Microsoft om systemkraven för Windows Vista

Robot
Microsoft om systemkraven för Windows Vista
Inaktiv
Microsoft om systemkraven för Windows Vista

Jag antar att man kan som i XP ändra utseendet och då välja
en mindre system krävande inställning att köra istället.

Inaktiv

de va ju inte så värst mkt, hade förväntat mig lite mera, men detta kanske är minikrav.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

de va ju inte så värst mkt, hade förväntat mig lite mera, men detta kanske är minikrav.

Citat:

För att överhuvudtaget kunna köra Vista sägs datorn behöva ha både en processor på minst 800 MHz, 512 MB RAM-minne och ett DirectX 9-kompatibelt grafikkort under huven.

Låter ganska minikrav i mina öron

Medlem

Det värsta är ju deras minimikrav för Vista Premium (dvs för att kunna köra Aero-effekten de skrytit så mycket om);

Citat:

* 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor1.
* 1 GB of system memory.
* A graphics processor that runs Windows Aero2.
* 128 MB of graphics memory.
* 40 GB of hard drive capacity with 15 GB free space.
* DVD-ROM Drive3.

ehum.... Om 1GB RAM krävs för själva systemet, hur mycket krävs det då inte för att köra mer krävande program ovanpå detta monsteroperativsystem?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Skit grejor. blir nog o vänta med vista. Nu när jag tycker XP för en gång skull funkar riktigt bra. Skräp. Tycker det bara verkar vara en massa onödigt skit på det gamla.

Medlem

shit vilka sjuka systemkrav


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Inaktiv

Jag känner mig rätt överkörd som konsument när något 'new and improved' tas fram när det gamla fortfarande lämnar saker kvar att önska vad gäller funktionalitet & säkerhet, men inte vad gäller effekter och grundfunktioner..

Det är inte så att jag har något Val i slutändan heller: Vill jag använda en PC utan att plugga Linux så måste jag förr eller senare uppgradera till Vista. DRM ftl.. =(

Vore trevligt om någon konkurrent erbjöd något kompatibelt med program & med mer realistisk lärokurva. Tips?

Medlem

Jahopp. Då var det snart dags att plutta i mer minne då.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Varför behöver ett operativsystem ett grafikkort?

Bloat.

Inaktiv

konservativa idioter...

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Medlem

Intressant läsning:
http://3dgpu.com/microsoft-vista-unveiled/

Blir kanske något att ha ändå. Men alla grafikeffekter blir det första jag kommer att stänga av. Bloatware..

Medlem

Gnällspikar. För första gången så ställer de upp de verkliga kraven på sitt operativsystem (något de varit dåliga på tidigare) och då gnäller ni. Det där är väl inte så farligt, alla datorer är ju på minst 1GHz och har 1GB minne från början idag. Diskarna är dessutom så stora idag att det är nästan löjligt. Ser fram emot att köra Vista

Medlem
Skrivet av Jinx:

konservativa idioter...

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

dåligt citat, med tanke på att att bill aldrig sagt något sådant

drm känns för övrigt väldgt läskigt.


signatur
Medlem

Att ett OS överhuvudtaget behöver mer än en 486:a för att kunna visa lite menyer ala XP går bortom mitt förstånd. Ett OS sitter ju ändå inte och räknar på polygoner, använder feta texturer, räknar på tröghet och masskonservation när man flyttar mappar, ingen AI finns det heller och inte renderar den andra specialeffekter heller, så varför suger window så in i helvetes med kraft för?

Nu är ju frågan, om vista har de där sjuka systemkraven. Hur mycket sinkar vista spelen då? Får man likvärdig prestanda av att köra linux och emulera PC spelen som att köra spel med vista?

Inaktiv
Skrivet av asdf2:

Att ett OS överhuvudtaget behöver mer än en 486:a för att kunna visa lite menyer ala XP går bortom mitt förstånd. Ett OS sitter ju ändå inte och räknar på polygoner, använder feta texturer, räknar på tröghet och masskonservation när man flyttar mappar, ingen AI finns det heller och inte renderar den andra specialeffekter heller, så varför suger window så in i helvetes med kraft för?

Nu är ju frågan, om vista har de där sjuka systemkraven. Hur mycket sinkar vista spelen då? Får man likvärdig prestanda av att köra linux och emulera PC spelen som att köra spel med vista?

du kan ju istället för att gnälla ta och läsa litegranna om vista åtminstone så får du säkert svar på dina frågor

Inaktiv

vad jag har läst så stängs Vista av när man ska starta ett spel, eller iaf alla effekter som suger kraft, så det blir nog inga problem

och ni som fortfarande sitter på sega gamla burkar behöver ju inte använda Vista, det är inget tvång!

Medlem
Skrivet av Aresz:

och ni som fortfarande sitter på sega gamla burkar behöver ju inte använda Vista, det är inget tvång!

Det är ju det det är. Microsoft jobbar ju hårt för att så många spel som möjligt ska kräva Vista.

Medlem

alltså jag fattar inte vad alla gnäller om ?

800mhz 512mb minne 12gb hdd dom flesta här inne har 3ggr så bra cpu och minst 2ggr så mkt minne och 10-20ggr mer hdd

sen angående aero och det där så ingår det inte ens i standard utgåvan som dom flesta här inne kommer om . om inte alla laddar hem ett olagligt premium paket ( som dom flesta antagligen kommer ha sen kan jag fan sätta X antal pengar på )

var ju som när XP kom då gnällde alla sen idag så sitter typ 90% på skiten ..

sluta vara så jävla bakåtsträvande .. var glada att tekniken går framåt ..

sen är det ingen som tvingar er att uppgradera till vista heller för den delen ..

sen säg inte att MS tvingar er bara för att alla spelen kommer kräva vista .. tror fan det när den nya tekniken dvs dx10 kommer till vista och ni är kvar i förra generationen XP ..


