det måste göras något åt detta.
Modifiera upphovsrätten för att tillåta fildelning och förbjuda DRM-liknande system?
DÅ, kan du få se på domedagsprofetior.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:

Anledningen till att mjukvaruföretagen inte lider är att piratkopieringen är just olaglig, och att de fortfarande finns personer som betalar för sig. Så länge piratsituationen ser ut som den gör i dagsläget finns det knappast några ekonomiska problem för de "drabbade".

Faktum kvarstår att över tio procent av landets befolkning bryter mot lagen, och det måste göras något åt detta.
Modifiera upphovsrätten för att tillåta fildelning och förbjuda DRM-liknande system?
DÅ, kan du få se på domedagsprofetior.

Nja, är inte det en sanning med ganska så äckligt grov modifikation? Det var lagligt att ladda ner till och med förra året, och sedan den nya lagen så har inte mycket ändrats.

Klart upphovsmännen ska ha betalt, det bestrider jag personligen inte öht. Men det finns många andra kostnader i hela paketet, som i min mening är värda att bestrida då de på alla vis tycks oskäliga.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av prophetic:

Skillnaden slarti, är att det i princip ska vara demokratiskt otänkbart att göra dessa 1.3 miljoner invånare till brottslingar genom införandet av en sådan lag. Att den öht finns, är en skymf mot de som röstar i landet.

I en modern, västerländsk demokrai är det även otänkbart att med hjälp av majoritetens intresse förkasta individens grundläggande rättigheter.

Skall du ge dig in på den linjen så måste du visa varför immateriell "egendom" skall fungera på samma sätt som materiell sådan. Ta gärna hjälp av homesteadingprincipen och annat.

Du skall få ett till tips: Anledningen till att den materiella äganderätten ser ut som den gör beror på att materiella resurser är begränsade till skillnad från imateriella. Det vore också uppskattat om du inte argumenterar utilitäristiskt eftersom du pratade om rättigheter i inlägget ovan.

Jag avslutar med ett fint citat: "To begin seeing why, observe
that ?property of land? confers the right to use and dispose of your land as you see fit, while ?intellectual property over an idea? confers the right to prohibit others from using their copies of the idea."

Skrivet av prophetic:

Nja, är inte det en sanning med ganska så äckligt grov modifikation? Det var lagligt att ladda ner till och med förra året, och sedan den nya lagen så har inte mycket ändrats.

Vad jag vet så var det olagligt att installera och modifiera (cracka) olicensierad mjukvara redan innan den nya lagen kom. Folk var även för ett år sedan rädda för att lägga upp copyrightat material väl tillgängligt för allmänheten, vilket gjorde det lättare att betala än att kopiera.

Det som behövs för att allt skall gå åt h-e är precis det som piratpartiet verkar vilja:
Först tillåter vi fri fildelning. Vem som helst kan via ett enkelt, webb-baserat interface dela ut film, musik och mjukvara, och ha materialet på en egen server. Sedan fördbjuder vi även kopieringskydd av olika slag, så att kopieringen blir ännu smidigare. De lösnummerkåta kvällstidningarna går ut med rubrikerna: "nu är det lagligt att ladda ner, Expressen listar de bästa sidorna!".
Nedladdningssidorna tjänar groteska summor från annonsörer, sedan är karusellen igång.

Vem fan skulle köpa ett sigleplayerspel som Oblivion, om man med den fulla hastigheten av sin internetuppkoppling kunde ladda ner det fullt lagligt, utan krångel och utan kopieringsskydd?

Visst skulle det vara möjligt för spelbranschen att överleva genom att sälja tjänster istället för produkter (som MMORPG's som säljer tillgång till servrar), och genom att enbart skapa konsoller utan hårdisk stor nog att lagra hela spel, och utan lagringsmedia som finns tillgänglig för allmänheten, men är detta det vi vill ha?

Inaktiv

"Vem fan skulle köpa ett sigleplayerspel som Oblivion, om man med den fulla hastigheten av sin internetuppkoppling kunde ladda ner det fullt lagligt, utan krångel och utan kopieringsskydd? "

Uppenbarligen många. Folk skiter i lagen, laddar ner det, gillar det, köper det. Tror du underskattar folk, eller så litar du bara inte på dig själv.

