THQ uttalar sig om begagnat-köpare

Medlem

Här får ni ett inte helt otroligt scenario:

Vad händer om spelutvecklarna lyckas med sitt mål? Efterfrågan på att köpa spel i andra hand kommer givetvis att minska. Vad händer då? Det blir svårare att sälja begagnade spel. Vad händer sedan? De personer som vanligtvis köper spelen nya för att sedan sälja dem har inte råd att fortsätta med detta eftersom ingen vill köpa deras gamla spel. Detta leder till minskade intäkter för spelutvecklarna.

I vissa avseenden känns spelbranschen lika bakom flötet som skivbranschen. Båda branscherna har visserligen börjat inse att de flesta inte har något behovt av att köpa deras produkter i fysiskt format, men vilja alternativ erbjuds? Vi kan ta Steam som ett exempel. Om man säljer sina spel i digitalt format i stället för ett fysiskt sådant så borde det ju innebära att man sparar in en hel bunt med pengar på saker som inte längre behövs: tillverkningskostnader (skivor, manualer, förpackningar), leveranskostnader, avgifter från mellanhänder och personalkostnader för att nämna några. Man tycker att dessa faktorer borde bidra till att priserna sänks med åtminstone några procent, men om vi kollar på Steam-utbudet så ser vi snart att det inte stämmer. Kane & Lynch kostar på Steam hela €49,99. Går jag in på play.com så kostar Limited Edition-gåvan av samma spel €34,99 och då ingår dessutom frakt från England till Sverige. Hur går detta ihop? Jag är visserligen ingen höjdare på matematik men det verkar inte riktigt stämma.

Det börjar bli dags för spelindustrin att inse att problemet kanske ligger hos dem snarare än hos snåla konsumenter.

3GS
Medlem

Tänk om volvo tänkte lika dant. När ni köper en ny bil får ni 4 däck synkade till erat bank id. Så fort de bryts så får ni bara köra med 3 hjul.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Jag förstår inte hur folk som vill köpa begagnat tycker att de har rättigheter.. de har ju inte ingått i avtal med tex. thq.. alltså kan de stoppa upp sin sura min i röven.

När man säljer spelet överförs även de rättigheter som erhölls vid första köpet. Spel behandlas på samma sätt som vanliga fysiska produkter genom harmonisering av upphovsrätt EU-direktiv 2001/29 § 28, om jag inte minns helt fel.

Citat:

Genom den första försäljningen inom gemenskapen av originalet eller kopior av ett verk, om den görs av rättsinnehavaren eller med dennes samtycke, konsumeras bestämmanderätten över vidareförsäljningen av föremålet inom gemenskapen

Någon med mer koll får gärna kommentera mer.

Medlem

Om det fanns ett system som gav utvecklarna pengar för köpta begagnade spel så skulle de inte behöva kalla dessa konsumenter för bedragare. Undrar hur dyrt det skulle vara för återförsäljarna att sätta in ett sådant system. :-/


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av vampyrer_suger:

Jag förstår inte hur folk som vill köpa begagnat tycker att de har rättigheter.. de har ju inte ingått i avtal med tex. thq.. alltså kan de stoppa upp sin sura min i röven.

När man säljer spelet överförs även de rättigheter som erhölls vid första köpet. Spel behandlas på samma sätt som vanliga fysiska produkter genom harmonisering av upphovsrätt EU-direktiv 2001/29 § 28, om jag inte minns helt fel.

Citat:

Genom den första försäljningen inom gemenskapen av originalet eller kopior av ett verk, om den görs av rättsinnehavaren eller med dennes samtycke, konsumeras bestämmanderätten över vidareförsäljningen av föremålet inom gemenskapen

Någon med mer koll får gärna kommentera mer.

Med din logik skulle alla som köper begagnade bilar få nybilsförsäkring. Så ditt argument håller inte.

Så som marknaden ser ut idag tycker jag det är helt rätt av THQ.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av vampyrer_suger:

Jag förstår inte hur folk som vill köpa begagnat tycker att de har rättigheter.. de har ju inte ingått i avtal med tex. thq.. alltså kan de stoppa upp sin sura min i röven.

