Jag ska klara Ikaruga om jag så dör på kuppen

Flakmonkey
Jag ska klara Ikaruga om jag så dör på kuppen

De som känner mig lite bättre vet att jag gillar utmaningar i allmänhet och i synnerhet när det gäller spel. Lätta spel, som inte bjuder på utmaningar på ett eller annat sätt, tråkar ut mig något fruktansvärt. Detta behöver nu inte innebära att det måste vara såpass oldschool att man börjar om från början när man dör, men det ska åtminstone kännas i själen när man gör något misstag.

Tycker detta saknas i alltför många moderna spel som tar slut alldeles för snabbt pga det. Half Life 2 är ett prima exempel på det. Ett underbart spel på många sätt, men när jag dör en handfull gånger på Hard känner jag mest frustration då spelet tar slut efter två kvällars inte alltför hårt spelande. Då föredrar jag hur Far Cry använde sig av checkpoints. När jag tog mig igenom det på någon av de knepigare svårighetsgraderna var det riktigt nervöst ett antal gånger då jag kämpade mig fram till nästa checkpoint. Visst blev det frustrerande ibland när jag var tvungen att spela om en halvtimme eller så, men belöning blir så pass mycket större när jag väl tar mig förbi en svår passage att det utan problem väger över nackdelen.

Så vad har då #Ikaruga med det här att göra? Tja för de som vet vad det är för något spel är det nog inga problem att förstå, det är nämligen ett shoot 'em up av den gamla skolan. Inget förstapersonsperspektiv här inte utan ett vertikalt scrollande spel där du styr ett rymdskepp och stöter på en massa fiender hela tiden. Upplägget är alltså inte alltför komplicerat, även om det finns finesser som ger spelet det där lilla extra, men den poäng jag iaf vill göra är att Ikaruga är väldigt svårt. Jag har själv inte klarat det, trots att det bara består av ett fåtal banor och att jag själv haft det i ett par år nu till Gamecube. Utöver det spenderade jag också ett antal timmar med det i sin originalform på Dreamcast.

Hur som helst så ska jag inte ge upp, jag ska klara av det om det så är det sista jag gör och när jag såg den filmen nedan blev jag bara än mer beslutsam. Det ser ju inte så svårt ut när han/hon spelar, så varför skulle inte jag klara av det där? eller åtminstone en gnutta av det så jag kan klara spelet på Normal iaf :/

<object height="350" width="425"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EGNSdcy-apU"><param name="wmode" value="transparent"><embed src="http://www.youtube.com/v/EGNSdcy-apU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" height="350" width="425"></object>

#blogg

Medlem
Jag ska klara Ikaruga om jag så dör på kuppen

wow...första gången jag fick se sista banan...nästan...det var ju andra, faktiskt sett den på nån annan lite film också =).
Föresten så tror jag man måste vara korean för att kunna klara av det, vet inte hur många gånger jag försökt och dött.
LYCKA TILL!

Medlem

Ny kontroll och 8 timmar utan sömn, funkar för mig när jag ska fixa saker och ting. Game realterade saker allifall.

Om du inte redan har lyckats, lycka till - såg sjukt intenstivt ut

Medlem

Har klarat ikaruga på easy i alla fall. Men jag kom bara till bana 4-2 på en credit på normal. Det är svårt men inte omöjligt, bara att kämpa på

Flakmonkey
Skrivet av MammaMuu:

Har klarat ikaruga på easy i alla fall. Men jag kom bara till bana 4-2 på en credit på normal. Det är svårt men inte omöjligt, bara att kämpa på

Mjo, är ju vetskapen om att det är fullt möjligt som får en att kämpa vidare... hade det varit omöjligt hade det inte varit så stor poäng ^^ men men, har gjort små framsteg sedan det här blogginlägget iaf, så det går åtminstone framåt

Inaktiv

Nästan respekt att klara Ikaruga.
btw. Fan va kass jag är på det spelet.

1
Skriv svar