Skägg.
10 Chambers
Nostalgi

Låna morsans Ikea-kassar, koppla loss alla kablar på datorn, packa ner datorn omsorgsfullt och täck med plastpåsar. Det kan ju börja regna. Ta hjälp av kompisen och släpa den tunga lådan och den ännu tyngre skärmen flera hundra meter hem till honom. Packa upp allt, undrandes vilka kablar som ska vart. Glömt någon adapter, springer tillbaka hem för att hämta. Sätter en korsad seriellkabel mellan com-portarna mellan datorerna, försöker hitta varandra. Fungerar inte. Ställer om baudrate till ett lägre värde, installerar om något protokoll.

Till slut fungerar det, lycka! Pang, pang, pang i någon timme till att nästa spel ska testas, det ska vara "megatufft". Har det inte installerat och hårddisken är full, får ta bort spelet vi precis lirat. Börjar skicka de fåtal megabyten över seriellkabeln, trögare än modem. Går ut och skjuter rönnbär med ballonger på fotorullar så länge. När vi kommer tillbaka säger kompisens mamma att min mamma har ringt och undrat vart jag är - "maten har ju varit klar i en timme". Måste hem, får ångest över all missad speltid middagen kommer sno. Springer hem, slänger i mig maten. Springer tillbaka. Spelar lite mer, sen är det dags för läggdags. Datorn får stå kvar över helgen, så jobbigt att släpa på den.

#blogg


signatur
Medlem
Nostalgi

Vafalls! Du beter dig ju som om spelen funkade bra över noll-modem! En ursynkning då och då var ju brukligt - åtminstone varje kvart. Framförallt i Duke3D, vad jag kan minnas...


signatur

LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU

Medlem

Vi använde oftast skottkärra eller skrinda för att transportera datorerna. Slänga några gammla trasmattor över för skydd mot regn osv. Sen vart det iväg till nåns källare för att spela doom och dylikt över null modem. Härliga tider.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Skägg.
10 Chambers

jag komprimerade flera timmars slit till en mening, visst fan var det skit


signatur
Medlem

Själv kommer jag ihåg den där tiden riktigt bra. Det hela började med nullmodemen och massa roliga spel. Duke3D RotT etc. Sen kom IPX nätverken och windows 95. Jag var alltid den som skulle få allt att fungera, och ibland tog det många svettiga hårryckningar innan allt var som det ska. Fan det var tider det

1
Skriv svar