När man säljer spelet överförs även de rättigheter som erhölls vid första köpet. Spel behandlas på samma sätt som vanliga fysiska produkter genom harmonisering av upphovsrätt EU-direktiv 2001/29 § 28, om jag inte minns helt fel.

Citat:

Genom den första försäljningen inom gemenskapen av originalet eller kopior av ett verk, om den görs av rättsinnehavaren eller med dennes samtycke, konsumeras bestämmanderätten över vidareförsäljningen av föremålet inom gemenskapen

Någon med mer koll får gärna kommentera mer.

Med din logik skulle alla som köper begagnade bilar få nybilsförsäkring. Så ditt argument håller inte.

Så som marknaden ser ut idag tycker jag det är helt rätt av THQ.

Nybilsgarantin är ju en tidsbegränsad garanti och om fordonet byter ägare innan den har gått ut så följer den ju med till nästa ägare.

Ni som håller med THQ säger ju egentligen att det ej ska gå att sälja någonting över huvud taget eftersom att tillverkaren då ej får någon ersättning... Vare sig det är spel, mobiltelefon eller bil.

Medlem

Inte någon nyhet direkt, tänk om det funkade på lika sätt i den verkliga världen. Var gång man säljer en pryl man köpt så ska man också betala de som tillverkade den pengar, bilindustrin hade verkligen gillat detta.

För sjutton priset är baserat på denna förlust sedan kan de komma med vilka lögner de vill, jag köper dom inte. Vad dom inte inser är att detta bara kommer göra att folk inte längre kommer köpa lika många nya spel som de gör idag. Nej tacka vet jag utgivare/företag som tänker ett steg längre, det är dessa jag mer än gärna ger mina pengar...

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Man bedrar väl för helvete inte företaget. En snubbe som tröttnat på spelet och säljer det vidare kan man se det som. Kan ju inte jämföra det med piratkopiering. Det dummaste jag hört.

Jo rent pengamässigt kan man det faktiskt eftersom en som köpt spelet begagnat inneburit ett bortfall av inkomst likaväl som en som laddat ner gör. Skillnaden däremot är att en som laddat ner mycket väl kan tänka sig köpa spelet medan jag tror få som köpt det begagnat tänker köpa spelet igen. Så egentligen är denna marknad värre än piratkopiering för företagen. Som jag skrivit tidigare på det här forumet så är det även här vi finner den riktiga orsaken till det allt mer drakoniska DRM-skydden.

Ovan gäller bara ur ekonomisk synvinkel där jag inte tar hänsyn till den lag som lobbyister lyckats få igenom i vårt land. Självklart blir det annorlunda om man även tar in moral och etik eftersom det då inte bara handlar om pengar som utvecklare/utgivare tjänar på varje utvecklat spel.

Medlem

Det som slår mig(förutom det faktum att många har svårt med stavning och meningsbyggnad) är den totala frånvaron av förståelse för ironi och sarkasm hos många som skrivit inlägg. Jepp, jag tycker att kommentaren om kapade bromsar är väldigt väl funnen.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av Huskisson:

Det kanske är dags att kapa bromsarna när spelutvecklarna köper begagnade bilar, tycker inte riktigt att de förtjänar alla bilens funktioner om de bedrar tillverkaren.

Haha, klart bästa argumentet hittills

Förutom att argumentet då är riktigt dåligt. Men du kanske tror att en begagnad bil har exakt samma kvalitet som en ny bil av samma modell?

Köper jag ett begagnat spel (som inte har någon kod av något slag) får jag som kund ett billigare spel med exakt samma innehåll som ett nytt; butiken får mer pengar än om de sålt ett nytt spel (eftersom de tar rövarpriser på begagnade spel och inte betalar moms för dem); utvecklaren och utgivaren får inte ett öre.

Men det är ju precis detta som händer om köper ett spel begagnat där de tagit bort till exempel MP delen och du måste betala för den. Däremot är det inte bromsarna som är problemet, den saknar motor och för att få denna måste du alltså betala ytterligare pengar. Hur bra är en bil utan motor? I min värld är den mer eller mindre skrot...

Medlem

ja har inte THQ fixat online problemet från UFC undisputed 2009 så är inget förlorat iaf.
För vilken vill köra online fighting match med 10sek lagg

Inaktiv

1) Det är helt laglig att sälja sina begagnade saker oavsett om det är spel, filmer eller brödrosten.