PP är reaktionen mot det rådande tillståndet i dessa frågor, och de har uppenbarligen många i allmänhetens sympatier med sig. Men att det blir exakt som De vill, det kan jag inte tänka mig. Men jag vill inte tänka mig att det blir precis tvärtemot.

Skrivet av Kattspya:

Skall du ge dig in på den linjen så måste du visa varför immateriell "egendom" skall fungera på samma sätt som materiell sådan. Ta gärna hjälp av homesteadingprincipen och annat.

Du skall få ett till tips: Anledningen till att den materiella äganderätten ser ut som den gör beror på att materiella resurser är begränsade till skillnad från imateriella. Det vore också uppskattat om du inte argumenterar utilitäristiskt eftersom du pratade om rättigheter i inlägget ovan.

Jag avslutar med ett fint citat: "To begin seeing why, observe
that ?property of land? confers the right to use and dispose of your land as you see fit, while ?intellectual property over an idea? confers the right to prohibit others from using their copies of the idea."

De behöver nödvändigtvis inte fungera på samma sätt, men av ekonomiska själ är upphovsrätten fullt försvarbar. Om folk inte skulle ha ensamrätt att tjäna pengar på sina imateriella verk, så skulle de heller inte ha möjlighet att ägna hela sitt liv åt att skapa dem, och då finns det inte heller en chans i helvetet att t.ex. spelindustrin skulle ha utvecklats så långt som den gjort i dagsläget.

Skrivet av prophetic:

Uppenbarligen många. Folk skiter i lagen, laddar ner det, gillar det, köper det. Tror du underskattar folk, eller så litar du bara inte på dig själv.

PP är reaktionen mot det rådande tillståndet i dessa frågor, och de har uppenbarligen många i allmänhetens sympatier med sig. Men att det blir exakt som De vill, det kan jag inte tänka mig. Men jag vill inte tänka mig att det blir precis tvärtemot.

Det är fortfarande svårt och långsamt för en svensson att piratkopiera ett helt spel. De som köper spel efter att de har piratat det är försvinnande få. Se bara hur folk ursäktar sig med att de har så lite pengar...
Om fildelningen blir laglig, enkel, snabb och även en pengapung för de som tillhandahåller materialet, så finns det inga som helst anledningar att köpa singleplayerspel längre.

Om detta är piratrörelsens främsta argument för att inget ont skulle hända om vi tillät fri fildelning, så är jag mäkta förundrad över att DE har mage att beskylla folk för att inte tänka längre än vad näsan räcker...

Det håller inte!!

Jag menar hela grunden till denna debat är att på nått sätt så har det i många "hushåll" blivit en självklarhet att Film & Music är gratis. Det är ju bara att tanka ner.. jag skadar ingen inget brott..dom har pengar illafall..osv

Debatten för och emot tar vändningar från allt ifrån politik egen företagarverksamhet osv..
Dr.Abraham had ett j-vligt bra inlägg om allt detta.

Men är det ingen som tittar framåt.. alltså på riktigt om fildelning legaliseras fullt ut.
Jag menar glöm allt det där om betal siter med 1-10 kr osv ..jag menar att du kan få tag på alla programvaror, spel & music gratis så fort det släpps med en knapp tryckning. Inga licenser inga nycklar inga betalningar what so ever. (jag vet att det går redan idag, men enkelt så folkhemmet också hänger med.)

Kan någon nu säga mig vem i all världen skulle vilja producera något i denna miljö ..annat än för kanske sponsra fysiska produkter självklart.

Vem !?

Ok ingen, hur kommer det se ut då ?(lek med den ett tag.)

Sen kommer ett till bil exempel igen:

(Shimpans går in i Porsche äffaren..)

- Ohh jag vill provköra den bilen
> Javisst! här är nyckeln mot 1500 i deppo och du får ha den i 30min.
- Ok..Wrooom!!!

