CellFactor: Combat Training-demo släppt

Robot
Inaktiv
CellFactor: Combat Training-demo släppt

så man kan inte spela spelet utan det där kortet?

Medlem

Det tror jag inte.. jag tror man kan spela den utan PhysX kort. men det lär ju hacka pung

Inaktiv
Skrivet av Robboy:

Det tror jag inte.. jag tror man kan spela den utan PhysX kort. men det lär ju hacka pung

det är ju det som det inte gör...PhysX-korten lägger till fler objekt och slöar ner istället

Medlem

När spel mer börjar likna hårdvaru- och grafikmotorsdemonstrationer än spel utvecklade för att vara underhållande så känner iallafall jag mig lite olustig.

Av de filmer att döma av spelet så går det i stort sett ut på att kasta omkring stora mängder fysikobjekt i slumpade riktningar för att sedan hoppas att något träffar en motståndare. Häftigt en stund? javisst! Roligt? njaae..

Medlem

Vad jag förstår det är väll bara gravitations-vapnet ett av många. Det är inget som du Måste använda utan det ska gå lika bra att köra med övriga skjutvapen.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag får det inte att funka alls. Det klagar bara på att det måste finnas nåt sånt där Phys x skit.

Medlem
Skrivet av Byson:

Jag får det inte att funka alls. Det klagar bara på att det måste finnas nåt sånt där Phys x skit.

var lite mogen och berätta vad för fel som uppstår ist för att klänga ut sådana ord...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Byson:

Jag får det inte att funka alls. Det klagar bara på att det måste finnas nåt sånt där Phys x skit.

kanske för det kräver ett sånt där PhyskX kort och jag antar att du inte har ett sånt ..


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Prova installera Phys X drivrutener.. man va tvungen att ha sådana för att spela Ghost recon

Inaktiv
Skrivet av asker:

När spel mer börjar likna hårdvaru- och grafikmotorsdemonstrationer än spel utvecklade för att vara underhållande så känner iallafall jag mig lite olustig.

Av de filmer att döma av spelet så går det i stort sett ut på att kasta omkring stora mängder fysikobjekt i slumpade riktningar för att sedan hoppas att något träffar en motståndare. Häftigt en stund? javisst! Roligt? njaae..

Så du säger att du inte hade roligt med fysiken i HL2? Eller i Age of Empires 3? Eller i Oblivion?
Hoppsan..

Fysik är kul, det är ett faktum. Och spelet ser asballt ut. Punkt slut. Var glad att vi ser nåt spel överhuvudtaget som tar fysikteknologin till nya höjder. Det kommer leda till mycket bättre spel i framtiden.
Sluta klaga.

Medlem

http://gameover.files.sapo.pt/CellFactor_TrailerNew.exe

drog ner dendär trailern, sjukt vad föremål de slänger omkring och har sig, fysiken öppnar verkligen en ny dimension i spelen

är en bink-video btw, därav filändelsen .exe, sjuk hög kvalitet på filmen, typ några minuter lång och 400mb stor

Medlem

Surt sa räven.. verkar det vara för många :=)

Fett kul med utveckling ju!


signatur

Det var inte jag...

Medlem
Skrivet av Baleur:

Så du säger att du inte hade roligt med fysiken i HL2? Eller i Age of Empires 3? Eller i Oblivion?
Hoppsan..

Fysik är kul, det är ett faktum.

Visst är det kul. Ett tag. Men att speltillverkarna pressar in en ny gimmick (t.ex förstörbar terräng eller fysikobjekt), baserar hela "spelet" kring denna och försöker använda denna gimmick som sitt största säljargument, det hjälper varken oss som konsumerar eller dem som tillverkar. När vi visar spelföretagen att vi blir fullt förnöjda och köper spel bara för att spelet demonstrerar en ny feature så finns det risk för att fler utvecklare väljer att gå samma väg. Vi kommer att drunkna i tech-demos som säljs för 400kr!

