Konsolen har anlänt

Flakmonkey
Konsolen har anlänt

Så igår fick jag samtalet jag väntat på, min Playstation 3 hade landat tillsammans med en extra handkontroll och #Resistance: Fall of Man. Självklart åkte jag dit och hämtade den så fort jag kunde vilket resulterade i att jag satt med den hela kvällen igår. Måste erkänna att jag gillar den och då har jag knappt spelat något, har lovat brorsan att inte börja spela Resistance förrän han kan vara med å lira coop (visst är man en snäll storebror?), men jag har hunnit bekanta mig med XMB och lite annat...

Den senaste nya konsolen som jag köpte var förstås Wii och mycket är verkligen som natt och dag och då menar jag inte bara priset. Båda maskinerna är visserligen tysta, något som i PS3:s fall är än mer imponerande med tanke på hur fullpackad med högteknologiska prylar den här, men där stannar likheterna. Dels har vi de uppenbara skillnaderna där Playstation 3 är stor, svart och tung medan Wii är liten, vit och lätt. Att Playstation 3 är betydligt kraftfullare är ju inte heller någon större överraskning i dagsläget, nej de skillnader som jag reagerade på har med systemets användarvänligthet att göra.

För det första så krävs det ingen jobbig synkning av handkontrollerna, eller visst behöver du synka, men du kopplar bara in handkontrollen med den medföljande kabeln till konsolen och så är det fixat. Du behöver alltså inte trycka in en knapp på handkontrollen och en på konsolen för att det ska fungera, som är fallet på både Wii och 360. Att ta sig online är inte heller det några större problem, koppla bara in TP-kabeln och konsolen sköter allting åt dig. Jag trodde inte ens att jag var online förrän jag fick ett meddelande om att jag skulle ladda ner en systemuppdatering. Jämför detta med Wii, som iaf jag hade vissa problem att konfigurera.

Användargränssnittet i Playstation 3 har fått både ris och ros... Personligen gillar jag enkelheten i designen och även om den i vissa lägen inte är lika lättnavigerad som menysystem i Xbox 360 så kan det säkerligen förbättras. Jämfört med Wii är det däremot en dröm, men det säger nog mer om Nintendos oförmåga än Sonys skicklighet. Jag måste också berömma enkelheten i att ansluta nya enheter, jag prövade nämligen att ansluta en trådlös mus och tangentbord (Microsoft!) och det gick alldeles utmärkt. Bara att plugga in och så fungerade det precis som det skulle. Glad i hågen testade jag den inbyggda webläsaren, som tack vare den höga upplösningen (720p eller 1080i i mitt fall) och mus/tangenbord faktiskt går att använda. Den saknar dock vissa funktioner inställningsmöjligheter, som de förhoppnigsvis kan lägga till (eller så kanske jag bara inte hittade dem) och då kan det bli riktigt angenämnt att surfa på sin konsol...

Playstation Store förtjänar även det en kommentar eller två. Här finns det verkligen utrymme för förbättringar. Visst fungerar det, jag laddade ner ett antal trailers och demos, men den känns något rörig jämfört med Xbox Live Marketplace. Upplägget är som en vanlig hemsida, vilket jag inte tycker är fel, men det kan vara något knepigt att hitta det man vill ha och problemen kommer inte bli mindre i takt med att innehållet ökar...

Så vad kan jag då säga om spelen? Inte särskilt mycket, har som sagt inte spelat resistance ännu, men jag laddade faktiskt ner #Gran Turismo HD och demot av #MotorStorm. I fallet GT:HD så var det Gran Turismo helt enkelt. Det ser inte så next-gen ut som jag hade förväntat mig om det var ett helt nytt GT-spel, men det känns lite löjligt att klaga på det då spelet är helt gratis. MotorStorm är däremot en helt annan historia. Jag har ju redan testat MotorStorm hos Nordisk Film, men det var en tidig version och nu är det mycket mer imponerande. Fartkänslan finns där, grafiken finns där och framförallt finns det underhållningsvärde så det både räcker och blir över. Jag ser verkligen fram emot att få spela det här online då det släpps i Europa den 23 mars.

Nej... nu har brorsan fått sova tillräckligt länge, dags att skaka liv i honom så att man kan få börja lira Resistance...

#blogg

Inaktiv
Konsolen har anlänt

Grym läsning *tummen upp* :D... Ska köpa PS3 när den släpps i Sverige


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Medlem

mmmm spännande som bara den !
Jag har dock ett önskemål :), kan inte du göra en lätt recension om Resistance Fall of Men till oss? Jag är väldigt osäker vilket spel det blir först och får man veta lite om det där kan man antingen utesluta det eller köpa det liret :).

Flakmonkey

Well, min korta recension efter att ha spelat ett antal timmar i coop med min bror är att det är riktigt riktigt underhållande... vapnen är riktigt nyskapande och intressanta (även om det självklart finns en shotgun )... Dock ska inte de som inte gillar aliens eller annat orealistiskt köpa det här spelet och stör man sig på att det är WW2, fast ändå inte så ska man inte ta i det med tång ens Men annars så är det riktigt stabilt med fin framerate och bra grafik. Inte lika fantastisk som i Gears of War, som ju många jämför det med, men ändå förbannat bra...

Inte prövat det i MP ännu, men med möjlighet för 40 spelare att tampas och med de roliga vapnen så är det säkerligen skoj som fan...

Kommer för övrigt med en recension när europalanseringen närmar sig

1
Skriv svar