(Shimpans kommer tillbaka)
- Du jag vill köpa den här.
> Absolut, den ligger med nuvarande utrusting på 1.245.000 sek
- Va ! ..jag jobbar ju på ICA, hur f-n skall jag ha råd med det ???
> Men om du inte har råd så är du nog i fel affär ?
- Du ditt j-vla kapitalist svin ge hit nyckeln !! ..min rättighet att köpa denna bil till det priset jag bestämmer!! ..och jag skall bara ha denna bil!
> ?? öhhh
- Jag vet nog hur mycket vi skall skära här(löner frakt ..märkes pålägg bla bla ) ..du får 150.000 för den här. Mer är än det är den inte värd enligt mina beräkningar.
> Jo rå seru så att..
- Du vet om jag inte får den så snor jag den endå ? ..up to you liksom om du vill bli sponsrad ba'
> ........ ..
- ok hej då ? ...Wrooom

//marknads priser sätts och ändras i konkurans med andra konkurenter, inte fattiga studenter som räknar på hur mycket dom kan betala för allt dom vill ha ...o ha ...o ha.

Ingen som sagt till många utav er att: "man kan inte få allt här i världen, men man kan köpa det"?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:

De behöver nödvändigtvis inte fungera på samma sätt, men av ekonomiska själ är upphovsrätten fullt försvarbar. Om folk inte skulle ha ensamrätt att tjäna pengar på sina imateriella verk, så skulle de heller inte ha möjlighet att ägna hela sitt liv åt att skapa dem, och då finns det inte heller en chans i helvetet att t.ex. spelindustrin skulle ha utvecklats så långt som den gjort i dagsläget.

Visa empiri som stödjer det. Här får du lite empiri som stödjer motsatsen under tiden. Kapitel ett och nio är mest förvånansvärda.

http://www.dklevine.com/general/intellectual/against.htm

Medlem

Okej, de kan ju i.s.f. höja priserna så mycket att vanligt folk inte längre känner att de har råd med musiken. Det lär vara bra för deras ekonomi...

Förresten, riktiga musiker gör musik för att det är kul och inte för att tjäna pengar på det. Pengarna är bara en bonus.
Problemet är att en del tror att de skall ha pengar så fort deras skiva kommit ut i butikerna.
Och om man väljer att inte köpa produkten för att det inte är värd pengarna anklagas man för att vara ett snålt svin som piratkopierar.

Skrivet av ostmjuk hamster:

Förresten, riktiga musiker gör musik för att det är kul och inte för att tjäna pengar på det. Pengarna är bara en bonus..

..nej.

Klart det finns hobby musiker som spelar ihop som en fritidssyssla.
Men alla teens som drömmer om att slå igenom strävar nog efter ett helt annat mål..

Skrivet av ostmjuk hamster:

Problemet är att en del tror att de skall ha pengar så fort deras skiva kommit ut i butikerna.

That's the idea.. annars får jobba med nåt annat för att betala hyran och avbetala studikostnaderna för skivinspelningen...

Skrivet av ostmjuk hamster:

Och om man väljer att inte köpa produkten för att det inte är värd pengarna anklagas man för att vara ett snålt svin som piratkopierar.

...detta är en tunn is.. när tröttnade du ..en låt var bra eller märkte du efter en månad att skivan sög? 8)


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Kommer här med "lite klarspråk" som kan vara intressant för någon insatt i händelserna. Läs gärna mellan mina ditlagda citattecken.

Svensk författningssamling
Lag
om internationellt polisiärt samarbete;
utfärdad den 25 maj 2000.
Enligt riksdagens beslut
Lagens tillämpningsområde
1 §
Denna lag tillämpas på polisiärt samarbete mellan Sverige och andra
medlemsstater i Europeiska unionen samt Norge och Island, i den mån
Sverige i en internationell överenskommelse har gjort sådana åtaganden som
avses i denna lag.
Föreskrifterna i 3 § gäller även i förhållande till andra stater än dem som
anges i första stycket.
Användning av uppgifter från andra stater

3 §
Har en svensk myndighet fått upplysningar eller bevismaterial från en annan stat för att
-"användas i underrättelseverksamhet om brott eller vid utredning av brott" -
och gäller på grund av en överenskommelse med den andra staten villkor som begränsar möjligheten att utnyttja materialet, skall
svenska myndigheter följa villkoren oavsett vad som annars är föreskrivet i lag eller annan författning.
Bestämmelserna i första stycket gäller också i fråga om överenskommelser med mellanfolkliga organisationer.

