Carmack sågar på

Medlem
Carmack sågar på

Förra veckan kom det upp intervjuer och kommentarer från [[John Carmack]], och det var minst sagt roligt att läsa tycker jag. I mina ögon så sågade han mer eller mindre PS3 och Vista.

Här sågar han PS3 (fetstil har jag satt dit):

Citat:

"The 360 is a fabulous machine to work on," he says. In particular, "graphics programming is a blast. Microsoft has done a great job with all of their developer-support tools." PlayStation 3 has "tons of power," but "is not as easy to develop for.... Sony's not as good at the developer-support part of things as Microsoft is. I know people in the office (who got) PS3 development kits and (said) they're twice as (expensive), but they're half as capable.

"It's not a bad console; it's certainly far better than everything else except maybe the Xbox 360. In an ideal world PlayStation 3 will be more powerful, but for the vast majority of the cases, you'll be able to effectively exploit more power from the 360."

Och här sågar han Vista som spelplattform (fetstil har jag satt dit):

Citat:

"Nothing is going to help a new game by going to a new operating system. There were some clear wins going from Windows 95 to Windows XP for games, but there really aren't any for Vista," Carmack told Game Informer.

"They're artificially doing that by tying DX10 [DirectX 10] so close it, which is really nothing about the OS. It's a hardware-interface spec. It's an artificial thing that they're doing there.

"They're really grasping at straws for reasons to upgrade the operating system. I suspect I could run XP for a great many more years without having a problem with it."

Carmack sågar ju faktiskt både Sony och Microsoft, dessutom är han nog lite för stor för att köpas av någon, så det ligger säkert något i det han säger. Intressant.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Carmack sågar på

Det han säger om Vista är klockrent. Enda skälet till att Vista skulle vara bättre för spel är för att microsoft tvingar en att skaffa det om man vill ha DirectX 10.

Angående PS3's devkits kan man väl inte direkt utrycka sig men han har säkert rätt, det är ju dock en sak som skulle kunna ändra sig med tiden och bli bättre.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Skägg.
10 Chambers

Carmack är ju också ett fan av OpenGL (och AL) som verkar en tuff framtid med Vista i och med den tajjta kopplingen mot DX10.


signatur
Medlem

Carmack bryr sig bara för spelens bästa. Det finns t.ex. iallafall ett reportage som jag läste för länge sen där en snubbe förklarade både PS3ans och 360s prestanda. Slutsatsen var att PS3an inte alls är starkare än 360n och man inser då att 360 är den bättre plattformen att producera spel till.

1
Skriv svar