2) ALLA som tillverkar något kan hävda att dom förlorar pengar på begagnatmarknaden men det har inte med saken att göra. Speltillverkarna får anpassa sina priser till verkligheten som alla andra. Att jag säljer något jag äger till någon annan har ingenting med bedrägeri att göra. Punkt.

3) Personligen tror jag att piratkopieringen skulle öka om det inte gick att sälja spel man tröttnat på och det tjänar INGEN på i längden.

Allt sånt här krångel drabbar tyvärr bara dom lagliga kunderna. De som bara stjäl spelet slipper allt krångel med olika slags mer eller mindre dåliga DRM. Jag som laglig kund kommer ALDRIG att acceptera att få en sämre produkt än den som bara stjäl den oavsett om jag köper ett nytt eller begagnat spel.

Medlem
Skrivet av Tonkysson:

Det kan också vara så att många personer med dålig ekonomi endast köper spelen, så att de kan sälja det vidare när de är klara.

Tänk att Lasse endast har råd med ett spel för 599 kr denna månad. Johnny har inte råd med spelet över huvud taget och tycker att 599 kr är för mycket för ett spel.

Lasse har egentligen inte pengar till spelet då han borde köpa ny slang till sin cykel. Men han går ändå och köper spelet, klarar ut det, och lägger upp på blocket.

Johnny sitter en dag på Blocket och ser spelet för 299 kr. "Överkomligt pris" tänker Johnny och köper sedan spelet.

Summa summarum:
I detta scenario hade Lasse aldrig köpt spelet om han inte hade haft möjligheten att sälja det vidare. Johnny kan heller inte räknas som en förlorad kund då han inte hade köpt spelet för 599 kr.

Visst att Johnny hade haft möjligheten att vänta tills spelet hamnar i rea-lådorna. Men då kanske det har kommit ut ett spel som är bättre.

Har man inte råd, så har man inte helt enkelt. Man är inte tvingad att köpa ett spel.

Medlem
Skrivet av zhapp:

Med din logik skulle alla som köper begagnade bilar få nybilsförsäkring. Så ditt argument håller inte.

Så som marknaden ser ut idag tycker jag det är helt rätt av THQ.

Nej.

Argumentet jag svarade på var att man inte hade några rättigheter (att använda produkten) i.o.m att man inte köpte spelet direkt av THQ. Mitt svar visade att den som köper produkten av upphovsmannen/rättsinnehavaren får bestämmanderätt över vidareförsäljning (överföring av rätten att använda produkten). Enligt EU-direktiv 2001/29 § 28.

Så att mitt argument inte håller får du ta upp med en domstol.

Citat:

Genom den första försäljningen inom gemenskapen av originalet eller kopior av ett verk, om den görs av rättsinnehavaren eller med dennes samtycke, konsumeras bestämmanderätten över vidareförsäljningen av föremålet inom gemenskapen

Medlem

Bedragare? Så om jag säljer min bil begagnat så bedrar jag och köparen Volvo? Mitt köp, min ägodel. Passar de inte så kan de byta yrke.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Bojkotta THQ isåfall.

Medlem
Skrivet av Huskisson:

Andrahandsmarknader finns för allt

Åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och restaurangbesök.

Etc.

Medlem

Med tanke på hur illa spelutvecklarna behandlar sina kunder så har de inte längre någon rätt att gnälla. Någon som känner igen orden "limited edition bonus content", där du inte får hela spelet om du inte pröjsar för den limiterade utgåvan med en massa meningslöst skräp som du inte vill ha, och kanske en PSP titel när vi ändå håller på (Assassins Creed 2 *host*) eller "DLC" som kommer ut på PSN/Xbox live två veckor innan releasedatumet på själva spelet (Modern Warfare) eller varför inte pre-order bonus? Jobba på kundbemötandet så kanske kunderna blir mer motiverade av att ge mer tillbaka.

