Betatest: spel i Windows Vista

Skrivet av suvvey:

Men det ligger till så här att eftersom Microsoft mer eller mindre kan styra hela pc-marknaden pga av att deras OS är det bästa, speciellt för spel, så är bara att bita ihop om man vill se den nya utvecklingen, det är självklart bara ett smart drag att släppa DX10 enbart till vista för att mer eller mindre tvinga folk att uppgradera, men så är det vill man spela de nya spelen och följa med utvecklingen så är det köra vista som gäller, vill man inte se nån framtid eller utveckling av datorspel så behöver man ju inte heller byta operativsystem så enkelt är det.

Tragiskt, men sant. Microsoft är inte dumma på något sätt.

Medlem

Hyfsat säker på att alla spel kommer fungera i Vista på ett eller annat sätt. Minns samma sak när Windows XP var beta, folk klagade då också på att massa saker inte fungerade.

Det är trots allt ett år kvar tills det släpps!
Bäst att fixa ett AM2 eller Conroe system tills dess ;p

Medlem

Fan värsta maskine dem hade som test maskin
f.E.A.R kör i 12 fps tror fan inte ja har råd o ork o gå till vista på ett par år iaf , fast då kan man ju hoppas på att det lär va bugg fritt iaf...

Inaktiv

Jag måste erkänna att jag inte läste texten, men sidan är skriven i början av år 2003, mer än tre år sedan. Har du ingen länk till en lika trovärdig källa, men aningen mer uppdaterad? Jag tvivlar på att saker och ting ter sig exakt likadant idag som för tre år sedan.

Medlem

Vet inte hut det är med er andra, men jag är en så kallad spelnörd (spela annars dör jag typ).
Men har faktiskt märkt att jag gått från PC till Konsol numera.
Har alla nyare konsoler (även bärbara) utom Microsoft's varianter.
Mest pga att jag inte finner spelen till Xbox serien alls intressanta/roliga.

Det enda jag använder PC till att spela nu är FPS och Online RPG som är
lättare att kontrollera med mus&tangentbord. Funderar på om jag kommer
behöva skaffa vista eller klarar mig med PS3 och Wii i framtiden.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Jag tror Vista kommer kosta under 1000kr, det är vad jag hört. Den kommer typ kosta 7- 800kr för att locka fler att köpa den istället för rippa den?? Men ej helt säker...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av LePrish:

Någon som vågar chansa på vad det kan kosta att inhandla Vista?

Vad jag hört runt 700-900kr. Åtminstone under 1000lappen. Men ej helt säker, har iaf läst att dem kör mer rätt bra priser för att locka folk köpa den istället för att rippa!!?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv
Skrivet av Natas:

Jag måste erkänna att jag inte läste texten, men sidan är skriven i början av år 2003, mer än tre år sedan. Har du ingen länk till en lika trovärdig källa, men aningen mer uppdaterad? Jag tvivlar på att saker och ting ter sig exakt likadant idag som för tre år sedan.

http://neasia.nikkeibp.com/neasia/004281
http://www.masternewmedia.org/news/2006/04/05/mac_security_th...
http://weblog.infoworld.com/zeroday/archives/2006/05/want_to_...

Medlem

"The latest stealth action thriller from Ubisoft doesn't work in Vista, but it's probably not any fault of the application itself – it's the StarForce copy protection. StarForce installs a low-level (ring 0) driver to access your optical drive, and this driver has not been Vista certified."

Så Vista stöder inte StarForce än, får smilbanden att rycka lite


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Gah! halverad FPS i FEAR från 70 FPS till 32 FPS, och även FPS drop i CoD2 från 50fps till 38 fps bådar ju verkligen inte gott.
Jag slår vad om att de övriga spelen också har smärre FPS-drops, bara man fick se de fullständiga benchmarksen.

Det är skrattretande att M$ marknadsför Windows Vista som en gamerplattform, när prestandan kommer försämras rejält pga operativsystemet stjäl de mesta av resurserna och minnet.