Det är skillnad på hur Half-Life 2 använder fysik och hur Oblivion gör det. I Half-Life 2 baseras i stort sett alla pussel och alla banor i spelet på spelets fysikmotor. Och communityn gapar och sväljer. Här visar vi Valve tydligt att det är okej att helt hoppa över att koda adekvat AI eller brainstorma finurliga pussel. Istället matas vi med "Blockerad dörröppning; Rensa med fysikbössan alternativt bygg ett torn av lådor och hoppa över". Mitt hjärnkontor slår kullerbyttor av överaktivitet...

Jag är inte Sveriges största fantast av Oblivion, men här agerar iallafall fysikmotorn bara som en uppiffare, en naturlig del av spelets miljö som inte gör mer väsen av sig än nödvändigt. Det känns helt på sin plats utan att kännas krystat. Det är SÅ dessa nya tekniker bör användas.

Medlem

Jag tycker inte att fysik i spel bör vara en säljande feature helt i sig själv, men jag tycker inte att den kan likställas med andra typiska features som oftast inte är mer än ögongodis. I oblivion är fysikmotorn endast ögongodis (ja ja, e3 demon visade att fällor kan utlösas taktiskt, men det händer sällan) och är ungefär lika värdefull för spelmekaniken som paralax eller bump-mapping. HAVOK i Hl2 däremot gjorde det möjligt att använda sig av objekt i syfte att antingen skada fiender, hindra fiender, eller lösa pussel. Att de flesta pusselbitarna utgjordes av fysiksimulerade objekt stör mig inte, hellre det än ett "find the blue keycard" typ av pussel.

PhysX kort ger helt klart en wow-faktor till spel grafiskt, men om de inte rent funktionellt gör riktiga sjumilasteg så räcker det med software lösningar så som havok som inte kräver ett extra kort. Om jag just nu skulle vilja uppgradera min dator och valet stod mellan ett PhysX kort och ett nytt grafikkort så skulle den avgörande frågan vara vilket som ger mest inlevelse och prestanda. Vill jag ha mer AA, FPS och HDR? Eller vill jag ha fler tumlande lådor? Det är faktiskt ett svårt val, vilket ger mer inlevelse för mig?

Inaktiv

mycket snack.. och vad är det som säger att CellFactor kommer att vara skit bara för att det har ny teknik?

någon som har kapacitet att testa demon och kan säga hur det egentligen är så slipper vi gissa här på forumet?

Medlem

finns väl rätt mkt som man skulle kunna göra med ett dedikerat fysik kort i datorn, t.ex: Helt realistiska kläder på alla karaktärer, som rör sig som riktiga kläder? Skulle väl ta död på en vanlig dator det.. Helt komplett hår på alla karaktärer, inte några enstaka hårstrån eller som i 99% av alla spel helt solidt hår.
Totalt deformerbar terräng på allt, byggnader, mark, träd whatever.

Gräs, löv, osv som i Oblivion, mycket av beräkningarna som hör till det skulle väl Phys-X kortet kunna ta ?

Och jo, det här skulle ju säkert göra så att utvecklare som vill ha med sånt i sina spel skulle få lägga ner rätt mycket mer tid på dom för att få det att se snyggt ut, eftersom dom skulle behöva göra allt från början.. Men det skulle ju vara nice om Ageia kunde arbeta fram ett "bas paket" eller liknande med effekter för en massa material, som utvecklare sen kunde arbeta från, och ändra hur dom vill. Om det nu inte redan finns dvs ;P

Och jag är inte helt inne på exakt vad man kan göra så att Phys-X kortet tar hand om istället för CPUn, så rätta mig gärna om jag har fel på några av grejjerna här ;D

Medlem

Ok förlåt mitt omogna svar.

Men jag fick vid installationen ett meddelande som sa: "Installationsprogrammet för AGEIA physX-processorn hittade inte AGEIA physX-maskinvaran. Om den är installerad kontrollerar du att kortet sitter ordentligt på plats och att strömsladden är ansluten till det".

Jag fortsatte att installera för jag har råkat ut för det där förut minns inte vad det var men det fungerade. Sen när jag försökte starta CellFactor så fick jag meddelandet. " PhysX Hardware not detected! CellFactor requires Ageia physX Hardware, With 2.4.9 runtime & drivers installed"

Jag blev helt enkelt irriterad. Jag har en dator som klarar av allt som jag testat och det med höga upplösningar och 4 x AA tack vare nyinköpta komponenter. Ett grafikkort är dyrt och nu måste jag alltså fixa ännu ett nytt om det blir som så att physX blir vanligt förekommande.

