Den perfekta spellängden

Medlem
Den perfekta spellängden

Jag hade tänkt skriva om detta tidigare i veckan, men fröken Susanne hann före igen. Det handlar alltså om det nödvändigtvis är dåligt att spel är kortare, som om man skulle få mindre valuta för pengarna då. Man mäter som sagt inte valutan för film och musik med hur långa dom är, varför skulle man göra det med spel egentligen?

En DVD kostar i runda slängar 200 kr och ger runt 2 h film och kanske 2 h extramaterial. Ett next-gen spel kostar runt 600 kr och brukar väl ligga på runt 10 h speltid och multiplayer som inte är direkt tidsbegränsat. Både film och spel kan man se respektive spela om. Så jag tycker att tidsmässigt är det klart jämförbart.

Och handen på hjärtat, hur stor andel spel har du faktiskt klarat av? Själv så spelar jag sällan ända tills det tar slut, jag tröttnar helt enkelt innan. Många gånger så är de sista 10% av ett spel bara att harva igenom utan att vara riktigt roligt egentligen. Första Max Payne tycker jag hade perfekt spellängd, inte alls för kort. Den perfekta spellängden beror i och för sig på hur bra spelet är. Jag tycker att Zelda-spelen också har perfekt spellängd, fastän man måste lägga ner kanske 30 h. Så länge man har ett spel som är roligt hela vägen är det lugnt. Jag tycker att man ska känna att man vill ha mer när man klarar ett spel! Men det ska förstås inte vara dåliga abrupta slut för det, utan bra avslutningar ändå. Det ska inte kännas tradigt i slutet, då är det fel. Gears of War kändes liiite kort dock, men det är delvis också för att det har ett kasst slut, men det kanske är oundvikligt när det knappt finns en handling...

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers
Den perfekta spellängden

Man har ju hört från branschen att det läggs mest krut på de första 20-30 procenten på ett spel, för det är så långt Svensson spelar. Själv får jag tvångstankar och måste dra igenom spel jag köper.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Tänkte på det häromdagen när jag avslutade ännu en #Fable-session, var det inte snack om att spelet var så himla kort? Jag börjar snarare uppleva tvärtom efter cirka 15 timmar... hade det tagit slut vore det lagom långt. Jag vill ju spela igenom den en gång till som ond...


signatur
Medlem

jag är 25 timmar in på zelda TP, och jag vill bara ha mer och mer fortfarande!


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers

Kanske är det spelet som inte inbjuder till mer spelande, bara för att det är långt är det ju inte bra. Eftersom jag har en lätt noja om att spela klart spel som påbörjats måste det ju klaras av.


signatur
Inaktiv

Jag har spelat 50h på Zelda: TP (jag utforskar mycket) och jag hoppas så otroligt mycket att det kommer fler tempel och att spelet inte snart är slut

Kunde gärna varit 50h till för min del

1
Skriv svar