Internetcaféer - olagliga spelhålor?

Inaktiv

Tillståndens okrönta fristad! Ännu ett tecken på äkta svensk byråkrati när den är som bäst! 8)


signatur

Mr Burns:
- Smithers, for attempting to kill me, I'm giving you a five percent pay cut!

JB
Medlem

På GP's sida stod det att licens kostar 2000kr i per förströelsemaskin. LOL. Staten vill ha cash, inte fan bryr sig dom om de ungdomarna som spelar lite datorspel.

Edit: Sorry RazorShard... såg inte ditt inlägg. Hamnade direkt på sida 2 från newssidan.

Medlem

"- Det känns bra. Jag tror att datorkaféerna måste renodla sin verksamhet. De som inte vill söka tillstånd måste göra så att man inte kan spela på datorerna."

Ok, vem måste jag gå och slå vett i huvudet på?
RENODLA sin verksamhet!?

Jag som tyckte hela historien med The Pirate Bay va korkat, men det här är ju helt jävla stört.

Inaktiv

Vad har internet med det här att göra?

Varför jämför man med flipperspel och sen endast berör internetuppkopplande spel? Det handlar ju om en helt annan typ av beroende och seriöst, skulle den här lagen ha kommigt så skulle den ha gjort det för 10 år sedan när bredband var väldigt ovanligt hemma. Då var det ett helt annat sug på att spela på ett internetcafé.

Då körde man ju ofta också bara på LAN, men det är alltså helt lagligt utan licens? Det är bara när man kopplar in stora farliga internet som man kan bli beroende?

Medlem

Jag tror inte det har med beroende att göra.
Jag förstår inte heller vad dom har för grund för att ha en sådan lag.

Efterspelet från allt detta kommer bli grundlösa anklagelser om just beroende, men att beroende skulle vara den aktuella anledning är fel.

Medlem

Varför ska det kosta pengar att få ett tillstånd? I det här fallet skulle det alltså innebära att caféägaren skulle hosta upp 24000:- vartannat år för att få ha sina tolv datorer. Jag tror inte att man blir särskilt rik på att driva ett internetcafé och den mängden pengar så ofta blir nog döden för många sådana inrättningar. Ergo: fler som ska finansieras av socialen...

Jag tycker absolut att ett tillstånd kan vara på sin plats men det borde ju inte behöva kosta så förbaskat mycket.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

12
Skriv svar