Citat:

Performance is a bit of an issue, too. F.E.A.R. is one of our standard benchmark games. When we ran the built-in benchmark at 1280x960 with all the visual detail levels maxed out, but with no AA or AF enabled, we saw a whopping 30% drop in performance against a similarly configured Windows XP machine (though our average frame rate was still around 60fps). Enabling 4x anti-aliasing and 8x anisotropic filtering only made the situation worse: the frame rate dropped from an average fps of 70 down to a pitiful 32!


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Hybris, det är en beta. Vänta tills fullversionen innan du skriker alltför hårt

Medlem
Medlem

Oväntat....nu börjar alla kritiker till Vista vända åt andra håller. Ni kanske får lära er att man inte bör dömma saker på förhand. Antar att dom flesta här är ganska unga och då är det ju svårt att se bortom sin egen lilla värld....livets gång antar jag....

Medlem
Skrivet av Fedorov:

Oväntat....nu börjar alla kritiker till Vista vända åt andra håller. Ni kanske får lära er att man inte bör dömma saker på förhand. Antar att dom flesta här är ganska unga och då är det ju svårt att se bortom sin egen lilla värld....livets gång antar jag....

Vadå?
Precis tvärtom verkar det ju vara.
Det som propsats mest om, skulle ju vara att Vista skulle ge bättre prestanda i spel, och enligt den här testen är det ju precis tvärtom. Upp till 60% FPS drops till och med.
Finns inget alls som tyder på att det skulle ge bättre prestanda än. Sämre reklam för Vista kunde inte Microsoft fått.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Gah! halverad FPS i FEAR från 70 FPS till 32 FPS, och även FPS drop i CoD2 från 50fps till 38 fps bådar ju verkligen inte gott.
Jag slår vad om att de övriga spelen också har smärre FPS-drops, bara man fick se de fullständiga benchmarksen.

Det är skrattretande att M$ marknadsför Windows Vista som en gamerplattform, när prestandan kommer försämras rejält pga operativsystemet stjäl de mesta av resurserna och minnet.

Citat:

Performance is a bit of an issue, too. F.E.A.R. is one of our standard benchmark games. When we ran the built-in benchmark at 1280x960 with all the visual detail levels maxed out, but with no AA or AF enabled, we saw a whopping 30% drop in performance against a similarly configured Windows XP machine (though our average frame rate was still around 60fps). Enabling 4x anti-aliasing and 8x anisotropic filtering only made the situation worse: the frame rate dropped from an average fps of 70 down to a pitiful 32!

det är fortfarande en BETA = ej fullständig och inte klar än ..vista kommer inte föräns om minst 7-9månader det hinner hända mkt på den tiden ..tänk innan du dömer ut en produkt


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av IronHide:

"The latest stealth action thriller from Ubisoft doesn't work in Vista, but it's probably not any fault of the application itself ? it's the StarForce copy protection. StarForce installs a low-level (ring 0) driver to access your optical drive, and this driver has not been Vista certified."

Så Vista stöder inte StarForce än, får smilbanden att rycka lite

Haha. Ja, lite leenden i elendet ger det allt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Från din egen länk (den mellersta):

Skrivet av www.masternewmedia.org:

Until now the TPM chip has been used only to cypher user's data and some other things, and even Windows Vista will not implement it in an extensive way

Lite sökande på wikipedia om trusted computing och man hittar endast detta:

Skrivet av Wikipedia:

The Enterpise and Ultimate editions of Windows Vista will make use of a Trusted Platform Module if it is present in a system to facilitate BitLocker Drive Encryption

Bitlocker enctyption är hårdvaru-enkryption av hårddisken för paranoida företag.

Medlem

Har nu läst lite om WV det värkar jävligt coolt, men vad jag har förståt så kräver det mkt mer än XP
Men det är ju bara en beta än så länge.

Kan man ladda hem betan någon stans, så fall vart?


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Det är väl inte så konstigt att ett nytt OS som Vista kräver mer än det tidigare? Doom 3 kräver mer än Doom 2, och för att spela Doom 3 behöver/behövde man kanske köpa ny dator.
Jag kommer köpa ny dator under nästa år, när Vista har kommit ut på marknaden. Kommer gärna spara lite extra pengar så jag kan få en dator som klarar den tyngsta versionen. Ser verkligen fram emot det.
Skulle vara tråkigt om MS kom med ett nytt OS som hade samma systemkrav som XP.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Dinskugga:

det är fortfarande en BETA = ej fullständig och inte klar än ..vista kommer inte föräns om minst 7-9månader det hinner hända mkt på den tiden ..tänk innan du dömer ut en produkt

Nu får du bestämma dig. Antingen lägger vi någon vikt vid den här betatestningen alls, eller så låtsas vi inte om den och sopar den under mattan.
Du kan inte både ha kvar kakan och äta upp den.

