SVT:s Rapport: "USA bakom sajtstängning"

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:

Ok. Jag tar tillbaka allt principiellt som jag sagt och erkänner att jag är en idiot. Bara någon kan tala om för mig hur mjukvaru- och spelindustrin skulle må i en övergång till ett samhälle utan upphovsrätt. För nu börjar jag bli riktigt jävla nyfiken, varför tycks detta hela tiden bli nermörkat? Här är lite intressant statisktik som jag sprang på när jag letade efter svar: http://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_PC_game_sales_in_the_...

Min principiella ståndpunkt är att staten inte skall ha med imateriell egendom att göra överhuvud taget. Det är upp till företagen att använda kontrakt för att reglera spridningen av deras information. Dessa kontrakt gäller inte för någon som inte skrivit på dem. Exempel: Nisse som har kontrakt med Universal om att inte sprida vidare kråksång i lingonskogen lägger ändå upp den på nätet, Anders laddar ner filen och delar ut den till vem han har lust med. Nisse åker dit på kontraktsbrott och ingenting händer för Anders eftersom han inte skrivit på någonting.

Vill företagen försöka sig på DRM så får de göra det men utan lagstöd så är DRM ingen höjdare.

Angående wikipediartikeln: "Note that these sums do not include the concurrent revenue from MMORPG subscriptions, a market segment that has been achieving significant annual gains."

EDIT: Tar wikipediaartikeln hänsyn till spel som inhandlas och säljs online (tänk STEAM, direct2drive och EA-downloader)?

Skrivet av slartibartfast:

Säg det till piratpartiet

Piratpartiet är principlösa populister.

Skrivet av slartibartfast:

Just nu är jag betydligt mer intresserad av att få svar på mina frågor än att käfta och kasta länkar på varandra. Jag sitter här och väntar på att bli övertalad. Shoot.

Mjukvaru- och spelindustrin skulle behöva förändras mycket kraftigt. Förmodligen skulle mjukvaruindustrin försöka tjäna pengar genom att ge support på sina program.

Spelindustrin skulle förmodligen bli mer inriktade på MMORPG:s eller lösningar som t.ex. STEAM. En annan sak vore att respektive företag har ett donationskonto. Gillar man produkten och vill att den skall fortsätta utvecklas så pröjsar man en lämplig summa.

Det finns också alternativa system där företagen får in pengarna på förhand genom betalningsförmedlare. Exempel: För att släppa Elsa-Lotta i granskogen behöver vi få in fem miljoner kronor. När det målet är uppnått släpper vi spelet för nedladdning. Om målet inte blir uppnått betalas pengarna tillbaka till de som satt in pengar.

Det är självklart att mjukvarubranschen inte kan se ut som idag med helt andra regler eftersom de baserar sig på hur nuvarande lagstiftning ser ut. Detta betyder inte att nuvarande lagstiftning är rätt eller önskvärd.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av andman:

http://www.piratdemonstration.se

"Stockholm: Mynttorget kl 15.00
Göteborg: Gustav Adolfs Torg kl. 16.30"

Idag lördag, alltså. Kul att både Ung Vänster och Liberala Ungdomsförbundet står som medarrangörer.

FZ får väl icke ta politiska ställnings åtaganden, skall väl vara neutrala ?
"Kul" är ju inget ställnings åtagande men en klart objektiv/optimistisk klang på inlägget?

Helt neutralt tycker jag att det är intressant att det här är något blocköverskridande. Demonstrationen handlar dessutom inte om fri piratkopiering, utan är snarare en protest mot det senaste förmodade rättsövergreppet. Så byt ut kul mot intressant, om du vill.

Det här är ju något väldigt demokratiskt, och demokrati brukar det ju vara politiskt korrekt att vara positiv till även om man ska vara neutral.

Skrivet av Kattspya:

Angående wikipediartikeln: "Note that these sums do not include the concurrent revenue from MMORPG subscriptions, a market segment that has been achieving significant annual gains."

EDIT: Tar wikipediaartikeln hänsyn till spel som inhandlas och säljs online (tänk STEAM, direct2drive och EA-downloader)?

De började ta hänsyn till innkomster från MMO-spel och onlinedistrubition i statistiken från 2005 (där av ökningen). Dessa uppgick dock enligt källan till wikipediaartikeln till knappt 300 millioner dollar, och detta under ett år då MMO-spelande har ökat explosionsartat.

