ATI: Inget DirectX 10 för Windows XP - alls

Robot
ATI: Inget DirectX 10 för Windows XP - alls
Medlem
ATI: Inget DirectX 10 för Windows XP - alls

Om det stämmer så är det ett ganska ruttet drag från Microsoft, iom att många kommer hålla kvar vid XP ett bra tag.

Medlem

Spela roll. XP har funnits hur länge som helst nu och det är bara skönt med en yttligare ursäkt att slänga skiten.

Medlem

Ni tror inte någon snittsig rackare kommer lösa det ändå då?

Medlem

surt att de ska tvinga folk till Vista...
Vista är för krävande för att det skulle få kallas OS tycker jag...

Inaktiv

Hacker-communityn lär ju kasta sej över Vista.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

*skräll*


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem

Inte så konstigt då MS själva sagt att Dx10 är helt ombyggt och dom inte skall släppa det till winXP.
Varför skulle då tillverkarna släppa Dx10 kort/drivrutiner till XP, när det
ändå inte kan användas av XP ?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Sen tycker jag vi ska droppa att vista är krävande när det gäller hårdvara det de inte är.

Tycker folk förstorar hela grejen.

Och visst det kommer inialt kanske vara lite dyrt men det går ju ner.

xp har ju funnits sen urminnes tider dax o uppgradera gott folk..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Bakåtkompabilitet är alltid ett problem...om de gör detta för att rätta till de problem som fortfarande finns kvar sedan windows NT-tiden så ska de ha fett me creds.

Medlem

xp är ju inte så gammalt.

ghaaa Visa.. man måste väll ha en 3000+ för att kunna starta skiten.. varför skall varje nytt OS kräva mera och mera ifrån datorn dumt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Cyberz:

surt att de ska tvinga folk till Vista...
Vista är för krävande för att det skulle få kallas OS tycker jag...

Vad är detta jag sett dyka upp lite överallt. Finns det någon regel vad ett OS får kräva för att kalla sig just det? Den sköter ju fortfarande samma uppgifter som vad som utmärker ett Operativ System.

Skrivet av Wikipedia:

An operating system (OS) is an essential software program that manages the hardware and software resources of a computer. The OS performs basic tasks, such as controlling and allocating memory, prioritizing the processing of instructions, controlling input and output devices, facilitating networking and managing files.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Jag minns förvisso att XP innebar ett hopp uppåt på prestandakravsstegen, men det här är ju löjligt. Man får väl se om det är värt det Vad jag i första hand är nervös för är ryktena om diverse kontrollchip som ger mjukvarutillverkarna en bakdörr in i folks datorer (sök på Palladium).

Medlem
Skrivet av elak.:

Jag minns förvisso att XP innebar ett hopp uppåt på prestandakravsstegen, men det här är ju löjligt. Man får väl se om det är värt det Vad jag i första hand är nervös för är ryktena om diverse kontrollchip som ger mjukvarutillverkarna en bakdörr in i folks datorer (sök på Palladium).

Palladium är för det första inte utvecklat av Microsoft. För det andra så spelar det väll ingen roll om man använder Vista eller XP, chippet funkar väll lika bra iallafall?

Förövrigt har väll utvecklingen av chippet sedan ett tid tillbaka laggts ner?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Detta var väl ingen nyhet? Kanske inte var officiellt men det var knappast okänt att DX10 inte är utvecklat för XP och inte heller kommer dyka upp där...


signatur

- r4z0r -

Inaktiv

Om jag minns det rätt så var Palladium just microsofts bidrag till systemet. Chipet hade ett annat projektnamn och annan tillverkare. Sen hoppas jag att du har rätt i att projektet lagts ner, men det är inte första gången de börjar fila på hårdvarulås för datorerna. De fick ju dra tillbaka ett liknande fast mesigare system innan release av XP.

Medlem

Tror inte Vista kommer vara så hemskt krävande, för man kommer möjligen kunna stänga av alla onödiga och exklusiva grafik-funktioner inne i windows. Själv ser jag ingen användning av dom. Men sen vill jag ju inte betala för ett OS bara för att de har DX10.....

Medlem
Skrivet av elak.:

Om jag minns det rätt så var Palladium just microsofts bidrag till systemet.

Kan inte säga att jag är 100% säker på vad jag just sa, men det är vad jag tyck mig minnas efter en Q/A stund med en Microsoft anställd på Dreamhack för att par år sedan.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Cyberz:

surt att de ska tvinga folk till Vista...
Vista är för krävande för att det skulle få kallas OS tycker jag...

XP kräver 300 MHz och 128 mb RAM (vilket knappt är körbart om man inte stänger av massa services och haxxar med registret).

Vista kräver 800 MHz och 512 mb RAM (vilket är körbart, iaf i betan). För Vista Premium med alla effekter på krävs 1 Ghz, 1 GB minne och ett PS 2.0 grafikkort.