Oavsett vad, så bådar det inte gott för Vistas "påstådda prestandaförbättring i spel", när de just nu faktiskt har en avsevärd prestandaFÖRLUST.

PS; Jag kan också skriva med röd text. Coolt, va?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Jag körde cs 1.6 på vista, det gick inte så bra.
I bf2 fick jag grafik fel. Men counter strike source funkade bra.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Inaktiv
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Fedorov:

Oväntat....nu börjar alla kritiker till Vista vända åt andra håller. Ni kanske får lära er att man inte bör dömma saker på förhand. Antar att dom flesta här är ganska unga och då är det ju svårt att se bortom sin egen lilla värld....livets gång antar jag....

Vadå?
Precis tvärtom verkar det ju vara.
Det som propsats mest om, skulle ju vara att Vista skulle ge bättre prestanda i spel, och enligt den här testen är det ju precis tvärtom. Upp till 60% FPS drops till och med.
Finns inget alls som tyder på att det skulle ge bättre prestanda än. Sämre reklam för Vista kunde inte Microsoft fått.

"We suspect that most of these issues are driver related. Both Nvidia and ATI have acknowledged that their Vista drivers aren't performance optimized yet. So if you are using Vista Beta 2, and are running games on it, keep an eye out for new video and audio driver releases."

du kan ju vänta med klagandet någon grad innan du läst allt om vista

Inaktiv
Skrivet av bleak:
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Fedorov:

Oväntat....nu börjar alla kritiker till Vista vända åt andra håller. Ni kanske får lära er att man inte bör dömma saker på förhand. Antar att dom flesta här är ganska unga och då är det ju svårt att se bortom sin egen lilla värld....livets gång antar jag....

Vadå?
Precis tvärtom verkar det ju vara.
Det som propsats mest om, skulle ju vara att Vista skulle ge bättre prestanda i spel, och enligt den här testen är det ju precis tvärtom. Upp till 60% FPS drops till och med.
Finns inget alls som tyder på att det skulle ge bättre prestanda än. Sämre reklam för Vista kunde inte Microsoft fått.

"We suspect that most of these issues are driver related. Both Nvidia and ATI have acknowledged that their Vista drivers aren't performance optimized yet. So if you are using Vista Beta 2, and are running games on it, keep an eye out for new video and audio driver releases."

du kan ju vänta med klagandet någon grad innan du läst allt om vista

Precis. Var precis tänkt att skriva det själv, men du hann före:)
Det mesta är ju driver relaterat självklart.

Tror annars de har det mesta fixat annars för tillfället. Gäller bara extrem beta testning, täppa till minnesläckor (luckor?:)hehe), och buggar.

Undra ifall det kommer bli lika stort problem med drivrutiner till Vista 64bit som med Xp 64bit :/
Hoppas hårdvarutillverkare tar steget över till 64bit i och med Vista release. Dags att klippa navelsträngen nu tycker jag.

Kört ett par tidigare beta releaser av Vista, men inte än den senaste. Men måste nog göra det ser jag.. fram med test-hdd:n igen

Medlem

Smartskallar som klagar på FPS dropsen....
Installera den absolut första versionen av windows XP och installera inga drivrutiner och pröva spela.
SEN kan ni klaga...


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Medlem
Skrivet av Light:

Fattar inte varför folk har dömt ut Vista på förhand i första hand?

Woohoo, TCPA låter ju som en trevlig sammanslutning och Vista är första steget. http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Computing_Platform_Allia...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

tyvärr tvingas man ju att köra vista för att spela nyare spel.. men det kommer inte i närheten av min arbetsstation. Det får räcka med att det kommer förpesta speldatorn i framtiden.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Jahapp, är det nu man får övergå till Linux och TV-spel på allvar?

12
Skriv svar