Nödmeningar

Skägg.
10 Chambers
Nödmeningar

Genom åren, i alla fall sedan vi körde det nuvarande och föregående nyhetsystemet, har jag knåpat ihop 4379 nyheter på FZ. Krasst räknat är det ett snitt på två nyheter per dag, varje dag året runt. Egentligen är snittet högre då jag låg i lumpen ett år, haft några datorfria semesterveckor och att vi den första tiden körde ett system som inte lät oss exportera våra textrader vid emigreringen. Hursomhelst, det är inte hårda siffror jag tänkte skriva om utan hur man efter alla dessa tusentals textrader försöker uppfinna hjulet gång på gång.

Jag är inte den som läser synonymböcker innan jag ska sova. Däremot började jag läsa väldigt tidigt eftersom min mamma alltid älskat att läsa, hon läste Tolkien för mig första gången när jag var sju. Svenskan var kanske inte det roligaste ämnet i skolan men jag har alltid haft lätt att uttrycka mig i skrift, bra mycket lättare än i tal om du frågar människorna i min närhet (Bäh Rldjen!). Kort sagt, skrivandet kommer ganska naturligt.

Men när den femtioelfte nyheten om ett gäng skärmdumpar ska skrivas blir jag ibland låst, vafan ska jag skriva? Kanske är jag för mycket av en perfektionist, jag försöker till exempel att inte skriva samma substantiv flera gånger i en nyhet, varför "spel" blir "titel", "lir", "actionrökare" eller "onlinerollspel" och så vidare. För något år sedan blossade en livlig diskussion upp om ordet "avbildat" som ansågs vara för stelt och tråkigt. Alternativet är att bara skriva "Quake-bilder" eller "Bilder på Quake" eller "Quake plåtat". Vi nyhetskribenter försöker hela tiden variera oss för att själva vara nöjda med vad vi publicerar.

Självklart finns det gånger då jag inte orkar, klockan är 18 och det finns inga färska nyheter på sajten. Stressen stryper all kreativitet och nödmeningar såsom "Borta på IGN..." eller "IGN har langat upp..." används som en sista utväg för att kunna få upp ett gäng nyheter på en halvtimme. Visst, vi vet vart vi kan hitta intressanta saker men att dela med sig av informationen på ett snyggt vis tar sin tid. Ett citat ska gärna klippas ut, kanske en bild läggas in. Finns det någon nyhet som kan vara intressant att relatera till, har vi skrivit om det förut?

Det låter jävligt pretto att säga att vi lever med nyheter varje dag, men så är det. Är du borta ett par dagar så har du noll koll på vad som har hänt, vem har skrivit vad. Har vi lagt upp de här bilderna, och så vidare. Sammfattningsvis, nyheterna är för mig kärnan i FZ och jag hoppas att du som besökare gillar det vi gör.

#blogg


signatur
Medlem
Nödmeningar

Får nog säga ett stort tack till att ni fortsätter skriva nyheter och försöker hålla det fräscht hela tiden. Med tanke på att vi får allt det här gratis så säger jag återigen: Tack!

Medlem

Fz är bäst helt enkelt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Först läste jag "Nördmeningar" =P

Att det blir lite upprepningar på fraser har jag inget emot.
Så länge det inte blir "Chockbilden på nya Lara Croft - Mammorna rasar!" "KAOS I AZEROTH - Trollen vägrar stödja Horde!"

Medlem

Så länge ni försöker och inte kapitulerar till rubriker som hör hemma på kvällstidningarnas löpsedlar likt det Lurid nämner så måste ni försöka vara nöjda med ert språk.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

1
Skriv svar