Medlem
Skrivet av Huskisson:

Du kanske tror att ett begagnat spel har exakt samma kvalitet som ett nytt spel? Precis som med en bil är antagligen upplevelsen likadan (beroende på hur gammalt det är) även om det finns "slitage". Jag kanske köper spelet av någon som inte har kvar förpackningen och manualen, då är det väl inte en exakt likadan produkt? Det var ingen klockren jämförelse men det var inte menat så heller, ville mest belysa problemet. Andrahandsmarknader finns för allt och det känns konstigt när tillverkaren av en produkt på ett sådant här sätt försöker hindra den.

Köper du en begagnad bil riskerar du en massa dolda fel och merkostnader i form av reparationer och annat. Upplevelsen är inte nödvändigtvis likadan som med en ny bil heller. Det beror helt och hållet på vilket skick du har köpt den i.

Köper man ett begagnat spel för att man är ute efter att få en fin box och manual så är man antagligen dum i huvudet. Det enda man är ute efter med ett begagnat spel är att få spela själva spelet och det är till 100% likadant som om spelet var nytt.

Andrahandsmarknaden med THQs system blir precis som med bilar; dvs du köper en begagnad produkt men den kommer att vara sämre än en ny produkt av samma märke. Är du bara ute efter singel-player kampanjen så är det ju faktiskt positivt för dig ändå eftersom det begagnade spelet lär vara mycket billigare än om multiplayer-delen fortfarande fungerat.

Nu handlar det ju troligtvis inte om ett problem på PC-plattformen heller egentligen och det hela är inte bara THQs fel. Det är säkert inte helt billigt licensmässigt för en utvecklare att utveckla ett Mp-spel som ska använda sig av t ex xbox-live. Microsoft vill ha sina pengar de också.

Medlem
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av Huskisson:

Andrahandsmarknader finns för allt

Åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och restaurangbesök.

Etc.

Det finns alltid något att haka upp sig på!
Jag talade för det första om varor (t.ex. datorspel) och inte tjänster (t.ex. åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och gå på restaurang) vilket jag trodde framgick ganska tydligt, men så var visst inte fallet. Varor och tjänster är tämligen skilda saker och det blir därför svårt att göra en direkt jämförelse mellan de två.
För det andra så var inte "allt" menas att tas bokstavligt, det var mer ett kraftfullare sätt att skriva "det mesta" eller "en majoritet" (vilket onekligen inte riktigt har samma sorts genomslagskraft), ungefär som när man säger "Alla barn tycker om att leka" eller "Alla kristdemokrater är idioter", men så finns det givetvis undantag.

Nu kan du lista alla produkter som det inte finns någon andrahandsmarknad för! Det känns inte riktigt som att diskussionen kan fortskrida förrän vi har fått reda på detta.

Medlem

För att ens ha en andrahandsmarknad krävs att man har något att sälja, att alienera sina kunder lär knappast göra folk mer villiga att köpa spelet överhuvudtaget. Det är dags att vi som köper spelen visar dessa bolag att vi inte accepterar vad som helst, om tillräckligt många skulle börja bojkotta alla bolag som behandlar sina kunder som kriminella så kan jag lova en sak, de hade garanterat inte kört med samma kränkande DRM, inte om de vill sälja sin produkt.

Medlem

Tycker att detta är helt rätt, dem får inte in pengar när någon köper begagnat, likt piratkopiering. Låt oss säga att ett spel tar 30 timmar att spela ut och tröttna på, ca 1.5 timmar per dag i 3 veckor sedan så säljs det direkt osv. På ett år "förlorar" dem då ca. 4500 kr per sålt spel. säg att dem säljer 1000 spel som möter detta ödet, det är då 4 500 000kr per år dem förlorar...
Som sagt av andra, det är större chans att den som laddar ner ett spel kommer att köpa ett nytt än den som köper ett begagnat.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

För att ens ha en andrahandsmarknad krävs att man har något att sälja, att alienera sina kunder lär knappast göra folk mer villiga att köpa spelet överhuvudtaget. Det är dags att vi som köper spelen visar dessa bolag att vi inte accepterar vad som helst, om tillräckligt många skulle börja bojkotta alla bolag som behandlar sina kunder som kriminella så kan jag lova en sak, de hade garanterat inte kört med samma kränkande DRM, inte om de vill sälja sin produkt.

