Internetleverantören Bahnhof inför integritetsskydd

Robot
Internetleverantören Bahnhof inför integritetsskydd
Inaktiv
Internetleverantören Bahnhof inför integritetsskydd

Det är mitt Bahnhof det B)

Medlem

Trevligt att se nån som faktiskt är på individens sida och inte bara springer runt och skriker TERRORIST till höger och vänster.

Medlem

Men frågan är hur mycket det här gör när det osm gäller rsveriges lag, håller på att lobbas om till att låta itnresse organisationer göra vad fan dom vill med konsumenterna.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Heja Bahnhof!

Medlem

Bra initiativ.

Fast en del andra ISPer som t.ex. Bredband2 har motsvarande stadgar sen länge.

Medlem
Skrivet av Frux:

Bra initiativ.

Fast en del andra ISPer som t.ex. Bredband2 har motsvarande stadgar sen länge.

desto bättre, bara stoppa in loggan på sidan då


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Vänta här nu.

Är det bara jag som tänker "blir detta inte sämre nu?". Som det är nu, så lämnar inte ISP ut IP ens om det är lagbrott pga att straffet inte ger fängelse. Om detta går igenom, så lämnas informationen ut så fort någon gör något som kan ge en ynkaste liten dagsböter.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

...hur tänker du då? om polisen har lagen med sig så kan de tvinga ISP att lämna uppgifter, däremot bemödar sig inte polisen att göra det om det inte ger fängelse.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem
Skrivet av conthox:

Vänta här nu.

Är det bara jag som tänker "blir detta inte sämre nu?". Som det är nu, så lämnar inte ISP ut IP ens om det är lagbrott pga att straffet inte ger fängelse. Om detta går igenom, så lämnas informationen ut så fort någon gör något som kan ge en ynkaste liten dagsböter.

Tänkte precis så när jag läste det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av MaxH:

...hur tänker du då? om polisen har lagen med sig så kan de tvinga ISP att lämna uppgifter, däremot bemödar sig inte polisen att göra det om det inte ger fängelse.

Det är inte polisens beslut, det är åklagare som bestämmer det. Och böter är nog, för att sätta lite exempel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är inte polisens beslut, det är åklagare som bestämmer det. Och böter är nog, för att sätta lite exempel.

jag förstår.

Tror knappast att en sådan grej i stadgarna innebär en _försämring_ av integriteten. Jag menar, om lagen säger att de måste ge ut uppgifter så måste de. Eller välja att vara kriminella. Däremot så lär de väl inte stänga av hemsidor eller annat bara för att någon ringer och tycker att det är olämpligt innehåll.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Det här är också ett bra sätt att sätta dit fildelare..
Eller har jag fel?


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Inaktiv

"Fem punkter ska garantera att kundernas integritet respekteras så länge den håller sig inom svensk lagstiftning och de hoppas att fler ska följa deras exempel."

Då räcker det väl med att man sparar en bild från någon annans websida för att man ska ha brutit mot upphovsrättslagen och sen är integriteten åt h-e?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Integritetsskydd trodde jag skulle innebära att de ALDRIG NÅGONSIN skulle kolla vad man gör eller så. Ack så besviken jag blev.

Inaktiv

Detta är ju motsatsen till integritetsskydd:

"...alla internetleverantörer måste långtidslagra all e-post och även registrera vilka hemsidor som besöks."


signatur
Medlem

blir köra krypterigns o mörknings program+proxys osv då om detta förslag går igenom regeringen så kan de spara vad fan de vill om mig, inget de kan göra med den datan ändå (om de inte sätter 100super datorer på att försöka knäcka koderna som troligen tar några miljoner år).

Medlem

Jag tror att detta leder till något gott iaf. Jag fattar det som att dom kommer att bli motsträvigare med att lämna ut personuppgifter ifall det inte leder till fängelse för kunden.

Skrivet av Bahnhof:

Endast lämna ut kunduppgifter på officiell begäran av polis eller åklagare, och då endast om operatören enligt lag är skyldig att lämna ut dessa.

Med andra ord, så kommer de inte att ge ut uppgifter om t.ex. folk som tankar musik, då det uppenbarligen inte ger fängelse.


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är inte polisens beslut, det är åklagare som bestämmer det. Och böter är nog, för att sätta lite exempel.

