Dreamfall: The Longest Journey

Robot
Dreamfall: The Longest Journey

Dreamfall: The Longest Journey är namnet på uppföljaren till den norska dundersuccén The Longest Journey som vände upp och ner på den utdöende äventyrsgenren när det släpptes för sisådär sex år sedan.


Inaktiv
Testat - Dreamfall: The Longest Journey

ett av de bästa spel jag spelat är detta.

Ska bli mkt spännande att se fortsättningen! vilket Ragnar redan sagt är på G.

Kan inte vänta


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Skribent

Jag glömde att nämna att spelet skyddas av Starforce, i alla fall den europeiska versionen...

QRT
Medlem

Klarade av The Longest Journey för bara några dagar sen, lätt en av de skönaste spelen jag spelat faktiskt.

Medlem

Berättandet av storyn, atmosfären och den känsla av liv det var i miljöerna, tack vare suveränt ljud och musik gör att jag i alla fall skiter i att "gameplay:et" eller vad det nu kallas och get spelet full pott. En mycket mer minnesvärd upplevelse än något annat spel som släppts de senaste åren.
Trots "långa" mellansekvenser är manuset och skådespeleriet så bra att det inte blir långtråkigt som i många, många andra spel med mycket dialog. Jag hade aldrig lust att skippa text för att jag redan läst undertexterna, till skillnad från tex. Biowares spel.

Medlem

Mycket bra spel men två saker jag vill påpeka.

1. Spela inte spelet utan spelkontroll (gamepad). Kör man med tangentbord + mus så lessnar man på spelet inom 5minuter pga att det är så svårstyrt.

2. Extremt dåligt slut. Spelet slutar helt plötsligt. Jag antar att det kommer en fortsättning någon gång men det lär nog dröja. Hur som helst så är slutet helt värdelöst och man har 100 frågetecken när spelet slutar.

Inaktiv

.

Skrivet av Lasrod:

Spelet slutar helt plötsligt. Jag antar att det kommer en fortsättning någon gång men det lär nog dröja.

man har 100 frågetecken när spelet slutar.

'

.

du kan gärna använda spoiler funktionen som jag gjorde längre upp.
Finns folk som inte spelat det ännu.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Nja tycker Lasrod får mig mer att köpa spelet och testa än att få mig arg för att han berättar nackdelar med spelet.
Har faktiskt längtat efter ett spel som goblins/indiana jones mm.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

du kan gärna använda spoiler funktionen som jag gjorde längre upp.
Finns folk som inte spelat det ännu.

Han pratade ju med folk som inte spelat än. Om du redan varvat spelet är du nog inte så intressant av att veta att du borde spelat med gamepad.

Medlem

det som borde varit under spoiler varning var Grizzlys punkt2.
kanske itne jättemycket spoiler. men störigt ändå

Medlem

Spelet var grymmt bra! jag är fortfarande förbluffad över den snyggaste loadingscreenen i spelhistorien enligt mig.

Jag kan däremot inte titta förbi med att ganska mycket av den härliga charm som fanns i första spelet var borta. Detta rättas till ganska bra dock när man väl träffar Kråkan.

Och vad gäller kontrollen så tyckte jag den var ganska jobbig i början. sedan kom jag på att man kan uteslutande använda tangentbordet och då gick det hur lätt som helst. för att använda ett item till exempel trycker man tab+uppil+uppil, för att i stället kombinera det med något annat item trycker man tab+uppil+vänsterpil och väljer sedan item.

Samma sak gäller när du interagerar med världen. spring fram till en gubbe, tryck space och sedan nedpil om du vill "titta" på honom eller vänsterpil om du vill snacka.

Överlag ett grymt bra spel och det enda som drar ner på betyget är att när det väl är slut vill man ha mer. mycket mer.

Bästa äventyrspelet på flera år
(jag har för övrigt längtat efter spelet ända sedan jag spelade The Longest Journey)

Medlem
Skrivet av c-row:

det som borde varit under spoiler varning var Grizzlys punkt2.
kanske itne jättemycket spoiler. men störigt ändå

Att spelet tar slut kan väl inte räknas som en spoiler?

Medlem

Det verkar ju ha fått lysande recensioner här inne. Ska direkt åka och köpa det nu.


signatur

I'm a snake, follow me!

Bt
Medlem

Gör det! Köp också Den Längsta Resan om du inte redan har spelat det

Slutet får en att känna "12 olika känslor samtidigt" som någon annan så fint uttryckte det men är knappast dåligt!

Vad som är dåligt är att spelet har för mycket fightingdelar och kunde haft mer pussel att lösa.


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem
Skrivet av bastard:

Jag glömde att nämna att spelet skyddas av Starforce, i alla fall den europeiska versionen...

Stämmer detta? Jag som precis var på väg att köpa detta... om det är så så blir det ingen affär...

1
Skriv svar