Jag tror att allt detta skulle resultera i är att företagen skulle börja säga upp personal och/eller göra sämre spel som dem kan kasta ut billigt, och därigenom inte förlora så mycket pengar per kopia som säljs vidare. Jag vill då inte se billiga och dåliga titlar bara för att några andra ska kunna köpa spel billigare. Om man nu vill kunna sälja vidare spelet måste man införa ett system som gör att spelutvecklarna får pengar av det, och inte bara blir av med en eventuell kund som det är idag.

Inaktiv

Spelutvecklaren/utgivaren får PRECIS lika mycket pengar om du köper ett spel begagnat som om du hade piratkopierat det (dvs. inga pengar alls, för de som inte hänger med).

Om du tycker det är okej att köpa begagnade spel, så borde du rent logiskt tycka det är okej att piratkopiera spel, annars motsäger du dig själv (om ditt argument mot piratkopiering är att spelutvecklaren/utgivaren inte får några pengar, vilket en stor det av de som är emot piratkopiering har som argument).

Jag tycker det är VÄRRE att sälja/köpa begagnade spel än att piratkopiera om jag skall vara ärlig. Eftersom du breddar marknaden för GAME, Gamestop osv så de satsar ännu mer på sin begagnade hörna eftersom de märker att folk köper spel där. Medans du inte skadar någon med piratkopiering (om du ändå inte hade tänkt köpa spelet till fullpris d.v.s.)...

Kommer säkert bli flamad nu, men det är okej. Tror de flesta som lackar på den här nyheten bara gör det för att de inte vill känna sig som skurkar när de betalar för begagnade spel. Men inse, ni är lika mycket skurkar som alla pirater ni hatar så innerligt.

Medlem

Påminner mig om gamla tider piratkopiering till PC, singelplayer var "gratis" men man fick glatt köpa ett ex. om man ville spela online. Dock så håller jag helt med om att det känns fel att de ska bedra en på halva spelet, speciellt då man kan ha betalat 599kr för det begagnade exemplaret.

Påminner mig om när jag köpte "Wet" på Game, kostade 150kr. Han i kassan frågade om jag "verkligen inte ville köpa ett begagnat ex", jag skulle ju spara "hela 20kr". Då sa jag bara, jag betalar hellre ett högre pris och ger en del till utvecklarna, är sparar 20kr och skänker resten till er, det hjälper ju inte utvecklingen av nya bra spel, eller hur?
Han blev lite snopen...

Medlem
Skrivet av Huskisson:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av Huskisson:

Andrahandsmarknader finns för allt

Åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och restaurangbesök.

Etc.

Det finns alltid något att haka upp sig på!
Jag talade för det första om varor (t.ex. datorspel) och inte tjänster (t.ex. åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och gå på restaurang) vilket jag trodde framgick ganska tydligt, men så var visst inte fallet. Varor och tjänster är tämligen skilda saker och det blir därför svårt att göra en direkt jämförelse mellan de två.
För det andra så var inte "allt" menas att tas bokstavligt, det var mer ett kraftfullare sätt att skriva "det mesta" eller "en majoritet" (vilket onekligen inte riktigt har samma sorts genomslagskraft), ungefär som när man säger "Alla barn tycker om att leka" eller "Alla kristdemokrater är idioter", men så finns det givetvis undantag.

Nu kan du lista alla produkter som det inte finns någon andrahandsmarknad för! Det känns inte riktigt som att diskussionen kan fortskrida förrän vi har fått reda på detta.

PC-Spel = Vara ?

Nej, inte i den meningen som du menar nu. När du köper valfritt PC-spel så köper du INTE själva spelet i sig... det är fortfarande utvecklaren som äger rättigheterna till spelet.

Jag antar att det inte är speciellt många som någon gång läst igenom licensavtal.

När du "köper" ett pc-spel ifrån valfri butik så betalar du endast för rätten till att få ANVÄNDA spelet... men detta utifrån utvecklarens egna villkor. Avtalen godkänner man alltid i samband med installationen... godkänner man inte så kan man inte installera spelen.

Folk är alltid så slarviga när det gäller avtal och dylikt... skriver på och godkänner utan att ha ens en aning om vad det handlar om. xD Och så kommer de och gnäller efteråt och har mage o påstå att de minsann inte gjort något fel själva. :evil:

Medlem

Tog bara 10 år men industrin börjar äntligen lista ut hur man hanterar en modern internet-ekonomi. Inte via IPRED utan genom att modernisera betalningsmodellerna.