Gemensamma bestämmelser
Skyldigheter
11 §
Utländska tjänstemän skall, när de utövar befogenheter enligt denna lag, följa svensk lag och annan författning samt instruktioner som meddelas av behöriga svenska polismyndigheter.
- "Under gränsöverskridande förföljande
eller övervakning får de inte beträda bostäder eller andra platser som inte är öppna för allmänheten".
( Enda undantag i denna paragraf gäller vapen [ Ingolsons anm.] )
Källa :Svensk författningssamling (SFS)

Länk: http://www.lagrummet.se/index.htm?pages/logo.htm&0

Medlem

För er som inte uppskattar mina hemska åsikter; kommer dyka upp på demonstrationen i Sthlm imorrn så då har ni tillfälle att stena mig

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Sen kommer ett till bil exempel igen:

(Shimpans går in i Porsche äffaren..)...

Ok, var det andra eller tredje gången du kom med detta värdelösa exemplet?

För din vetskap är det helt lagligt att bygga sin egen porsche från scratch i garaget. Fast det är klart, snart har väl någon köpt patentet på hela bilkonceptet.

Eller menar du även att produktionskedjan inom bilindustrin är ungefär densamma som inom musikindustrin?

Eller menar du att skivindustrin hade fullt legitima skäl att på väldigt kort tid öka priset på cd-skivor i affärerna från ungefär 100 till 200 kronor, annat än att skinna sina kunder med sitt oligopol?

Sedan när har bilindustrin dubblat priserna på sina bilar på 1-2 år?

Eller menar du att du har objektiva fakta på att fildelning minskar skivindustrins inkomster till den vida grad att de håller på att gå under?

Släpp hörnflaggan och sluta kom släpande med dina bilexempel som har ungefär noll gemensamt med icke fysisk konsumption av musik via nätet.

När bilföretagen kan anlita någon som kan producera bilar genom att spela riffande solon på sin luftgitarr och som kan fraktas och säljas direkt via internet till sina kunder, då kan du ta dina bilexempel.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Svirre:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

..USA hit o. dit.
Scweeeden är ju ett Piratnäste i världsklass så jagar man fildelare så är ju Svedala ett orört taliban näste.. Hollywood har ju märkt att Svenska IT bönder inte förståt att man måste betala för deras produktioner ..och började tröttna helt enkelt. Sverige liger väl i Top fem när det gäller d/l av rättskydat material så det är väl inte så konstigt att dom röjer här?

..eller ?

Om lilla Sverige, med sin oerhörda köpkraft i ett globalt perspektiv, ligger topp fem så förstår man att det här är ett oerhört stort problem, ett så stort problem att det måste till rättsövergrepp för att komma till rätta med det.

Ja det är verkligen hemskt vilket oerhört rättsövergrepp vi som svenska medborgare har utsatts för. Man kan ju inte tro att det är sant!! ..hörde ni ockå att dom stack nålar i dom stackars våldsoffren. Herregud vilka kränkningar!!
Dom kommer säkert smugglas ut och sluta sin tid nere på Gitmo resort.

Jag tycker det var ett riktigt rättsövergrepp ja, speciellt eftersom polisen tog servrar utan urskiljning. Jag tror nog att om du slutar vräka ur dig saker i ren ilska att du nog inser det också.

Citerar vidare från dig:
"men si den varan du konsumerar är inte tänkt att vara gratis ?! ..den skall kosta 200:_ enligt producet och distributören. Punkt, amen, finito !! "

Eftersom det i mediebranschen råder monopol på en specifik artist, film eller spel pga upphovsrätten, som den ser ut idag, så blir det denna effekt. När går din gräns för en CD-skiva då? 300, 500 eller t.o.m. 1000 :-? Piratkopieringen är inget problem eftersom det inte minskar försäljningen, det är de höga priserna som minskar försäljningen, och det är där problemet ligger.