Jag vet att tekniken går framåt och det är kul varje gång man köper nya grejjor. Då har man häftiga prylar ett tag i alla fall. Och även om man inte har det senaste så brukar det fungera ändå med lite lägre inställningar och överklockning. Dx9 spel går att köra med Dx8 kort osv. Men här är det tydligen tvärstopp. Dom kunde väl lägga in ett alternativ där det går ändå om ni fattar?

Jag blev som sagt irriterad! Nya grejjor som inte duger. Irriterad = arg = omoget svar.

Fast det kanske är något som är fel på min dator vad vet jag.

Medlem

Byson: Det är inget fel på din dator, det kräver ett kort som inte går att köpa löst ännu. Följer dock tydligen med ett fåtal färdigbyggda datorer. Men å andra sidan känns inte $299 aktuellt för att få något förbättrad fysik i dom 6-7 spel som stödjer det i dagsläget. Speciellt då inget av dom är nåt jag spelar :/

Medlem

ser skoj ut men ingen ide att bry sig om det när man inte har ett sånt kort


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

FML
Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av Baleur:

Så du säger att du inte hade roligt med fysiken i HL2? Eller i Age of Empires 3? Eller i Oblivion?
Hoppsan..

Fysik är kul, det är ett faktum.

Visst är det kul. Ett tag. Men att speltillverkarna pressar in en ny gimmick (t.ex förstörbar terräng eller fysikobjekt), baserar hela "spelet" kring denna och försöker använda denna gimmick som sitt största säljargument, det hjälper varken oss som konsumerar eller dem som tillverkar. När vi visar spelföretagen att vi blir fullt förnöjda och köper spel bara för att spelet demonstrerar en ny feature så finns det risk för att fler utvecklare väljer att gå samma väg. Vi kommer att drunkna i tech-demos som säljs för 400kr!

Det är skillnad på hur Half-Life 2 använder fysik och hur Oblivion gör det. I Half-Life 2 baseras i stort sett alla pussel och alla banor i spelet på spelets fysikmotor. Och communityn gapar och sväljer. Här visar vi Valve tydligt att det är okej att helt hoppa över att koda adekvat AI eller brainstorma finurliga pussel. Istället matas vi med "Blockerad dörröppning; Rensa med fysikbössan alternativt bygg ett torn av lådor och hoppa över". Mitt hjärnkontor slår kullerbyttor av överaktivitet...

Jag är inte Sveriges största fantast av Oblivion, men här agerar iallafall fysikmotorn bara som en uppiffare, en naturlig del av spelets miljö som inte gör mer väsen av sig än nödvändigt. Det känns helt på sin plats utan att kännas krystat. Det är SÅ dessa nya tekniker bör användas.

Håller med. Speltillverkarna borde satsa mer på en bra och spännande story än hur en låda flyger efter en explosion. Och den fysiken som finns i dagens spel, duger gott och väl.

Medlem

Det här är billigt gjort egentligen för dom har tillverkat spelet för bara ett sätt och det är Ageia vägen men vi tar GRAW för exempel som har tillverkats på två sätt....att du kör med eller utan funkar det och på så sätt förlorar varken vi eller dom men Cell factor tillverkarna gjorde det här för bara Ageia ägarna men problemet är att folk kommer inte köpa det här som ram minne eller processor och det kommer inte sälja...och ifall Ageia planen funkar så kommer det alltid komma konkurrenter och tillverkas bättre physx kort som är snabbare och orkar mer fysik..jag menar vi kommer att betala 3000 KR extra när vi ska upgradera våra datorer...sjukt!!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Finns lite bilder här från en som testat och det verkar inte så värst imponerande sa han

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=69736

Inaktiv
Skrivet av zolidznake:

Och den fysiken som finns i dagens spel, duger gott och väl.