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

MFC
Medlem

Vilken jävla cp-hype..

Frågan många verkar undra är ju "varför dessa prestandakrav", orkar inte ens fantisera om vad det kan vara för teknologier och system som trängs under skalet hos Vista. Det lär ju vara en massa säkerhetsfunktioner, minneshantering, processhantering, schemaläggning och annan kontroll av diverse saker + en hel djungel av tjänster.

Som Aresz skrev så är det ju en fri värld vi lever i, vill vi så får vi köra Vista men behöver inte.

Personligen kräks jag över Vista men jag lär nog få torka upp den spyan själv om några år när alla stönar och massonanerar till alla features. XP gnälldes det ju över också, idag kan man titta tillbaka och konstatera att XP, även om den i jämförelse med andra OS kanske inte lever upp till alla krav faktiskt ändå roxar för att vara ett MS-OS.. för övrigt är nog XP det bästa som hänt MS..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

det jag personligen stör mig mest på är att det ska se ut som en jävla syratripp på skärmen när man råkar gå in i nån meny?
men det är ju dit allt är påväg.. massa eyecandy och 0 funktionalitet :S


signatur

shortbow.gif

Medlem

Och antagligen som kommer Vista att slänga in en massa skit som tar upp plats, oavsett om man väljer bort det eller inte vid installation.

Kan dom inte göra ett OS som vid en minimal installation verkligen installerar bara det väsentligaste, dvs hårdvarustöd, skrivbord etc?

Tvivlar på att windows verkligen behöver så mycket minne/cpu/utrymme om dom skulle tänka efter lite...

Fast, microsoft måste ju tänka på hårdvarutillverkarna också...


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skrivet av MFC:

Frågan många verkar undra är ju "varför dessa prestandakrav", orkar inte ens fantisera om vad det kan vara för teknologier och system som trängs under skalet hos Vista. Det lär ju vara en massa säkerhetsfunktioner, minneshantering, processhantering, schemaläggning och annan kontroll av diverse saker + en hel djungel av tjänster.

För att inte tala om alla feta felmeddelanden Vista ska klara av att spy ut


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av henko:

det jag personligen stör mig mest på är att det ska se ut som en jävla syratripp på skärmen när man råkar gå in i nån meny?
men det är ju dit allt är påväg.. massa eyecandy och 0 funktionalitet :S

Håller inte med. Var på Windows Vista Summit nyligen och de visade mycket av nyheterna på ytan i Vista. Eye-Candyn bidrar faktiskt till funktionalitet många gånger, förutom just animerade fönster (maximera/minimera), menyer och genomskinliga fönsterlister.

Resten av eye-candyn bidrar faktiskt till funktionaliteten för användaren.

Inaktiv
Skrivet av Jower:
Skrivet av Aresz:

och ni som fortfarande sitter på sega gamla burkar behöver ju inte använda Vista, det är inget tvång!

Det är ju det det är. Microsoft jobbar ju hårt för att så många spel som möjligt ska kräva Vista.

men människa!!! om du nu sitter inne på en dator under systemkraven kan du ju ffs inte ens spela hjärter, så varför klaga!!? du kommer inte ens behöva fundera på att spela spel som kräver vista då du inte kan spela dem om de nu gick att spela under xp

Flakmonkey

Systemkraven lär ju inte bli någe problem för de som vill gejma på sin burk... nu vore det trevligt att få reda på priserna för en vanlig "home"-edition, för det är väl antagligen det som merparten kommer få köpa...

Medlem
Skrivet av henko:

det jag personligen stör mig mest på är att det ska se ut som en jävla syratripp på skärmen när man råkar gå in i nån meny?
men det är ju dit allt är påväg.. massa eyecandy och 0 funktionalitet :S

Då är det väl bara att stänga av det så slipper du störa dig på det.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv

ni som säger att det är bara eyecandy o 0 funktionalitet..tjena..har ni läst på om Vista alls, eller ens testat betan? som att säga att WinXp o 95 är samma sak förutom skalet... suck..

Medlem
Skrivet av TheEdge|Jinx:

Håller inte med. Var på Windows Vista Summit nyligen och de visade mycket av nyheterna på ytan i Vista. Eye-Candyn bidrar faktiskt till funktionalitet många gånger, förutom just animerade fönster (maximera/minimera), menyer och genomskinliga fönsterlister.

Resten av eye-candyn bidrar faktiskt till funktionaliteten för användaren.

Personligen tycker jag att det är sjukt att detta operativ kräver mer kräm ur burken än 3dshooters gjorde för 2år sedan...

Om man sitter och "arbetar" så har man ju ändå fönstren maximerade för att kunna se så mycket av sitt arbete som möjligt, att kanterna är guld och blinkar eller att fönstren simmar runt på skärmen när man alt-tabbar kan jag leva utan...

Vissa uppskattar blingbling och andra uppskattar ett simpelt/"robust" operativ....

@resten personligen kommer jag inte köra vista, så jag slipper stänga av allt... jag bara ventilerar mina åsikter


signatur

shortbow.gif

Medlem

Ett OS ska kunna anpassas efter kundens krav, inte tvärtom.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

12
Skriv svar