Medlem

Undrar lite över om spelföretagen ens tjänar något på om jag skulle köpa ett spel som är ett år gammalt för en hundring på OnOff?

Och varför allt snack om att köpa/sälja? Det finns väl många som även ger bort sina spel till sina kompisar eller familjemedlemmar.

Nu har inte jag en bror, men om jag haft så skulle han varit den som fått alla mina begagnade spel när jag tröttnat på dem.
Men om företagen sätter en speciell kod på alla spel som hindrar andra från att "börja om på nytt" (vad det nu innebär med denna kod) så skulle alltså min bror vara tvungen att spela på "mitt" konto. Spelföretaget tjänar inget på att min bror spelar på mitt konto, men min bror är mäkta frustrerad och kanske dissar spelet och varnar andra från att köpa det.
Om det nu inte fanns en kod så hade han kanske istället försökt få sina kompisar att också köpa spelet, så i längden hade företaget tjänat på att inte ha någon kod.

Medlem
Skrivet av Exxo:

När du "köper" ett pc-spel ifrån valfri butik så betalar du endast för rätten till att få ANVÄNDA spelet... men detta utifrån utvecklarens egna villkor. Avtalen godkänner man alltid i samband med installationen... godkänner man inte så kan man inte installera spelen.

Folk är alltid så slarviga när det gäller avtal och dylikt... skriver på och godkänner utan att ha ens en aning om vad det handlar om. xD Och så kommer de och gnäller efteråt och har mage o påstå att de minsann inte gjort något fel själva. :evil:

Som du säger, folk är slarviga och läser inte avtalet.
Jag har nog aldrig läst igenom ett "avtal" som jag fått upp när jag installerat ett spel. Jag har bara klickat i och fortsatt installationen.

Dock, och jag kan ha fel, men skulle jag av något skäl hamna i rätten så skulle jag inte kunna dömmas eftersom det för det första inte finns något sätt att kunna bevisa att jag läst avtalet och förstått det, för det andra kan jag lika gärna säga att någon annan installerat spelet åt mig och att jag inte ens visste att det fanns ett "avtal".

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Huskisson:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av Huskisson:

Andrahandsmarknader finns för allt

Åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och restaurangbesök.

Etc.

Det finns alltid något att haka upp sig på!
Jag talade för det första om varor (t.ex. datorspel) och inte tjänster (t.ex. åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och gå på restaurang) vilket jag trodde framgick ganska tydligt, men så var visst inte fallet. Varor och tjänster är tämligen skilda saker och det blir därför svårt att göra en direkt jämförelse mellan de två.
För det andra så var inte "allt" menas att tas bokstavligt, det var mer ett kraftfullare sätt att skriva "det mesta" eller "en majoritet" (vilket onekligen inte riktigt har samma sorts genomslagskraft), ungefär som när man säger "Alla barn tycker om att leka" eller "Alla kristdemokrater är idioter", men så finns det givetvis undantag.

Nu kan du lista alla produkter som det inte finns någon andrahandsmarknad för! Det känns inte riktigt som att diskussionen kan fortskrida förrän vi har fått reda på detta.

PC-Spel = Vara ?

Nej, inte i den meningen som du menar nu. När du köper valfritt PC-spel så köper du INTE själva spelet i sig... det är fortfarande utvecklaren som äger rättigheterna till spelet.

Jag antar att det inte är speciellt många som någon gång läst igenom licensavtal.

När du "köper" ett pc-spel ifrån valfri butik så betalar du endast för rätten till att få ANVÄNDA spelet... men detta utifrån utvecklarens egna villkor. Avtalen godkänner man alltid i samband med installationen... godkänner man inte så kan man inte installera spelen.

Folk är alltid så slarviga när det gäller avtal och dylikt... skriver på och godkänner utan att ha ens en aning om vad det handlar om. xD Och så kommer de och gnäller efteråt och har mage o påstå att de minsann inte gjort något fel själva. :evil:

Tack Exxo, du fattar och skrev så jag slapp.

Skriv svar