Inkomsterna för PC-spel har uppenbarligen minskat stadigt de senaste sex åren. Är det en slump att ökningen av MMO-spelande tycks ha skett i samma takt? ( http://www.mmogchart.com/ )

Kan det vara så att MMO är en katastrofalt dålig affär för spelindustrin?

Skrivet av Kattspya:

Mjukvaru- och spelindustrin skulle behöva förändras mycket kraftigt...

Att övergå till att sälja tjänster (serverslottar, support) istället för produkter tycks vara en vanlig vision av hur spel- och mjukvaruindustrin skulle kunna överleva. Dock har jag mycket svårt att se hur detta skulle kunna gå ihop. I ett samhälle där information flödar fritt finns det knappt något behov av mjukvarusupport. På företaget som jag arbetar för, och på skolorna jag gick på innan dess läggs det ner tiotusentals kronor på mjukvarulicenser per arbetsstation. Dock har jag aldrig varit med om att vi behöver anlita supporten (för annat än licenshantering.) All information vi behöver finns på nätet.

Är inte lösningar som STEAM läskigt nära de DRM som vi vill undvika?

Donationer, välgörenhet och gamers som hjälper till att finansiera spel själva tror jag inte riktigt på i en värld där majoriteten av spelkonsumenterna inte har en aning om hur stora teams och hur mycket resurser som det behövs för att utveckla ett spel...

W2k
Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

FZ får väl icke ta politiska ställnings åtaganden, skall väl vara neutrala ?
"Kul" är ju inget ställnings åtagande men en klart objektiv/optimistisk klang på inlägget?

Vi som jobbar på FZ är alltjämt privatpersoner och det är klart att vi har åsikter. Som nyhetsorgan är vi å andra sidan neutrala och det är därför vi inte tar ställning i frågan, bara förmedlar fakta.

Men det är inte musik från någon skivbutik som spelar ur mina högtalare just nu, så mycket kan jag säga. (Det är faktiskt [http://di.fm].)


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:

De började ta hänsyn till innkomster från MMO-spel och onlinedistrubition i statistiken från 2005 (där av ökningen). Dessa uppgick dock enligt källan till wikipediaartikeln till knappt 300 millioner dollar, och detta under ett år då MMO-spelande har ökat explosionsartat.

Det stod under att hänsyn inte togs till onlinespel. Har du någon mer "officiell" källa?

Skrivet av slartibartfast:

Inkomsterna för PC-spel har uppenbarligen minskat stadigt de senaste sex åren. Är det en slump att ökningen av MMO-spelande tycks ha skett i samma takt? ( http://www.mmogchart.com/ )

Kan det vara så att MMO är en katastrofalt dålig affär för spelindustrin?

Det är inte helt otroligt faktiskt. Jag finner det väldigt svårt att tro på att endast piratkopiering skulle minska på spelförsäljningen så kraftigt. Piratkopieringen har frodats hur länge som helst. Inte minst genom kasettband innan persondatorn kom.

Skrivet av slartibartfast:

Att övergå till att sälja tjänster (serverslottar, support) istället för produkter tycks vara en vanlig vision av hur spel- och mjukvaruindustrin skulle kunna överleva. Dock har jag mycket svårt att se hur detta skulle kunna gå ihop. I ett samhälle där information flödar fritt finns det knappt något behov av mjukvarusupport. På företaget som jag arbetar för, och på skolorna jag gick på innan dess läggs det ner tiotusentals kronor på mjukvarulicenser per arbetsstation.

Spelindustrin skulle knappast kunna leva på support eller genom att sälja serverplatser. Mjukvaruföretagen är en annan femma. I värsta fall kommer all mjukvara att utvecklas enligt open source-modellen.

Skrivet av slartibartfast:

Är inte lösningar som STEAM läskigt nära de DRM som vi vill undvika?

Jag vill inte ha någon lagstiftning varken för eller emot DRM. Vill företagen försöka så visst.

Personligen tycker jag att DRM är idiotiskt.

Skrivet av slartibartfast:

Donationer, välgörenhet och gamers som hjälper till att finansiera spel själva tror jag inte riktigt på i en värld där majoriteten av spelkonsumenterna inte har en aning om hur stora teams och hur mycket resurser som det behövs för att utveckla ett spel...

Om donationer kan föda skaparen av bittorrent så kan de förmodligen också föda skaparna av nästa Half-Life. Glöm inte heller att de mest populära onlinespelen är modifaktioner. Jag tror också att du underskattar folks vilja att göra rätt för sig.

Medlem

såg att thepiratebay var uppe och igång igen någorlunda bra


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Skriv svar