Alla dataspelare är småbarn!?

Medlem
Alla dataspelare är småbarn!?

Det som jag tänkte säga har redan Susanne Möller sagt på DN:s spelkrönika, så jag ska inte upprepa det. Men läs den krönikan, den är bra. Försäljare och politiker är helt klart överbeskyddande när det kommer till dataspel. Det handlar bland annat om att El-Giganten och Åhléns inte vill ta in #Canis Canem Edit (Bully). Jag citerar följande talande stycke:

Skrivet av Susanne Möller:

Däremot är jag rätt övertygad om att man kan köpa filmen "Ondskan" (åldersgräns 11 år) på båda dessa affärer. Precis som "Canis Canem Edit" (åldersgräns 16 år) skildrar Guillou-filmatiseringen mobbning och handlar om hur våld föder våld. Jag är mycket nyfiken på att få höra vad skillnaden är mellan den Oscarsnominerade mobbningsskildringen och det strålande välgjorda spelet. Förutom typen av medium såklart. Det ena är nytt och mer interaktivt än det andra, men båda två är resultatet av en sorts konstnärlig prestation.

Jag tycker det är obehagligt med våldtäkter, därför tycker jag inte man ska få sälja filmen "Anklagad" med Jodie Foster. Sen tycker jag det är hemskt att glorifiera gängkriminalitet, så 50 cents hiphop tycker jag inte borde få säljas. Breat Easton Ellis roman "American Psycho" skulle inte heller gå att få tag på. Och man måste sluta sätta upp "Romeo och Julia", för jag tycker det är fel att visa att självmord är en lösning på problem. Sen tycker jag inte om att Karl Bertil Jonsons pappa uttalar sig nedvärderande om kommunister, så man borde inte få visa den julsagan på årets fridfullaste dag. Och vad Jesus anbelangar...

Ni hör ju, det är ju störtlöjligt ...

Det stod också i Aftonbladet ganska nyligen om att EU vill förbjuda det mediokra PS2-spelet #Rule of Rose, ännu ett tecken på en överbeskyddande stat. Står också mer om detta här och här, där bl a Sony och förläggare 505 Games ger svar på tal.

Så varför vill man skydda dataspelare och inte filmtittare eller bokläsare? För att man gubbarna lever i tron att dataspel fortfarande är något endast för barn! Varför skulle man annars skydda publiken från "hemskheter" på det här sättet? Tecknad film och serier lider lite av samma dilemma, och det har vi ju Disney att "tacka" för. I t ex Japan ser ju alla på tecknat (tjejer, killar, barn, vuxna, gamla), för de teman som behandlas är även vuxna och mogna ämnen.

Så öppna ögonen för fan!

För farligt för dig!

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers
Alla dataspelare är småbarn!?

Vore intressant att se på alla Sveriges dömda brottslingar och undersöka hur många "våldspel" de lirat.


signatur
Medlem

Exakt, senast på Cobra så nämdes "barndomes dataspels hjältar". Fatta det är inte bara barn som spelar, "alla" gör det.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Susanne Möllers krönika är riktigt bra och man önskar att fler kunde inse att, precis som med film, så finns det spel för alla åldrar. Detta är dock ett faktum som spelmotståndare gärna sopar under mattan eftersom deras favoritargument, nämligen att skydda våra små barn, inte riktigt får samma vikt om det visar sig att spelet ifråga faktiskt vänder sig till en helt annan åldersgrupp.

Det är ju egentligen det enda argument de har att komma med i debatten om censur eller till och med totalförbud av vissa spel. Utan det så framkommer det ju vad det egentligen handlar om; censur av underhållning för vuxna och det är säkert något som även folk som inte spelar inte gärna skulle ställa sig bakom.

Medlem
Skrivet av spiken:

Vore intressant att se på alla Sveriges dömda brottslingar och undersöka hur många "våldspel" de lirat.

Jag tror säkert brottskvoten är högre bland dom som lyssnar på 50 Cents än dom som spelar Quake 3...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers

Jag tror att brottskvoten är större bland dom som lyssnar på Britney Spears än dom som spelar Quake 3


signatur
Inaktiv

Jadu jag säger då det. Kärringar å Datorer.... inge bra kombination. Sen hatar jag alla dom här Jävlar som tycker datorspel å Filmer å musik är så hemsk... LYSSNA /SPELA /TITTA INTE DÅ!?


signatur

No weakness

Medlem
Skrivet av Salinsky:

Jadu jag säger då det. Kärringar å Datorer.... inge bra kombination. Sen hatar jag alla dom här Jävlar som tycker datorspel å Filmer å musik är så hemsk... LYSSNA /SPELA /TITTA INTE DÅ!?

Har du missuppfattat hela syftet med artikeln?

Inaktiv

Sitter man och bestämmer saker i ett icke diktatoriskt samhälle och vill förbjuda andra människor annat än att mörda eller skada så borde man studeras i ett paranormalt forsknings laboratorium, visst övernaturliga är dom inte om man jämför med andra människor men jämför man med en sten så är dom läskigt korkade.

1
Skriv svar