Om nu medieindustrin ska ge sig på något så är det mobiltelefonibolagen och bensinbolagen med mera med mera, som gör att kunderna inte har råd med deras ockerpriser.

Inaktiv

Bra sagt Svirre! *stående ovationer*


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem
Skrivet av Schimpans:

Eller menar du att skivindustrin hade fullt legitima skäl att på väldigt kort tid öka priset på cd-skivor i affärerna från ungefär 100 till 200 kronor, annat än att skinna sina kunder med sitt oligopol?

När inträffade denna enorma prisökning? Jag har köpt skivor de senaste 20+ åren och har inte märkt av någon stor prisökning...

Redaktör
Skrivet av Schimpans:

Eller menar du att skivindustrin hade fullt legitima skäl att på väldigt kort tid öka priset på cd-skivor i affärerna från ungefär 100 till 200 kronor, annat än att skinna sina kunder med sitt oligopol?

Citerar mig själv från en annan tråd i ämnet:

Skrivet av Xtrmntr:

Apropå priserna:
- En lp-skiva kostade 80-100 kr för 20 år sedan, cd:n låg på ca 150 kr. I dag kostar fullpris-cd ca 180-220, en låt via Itunes 9 kr (100-150 kr/skiva).


signatur
Skrivet av Schimpans:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Sen kommer ett till bil exempel igen:

(Shimpans går in i Porsche äffaren..)...

Ok, var det andra eller tredje gången du kom med detta värdelösa exemplet?

Ahh "the moral of the story is.." bil, music, film.. =
konsumtions varor. Dvs. du får pynta för att använda. Skillnaden här är att du har några alternativ gratis redan och försöker moralisera på något sätt att det är rätt och riktigt att kopiera för att du inte tänker betala fullpris pga..

Skrivet av Schimpans:

För din vetskap är det helt lagligt att bygga sin egen porsche från scratch i garaget. Fast det är klart, snart har väl någon köpt patentet på hela bilkonceptet.

Javisst är det det, som att skapa din egen musik och programera dina egna spel ..vart vill du komma? (kostar att bygga själv också ..såna j-vla ocker priser på reservdelar & kit satser .. så sno på skroten istället. )

Skrivet av Schimpans:

Eller menar du även att produktionskedjan inom bilindustrin är ungefär densamma som inom musikindustrin?.

Utgifter intäkter och marginal ...javisst.

Skrivet av Schimpans:

Eller menar du att skivindustrin hade fullt legitima skäl att på väldigt kort tid öka priset på cd-skivor i affärerna från ungefär 100 till 200 kronor, annat än att skinna sina kunder med sitt oligopol?

..skinna beror väl på hur mycket du konsumerar?
Måste du köpa 10 skiver i månaden för att överleva eller? ..annars förstår jag inte retoriken annat än att 200kr är dyrt i jämförelse med gratis?
Vi har ju bara denna diskusion eftersom du har ett annat alternativ ..som du försker rättfärdiga?

Skrivet av Schimpans:

Sedan när har bilindustrin dubblat priserna på sina bilar på 1-2 år??

och om dom gjorde det?.. skall vi ta bussen eller börja sno bilar?

Skrivet av Schimpans:

Eller menar du att du har objektiva fakta på att fildelning minskar skivindustrins inkomster till den vida grad att de håller på att gå under?.

Aldrig gått på det spåret, men i min värld så är något galet om hälften av konsumenterna roffar åt sig gratis det den andra hälften betalar för samma sak..

Skrivet av Schimpans:

Släpp hörnflaggan och sluta kom släpande med dina bilexempel som har ungefär noll gemensamt med icke fysisk konsumption av musik via nätet.?.

Gubben jag letar ju efter dig på läktaren, du kommer dragande med egna resonemang vad saker och ting skall kosta i din värld och det är därför folk d/l ..i ren protest mot oligopol och rika artister o f-n o hans moster..
man måste ju agera när det börjar lukta illa.
8)


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

[quote=Svirre]

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Svirre:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

..USA hit o. dit.
Scweeeden är ju ett Piratnäste i världsklass så jagar man fildelare så är ju Svedala ett orört taliban näste.. Hollywood har ju märkt att Svenska IT bönder inte förståt att man måste betala för deras produktioner ..och började tröttna helt enkelt. Sverige liger väl i Top fem när det gäller d/l av rättskydat material så det är väl inte så konstigt att dom röjer här?