Åklagare får inte begära ut uppgifter om åtalet endast kan ge böter. Och han kan inte ge böter som statuerande exempel, helt enkelt för att han inte har uppgifter nog om vem det är han skall bötfälla.

Om jag har uppfattat saken rätt..är ju inte alltid så


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

ööööhm svensk lagstiftning är ju problemet. Inte hur ISP:er beter sig här. ISP:er vill inte lägga ner arbetstid på sånnahär grejer om inte de just tvingas till det. Extrakostnader. Bodström jobbar hårt för det. Men smart marknadsföring i dessa tider då muslimparanoida EU politker är avvundsjuka på jänkarnas Echelon. Får väl hoppas banhof inte råkar anställa fler fattiga pundare som säljer sin själ för apb. Är de fortfarande grannar med dom förresten ?

Medlem

Alla sådana här lagförslag gör att de bara skjuter sig själv i foten. Det som händer i praktiken är att snabba, bra lösningar på kryptering kommer att hamna i var mans hem och sedan så kommer de inte kunna lyssna lyssna av något på Internet alls.

Än så länge så är inte sådan kryptering (vad jag vet) så vida spridd bland privatpersoner eller för den delen kriminella vilket gör att polisen har möjligheter. Det är ju bättre att man låter folk tro att Internet är safe. Det här är ju bara som att varna folk.....

Inaktiv

Låter jäkligt bra detta, vad trevligt att någon försöker göra något åt det där "Bodströmdirektivet".

Men om det inte skulle gå och t.ex Telia blir tvingade att lagra mejl/hemsidor och annan information då måste dom väll berätta det för sina kunder innan det börjas användas?

Medlem

Lär ju stå i dom flesta tidningar om det går igenom

Inaktiv
Skrivet av Jower:

Lär ju stå i dom flesta tidningar om det går igenom

"IDAG BRINNER VÄRLDEN"
Lagen om datalagring har praktiskt taget satt världen i brand. Kravaller över hela Europa. Pest, kolera, kall gröt och döden härjar fritt!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av Jower:

Lär ju stå i dom flesta tidningar om det går igenom

"IDAG BRINNER VÄRLDEN"
Lagen om datalagring har praktiskt taget satt världen i brand. Kravaller över hela Europa. Pest, kolera, kall gröt och döden härjar fritt!

DÖD!!! FÖRINTELSE!!!

Shit Bodström, vad har du gjort?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bodis sitter i sin domedagsbunker och sjunger -

Klappa händerna när du är riktigt glad!
*klapp* *klapp*

Nä, men ärligt talat så tror jag inte att integritetsskyddet kommer vara till någon nytta. Vill de ha fram information så grävs det fram på ett eller annat sätt.

edit: Var kanske lite snabb med att avfärda det här initiativet. Det här kan i.o.f.s vara bra på ett sätt. Om många visar sitt missnöja över det framväxande kontrollsamhället kan det leda till att "någon" kanske fattar vinken och inser att utvecklingen går åt fel håll.

Medlem

Quote : "Operatören får aldrig stänga av en hemsida, ta bort eller ändra information så länge innehållet inte strider mot svensk lag."

Okej, hur blir det då med musiksidor som erbjuder laglig musik-nedladdning?

Hur ska ISP:n kunna skilja på Lagliga och olagliga musik-hemsidor?

För nedladdning av musik är olagligt och bör i stor omfattning ger strängare straff än böter?

Eller har jag fått allt om bakfoten?


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

URK
Medlem
Skrivet av Araxnoid:

Quote : "Operatören får aldrig stänga av en hemsida, ta bort eller ändra information så länge innehållet inte strider mot svensk lag."

Okej, hur blir det då med musiksidor som erbjuder laglig musik-nedladdning?

Hur ska ISP:n kunna skilja på Lagliga och olagliga musik-hemsidor?

För nedladdning av musik är olagligt och bör i stor omfattning ger strängare straff än böter?

Eller har jag fått allt om bakfoten?

det finns skräck fall där det är bättre att våldta barn än att ladda ner en låt om man tänker straffskalan.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Vi borde samla ihop till några böcker och skicka till det berörda utskottet i riksdagen. Jag tänker mig att Fahrenheit 451 och 1984 är två böcker som de borde läsa innan de klubbar igenom ett sådant här vansinnesförslag.

1
Skriv svar