På 6 år (XP är från 2001, Vista släpps 2007?) så har kraven inte ökat mer än väntat... vem sitter med en 800 MHz år 2007?

Medlem

Trist att DX10 inte kommer till XP. Jag undrar hur mycket detta bidrager till att ge cracker-communityn en boost och kläcka en ny generation kodnötare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Alla speltillverkare går över till opengl, Direct3d dör.
Inget direct3d, ingen orsak att köpa windows.
Alla går över till Linux. MS går i konkurrs och Bill Gates hamnar på fattighus... Hoppas.... 8)


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av N3m35i5:

Alla speltillverkare går över till opengl, Direct3d dör.
Inget direct3d, ingen orsak att köpa windows.
Alla går över till Linux. MS går i konkurrs och Bill Gates hamnar på fattighus... Hoppas.... 8)

Det var väldigt vad du svävade ut över önskedrömmarnas blommande ängar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

hmmm undrar hur EU kommer att se på detta...
Om något skall räknas som att utnyttja sin storlek/position på marknade måste det ju vara detta.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av N3m35i5:

Alla speltillverkare går över till opengl, Direct3d dör.
Inget direct3d, ingen orsak att köpa windows.
Alla går över till Linux. MS går i konkurrs och Bill Gates hamnar på fattighus... Hoppas.... 8)

Det var väldigt vad du svävade ut över önskedrömmarnas blommande ängar.

Tyvärr, ja. Undrar hur Windows hade varit om MS hade haft en riktig konkurrent. Snabbare? Stabilare? Färre buggar/säkerhetshål?


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

Ja litar på hackarna att dom fixar nåt (som dom jämt lyckas med). Kommer stanna på XP så länge ja kan.
Vista verkar vara skit.

Medlem
Skrivet av Light:

Spela roll. XP har funnits hur länge som helst nu och det är bara skönt med en yttligare ursäkt att slänga skiten.

Det är väl inte riktigt ett argument till att inte utveckla DirectX 10 till XP, utan snarare en åsikt?

Medlem

alltså detta är ju löjligt hur alla gnäller ..

Vista kräver inte så mkt som alla säger .. jag tycker Michael inlägg är en bra jämnförelse ..

sen så kan jag säga er att Aero Glass funktionen som alla gnäller över så ingår den inte i dom lägre paketen utan i Premium och Ultimate Edition och jag tror inte ni kommer köpa dom utgåvorna (okay alla som kör olagligt lär ju köra den) ..

sen angående Palladium så har jag inte sett röken av det i Vista och jag har kört 2-3 olika alphor och betor av det ..

och som sagt utveckligen går framåt men alla ni som gnäller kan ju sitta med XP ..

jag tänker fan uppgradera jag vill gärna att utveckligen går framåt .. jag ser framemot att få ut mer av min dator med hjälp av Vista med alla dess nya funktioner ..


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av riddim_:

hmmm undrar hur EU kommer att se på detta...
Om något skall räknas som att utnyttja sin storlek/position på marknade måste det ju vara detta.

EU kommer ju inte bry sig ett skit om denna saken. Varför skulle de? De enda som bryr sig är gamers som dissar ett Op innan det ens kommit, för att de vill använda det systemet de en gång dissade i favör för Windows 2000... Först när Xp är på väg ut då är det visst väldigt bra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sitter folk och faktiskt försvarar XP plötsligt? Jösses...

Som jag ser det är Vista ett steg i rätt riktning för gamers men helt fel för alla andra. Problemen i början blir givetvis att spelen inte kommer vara Vista-kompatibla och det kommer bli en övergångsperiod precis som mellan Win9x och Win2k. Det kommer vara bakåtkompabilitetsproblem och man bör, som alltid, vänta till SP 1 eller 2 innan man uppgraderar. Efter ett tag kommer alla PC-gamers köra Vista då det helt enkelt är ett grymt bra system för gaming (Live Anywhere låter ju t.ex. strålande för alla med Xbox 360).

Kraven är inte så höga, tror majoriteten här inne kan köra Vista utan större problem (vill man köra Aero krävs lite mer men det är inte många som kör annat än Windows Klassisk här inne ändå tippar jag). Har man en "normal" burk med 1 Ghz, runt giggen minne och ett grafikkort som inte är äldre än tre-fyra år är det ingen större fara. De som mummlar över att DX10 inte kommer till XP är ju knappast de som har low-end-system då man måste köpa nytt grafikkort som klarar DX10 för att ens ha glädje av det.

Ta ett djupt andetag, vänta tills Vista funnits på marknaden ett tag och utvärdera sedan om det är värt besväret eller inte.


signatur

- r4z0r -

Inaktiv

jaha nå blir väl att spela på ps3 och Wii då...
inte tänker då jag uppgradera till vista för detta... får hoppas att transgaming fixar detta i cedega då...

Skriv svar