..eller ?

Om lilla Sverige, med sin oerhörda köpkraft i ett globalt perspektiv, ligger topp fem så förstår man att det här är ett oerhört stort problem, ett så stort problem att det måste till rättsövergrepp för att komma till rätta med det.

Ja det är verkligen hemskt vilket oerhört rättsövergrepp vi som svenska medborgare har utsatts för. Man kan ju inte tro att det är sant!! ..hörde ni ockå att dom stack nålar i dom stackars våldsoffren. Herregud vilka kränkningar!!
Dom kommer säkert smugglas ut och sluta sin tid nere på Gitmo resort.

Skrivet av Svirre:

Jag tycker det var ett riktigt rättsövergrepp ja, speciellt eftersom polisen tog servrar utan urskiljning. Jag tror nog att om du slutar vräka ur dig saker i ren ilska att du nog inser det också

Rättsövergrepp i min värld är betydligt värre saker än att dom råkade ta några servrar för mycket vid ett tillslag..

Skrivet av Svirre:

Citerar vidare från dig:
"men si den varan du konsumerar är inte tänkt att vara gratis ?! ..den skall kosta 200:_ enligt producet och distributören. Punkt, amen, finito !! "

Eftersom det i mediebranschen råder monopol på en specifik artist, film eller spel pga upphovsrätten, som den ser ut idag, så blir det denna effekt. När går din gräns för en CD-skiva då? 300, 500 eller t.o.m. 1000 :-? .

Jag har ingen "gräns" ..om det är för dyrt så köper jag inte helt enkelt. Snor dom inte heller för den delen.

Skrivet av Svirre:

Piratkopieringen är inget problem eftersom det inte minskar försäljningen, det är de höga priserna som minskar försäljningen, och det är där problemet ligger..

+ att jag betalar 200:- för det som du tar "gratis".
Eller upmanar du mig att sluta köpa i butik och på webb börja d/l allt?

+ att du har ett gratis alternativ hela tiden på all musik som finns på marknaden ?

Skrivet av Svirre:

Om nu medieindustrin ska ge sig på något så är det mobiltelefonibolagen och bensinbolagen med mera med mera, som gör att kunderna inte har råd med deras ockerpriser.

Men här har du inget alternativ eller hur? ..jo inte konsumera iofs.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

http://www.piratdemonstration.se

"Stockholm: Mynttorget kl 15.00
Göteborg: Gustav Adolfs Torg kl. 16.30"

Idag lördag, alltså. Kul att både Ung Vänster och Liberala Ungdomsförbundet står som medarrangörer.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Förresten, riktiga musiker gör musik för att det är kul och inte för att tjäna pengar på det. Pengarna är bara en bonus..

..nej.

Klart det finns hobby musiker som spelar ihop som en fritidssyssla.
Men alla teens som drömmer om att slå igenom strävar nog efter ett helt annat mål..

Noooooo! *Ett Luke skrik*
Dessa teens får i.a.f inte ett öre från mig. Det saknas själ i saker som görs endast för pengar.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Problemet är att en del tror att de skall ha pengar så fort deras skiva kommit ut i butikerna.

That's the idea.. annars får jobba med nåt annat för att betala hyran och avbetala studikostnaderna för skivinspelningen...

Helt rätt, de kan ta och jobba med något annat! Fast det är ju lättare att skylla på andra än att erkänna att man kankse inte har det där extra som bra artister har.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Och om man väljer att inte köpa produkten för att det inte är värd pengarna anklagas man för att vara ett snålt svin som piratkopierar.

...detta är en tunn is.. när tröttnade du ..en låt var bra eller märkte du efter en månad att skivan sög? 8)

Alla bra låtar håller flera år, för en del kanske livet ut. 1 månad, what? Det måste vara riktigt skräp?