Ååå. varför känns det som att det här är något som ingen kommer hålla med dig om sisådär en 3år om inte tidigare...
När vi då har, som tRevz säger, realistiska kläder, hår och vatten. Oooh!

Medlem

tycker ändå det är rätt bra att de "grovanvänder" fysiken nu i början och testar på vad den kan användas till. fysiken ger en oerhörd närvarokänsla i spel, att kunna slänga runt en låda som man vill är enormt mycket roligare/intressantare/whatever än att trycka på en knapp och se nått scriptat hända, hiss som rör sig eller vad som helst, imo.

Medlem

Det lustiga är att t.ex. GRAW ser nästintill identiskt ut om man spelar utan PhysX-kort. Effekterna finns kvar och är nästan lika läckra. Så frågan är varför man ska köpa ett kort extra för flera tusen? Jag är skeptisk...

Medlem
Citat:

If you don't have a ppu, you can use the "Cellfactor Editor" in the start menu. Under the file menu, click on LIMBO_FuelingStation.reb. After it loads, click on "Play!" under the Game tab.

It actually runs well; I have no idea why this is a PPU only game. Kinda fun to play around with everything, but I don't know how to do those super high jumps that were in the trailers...

Har själv inte testat om detta funkar, är för lat, men ni kan iaf försöka=)

Medlem

Klart att det är värdelöst med spel som bara har en grymt utvecklad fysikmotor att stödja sig på, men det bygger framtiden! Det pressar utvecklare att förbättra även denna aspekten av spelskapandet. Ett läckert spel är inte ett bra spel, men ett välgjort med bra story OCH bra grafik OCH bra fysik är bättre än ett utan bra fysik.

Jag tror att vi får vänta och se, i nuläget är det rätt meningslöst att lägga ut så mycket pengar på en produkt som inte tillför för mycket, men priserna kommer gå ner och kvalitén upp, så som det alltid blir!

Medlem
Skrivet av Aresz:

mycket snack.. och vad är det som säger att CellFactor kommer att vara skit bara för att det har ny teknik?

Min avhandling några inlägg ovanför ditt svarar på precis den frågan. Jag säger inte att Cellfaktor kommer vara "skit" för att det har ny teknik, utan för att det verkar FÖRLITA sig på ny teknik.

Folk verkar tolka det som om jag är negativ till utveckling och fysikkort i allmänhet. De kunde inte ha mer fel. Jag har själv stort intresse av den bakomliggande tekniken i det jag ser på skärmen och tycker det är otroligt roligt när ett spel tillämpar nya features som man inte sett tidigare.

Men så råkar jag även ha ett stort intresse av BRA spel, och bra spel verkar bli mer och mer sällsynt med tiden. Därför blir ledsen när jag ser att det som stod i centrum i dåtidens spel och gjorde dem så bra: story, gameplay, i vissa fall humor, fått lämna plats åt gimmicks som mer gör spelen till tech-demonstrationer.

Cellfactor kan bli bra eller dåligt. Jag bryr mig faktiskt inte. Jag försöker bara få folk att se lite mer kritiskt på hur ny teknik används och tänka efter innan de lägger pengar på något, bara för att det är nytt och blänkande. Jag kommer nog garanterat själv att äga ett fysikkort innan årets slut, men bara om det kommer något spel som inte helt förlitar sig på kortet. Hjälp till att få spelutvecklare att förstå att det är underhållningsvärde som ska stå i rampljuset. Fysiken får stå i bakgrunden och klappa händerna.

Medlem

testat å köra det nu med hjälp av editorn.... var iåförsej inte så kul efter som det enda man kunde göra var att skuta på lådor och kasta iväg dom,

Men tycker att spelet ser jäkligt skoj ut, synd att man inte kunde leka med flagan i editorn

kollade lite efter dom där PhysX korten, det första jag reagerade på var att dom bara har 128MB ? käns ju lite lite för att vara idag dom borde ju ha en 256 eller 512 skulle jag tycka, men vill ju att dom ska hålla ett tag.

sen är dom lite väl dyra, menar 3000 kr.... men antar att man måste skaffa sej ett sånt.

BFG Ageia PhysX 128Mb RETAIL PCI
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=BFGPHYSX128

12
Skriv svar