Skrivet av andman:

http://www.piratdemonstration.se

"Stockholm: Mynttorget kl 15.00
Göteborg: Gustav Adolfs Torg kl. 16.30"

Idag lördag, alltså. Kul att både Ung Vänster och Liberala Ungdomsförbundet står som medarrangörer.

FZ får väl icke ta politiska ställnings åtaganden, skall väl vara neutrala ?
"Kul" är ju inget ställnings åtagande men en klart objektiv/optimistisk klang på inlägget?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av Kattspya:

Visa empiri som stödjer det. Här får du lite empiri som stödjer motsatsen under tiden. Kapitel ett och nio är mest förvånansvärda.

http://www.dklevine.com/general/intellectual/against.htm

Jag orkar inte sitta och surfa forskningspapper hela natten, men eftersom du verkar ha ett så välfyllt länkarkiv så kanske du kan upplysa mig hur spel- och mjukvaru-utveckling i industriell storlek skulle vara möjlig i ett samhälle där man inte har ekonomisk ensamrätt till den produkt som man skapar?

Att patent av olika slag oftast är till ondo är inget som du behöver övertyga mig om...

Medlem

Klart fel att jaga fildelare, man skall stoppa dem som sprider det och inte Svenssons. Tyckte innan att piratpartiet var lite plojj innan, men nu börjar man tröttna på ministerstyre, statssekreterare-mygel a´la bostad och tsunami osv. Sossarna måste ut, fortare än kvickt.
Verkar som att de som suttit vid makten några år automatiskt blir korrumperade, något fel är det iallafall.

För övrigt anser jag också att man skall betala för det man använder, klarar man inte av att jobba och tjäna pengar så man kan betala för sig så är det illa.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Kattspya:

Visa empiri som stödjer det. Här får du lite empiri som stödjer motsatsen under tiden. Kapitel ett och nio är mest förvånansvärda.

http://www.dklevine.com/general/intellectual/against.htm

Jag orkar inte sitta och surfa forskningspapper hela natten, men eftersom du verkar ha ett så välfyllt länkarkiv så kanske du kan upplysa mig hur spel- och mjukvaru-utveckling i industriell storlek skulle vara möjlig i ett samhälle där man inte har ekonomisk ensamrätt till den produkt som man skapar?

Att patent av olika slag oftast är till ondo är inget som du behöver övertyga mig om...

Du försöker också få mig att argumentera utilitaristiskt och det är jag inte intresserad av förrän du tar tillbaka ditt rättighetsresonemang några poster upp. Man plockar inte fram rättigheter och använder dem som hammare i en debatt när man egentligen bara är intresserad av den utilitära sidan. Vill du ha en principell debatt så tar vi den. Vill du ha en utilitär debatt så tar vi den också men var för sig. Vill du argumentera utilitärt så får du plocka fram empiri punkt jävla slut.

Skrivet av Kattspya:

Du försöker också få mig att argumentera utilitaristiskt och det är jag inte intresserad av förrän du tar tillbaka ditt rättighetsresonemang några poster upp.

Ok. Jag tar tillbaka allt principiellt som jag sagt och erkänner att jag är en idiot. Bara någon kan tala om för mig hur mjukvaru- och spelindustrin skulle må i en övergång till ett samhälle utan upphovsrätt. För nu börjar jag bli riktigt jävla nyfiken, varför tycks detta hela tiden bli nermörkat? Här är lite intressant statisktik som jag sprang på när jag letade efter svar: http://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_PC_game_sales_in_the_...

Skrivet av Kattspya:

Man plockar inte fram rättigheter och använder dem som hammare i en debatt när man egentligen bara är intresserad av den utilitära sidan.

Säg det till piratpartiet

Skrivet av Kattspya:

Vill du ha en principell debatt så tar vi den. Vill du ha en utilitär debatt så tar vi den också men var för sig. Vill du argumentera utilitärt så får du plocka fram empiri punkt jävla slut.

Just nu är jag betydligt mer intresserad av att få svar på mina frågor än att käfta och kasta länkar på varandra. Jag sitter här och väntar på att bli övertalad. Shoot.

Skriv svar