Free roaming VS linjära rollspel

Medlem
Free roaming VS linjära rollspel

Vilken genre tycker ni är bäst? Rollspel med stora, öppna världar men med repetetiva uppdrag och tråkiga NPCs eller rollspel med snitslade linjära banor men med djupa karaktärer och story? (Med andra ord Bethesda vs. Bioware : p)

Alltid när jag spelar ett free roaming spel som t.ex. Fallout 3 eller Oblivion tröttnar jag ganska snabbt då alla karaktärer saknar djup och det känns som jag inte gör något vettigt. Alla NPCs stirrar på mig med tomma ögon och lever sina robotliv. Även om det är häftigt att man kan knalla i timmar genom världen i valfri riktning ser världen likadan ut överallt.

I storydrivna spel som Mass Effect och Dragon Age eller kan jag ofta fastna för storyn och karaktärerna, men man är alltid trängd i snitslade banor med osynliga väggar längst kanterna. Visst, man får kanske välja vart man ska gå på en världskarta, men när man väl kommer dit är man alltid instängd i en trång korridor, vare sig det är en grotta, en stad eller en skog.

Jag har svårt att bestämma mig vilken extrem som är bäst, men jag lutar åt story-rollspel. Vad tycker ni själva? Är det, för övrigt, någon som känner till ett spel som har det bästa av båda världarna?

Medlem

Håller med dig. Oblivion och Fallout 3 är bland de sämsta spel jag någonsin spelat. Vet inte hur många olika mods jag provat på båda två för att försöka få en bra upplevelse, men det går helt enkelt inte.

Storydrivna spel som Baldur's Gate, Dragon Age och Mass Effect ligger mig mycket varmare om hjärtat. Omspelningsvärdet är väl inte lika högt i de spelen, men spelvärdet i sig är så högt att man i alla fall vill spela genom spelet. Något jag aldrig ens är i närheten av med free-roamspel.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

jag gillar mer oblivion är dragon age gillar när man inte behöver följa samma linje hela tiden


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

jag älskade dragon age för att man kunde bygga en gubbe som var lik en själv och kunde göra olika val som om man själv hade valt hoppas ni fatta

Intressant....?!

hmmm......?!

Jag gillar att få själv välja vilken väg och i vilken ordning jag utför mina eskapader. Men vad som driver ett bra rollspel är storyn och en levande värld att hysera sagda story i.

modernaste tappning vore nog Mass effect 2. starkt story drivet men du har fri vilja i vilken ordning du utför dina uppdrag. Annars så har Fallout 2 alltid varit en stor STOR favorit där storyn var målet men jag kunde vandra i timmar utan att röra ett main uppdrag, samt så hadde fallout 2 välskrivna karaktärer och istort sett ingen NPC kändes onödig, Den försökte leva sitt liv i ödemarken trots en galen tribesman i vault dweller outfit som sprang ner för gatan med draget vapen jagandes byns brahmin.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Oh, yes. Fallout 2 är riktigt nice. Likaså KotOR-spelen.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Intressant....?!

hmmm......?!

Jag gillar att få själv välja vilken väg och i vilken ordning jag utför mina eskapader. Men vad som driver ett bra rollspel är storyn och en levande värld att hysera sagda story i.

modernaste tappning vore nog Mass effect 2. starkt story drivet men du har fri vilja i vilken ordning du utför dina uppdrag. Annars så har Fallout 2 alltid varit en stor STOR favorit där storyn var målet men jag kunde vandra i timmar utan att röra ett main uppdrag, samt så hadde fallout 2 välskrivna karaktärer och istort sett ingen NPC kändes onödig, Den försökte leva sitt liv i ödemarken trots en galen tribesman i vault dweller outfit som sprang ner för gatan med draget vapen jagandes byns brahmin.

Mnja, på sätt och vis är de spelen free roaming, men jag tycker inte riktigt att det räknas eftersom det mesta av roamandet är på en världskarta där man bara kan gå in på vissa platser, och inte i en stor sömlös värld som i Morrowind, t.ex.

Medlem
Skrivet av Lugo Moll:

Vilken genre tycker ni är bäst? Rollspel med stora, öppna världar men med repetetiva uppdrag och tråkiga NPCs eller rollspel med snitslade linjära banor men med djupa karaktärer och story? (Med andra ord Bethesda vs. Bioware : p)

Alltid när jag spelar ett free roaming spel som t.ex. Fallout 3 eller Oblivion tröttnar jag ganska snabbt då alla karaktärer saknar djup och det känns som jag inte gör något vettigt. Alla NPCs stirrar på mig med tomma ögon och lever sina robotliv. Även om det är häftigt att man kan knalla i timmar genom världen i valfri riktning ser världen likadan ut överallt.

I storydrivna spel som Mass Effect och Dragon Age eller kan jag ofta fastna för storyn och karaktärerna, men man är alltid trängd i snitslade banor med osynliga väggar längst kanterna. Visst, man får kanske välja vart man ska gå på en världskarta, men när man väl kommer dit är man alltid instängd i en trång korridor, vare sig det är en grotta, en stad eller en skog.

Jag har svårt att bestämma mig vilken extrem som är bäst, men jag lutar åt story-rollspel. Vad tycker ni själva? Är det, för övrigt, någon som känner till ett spel som har det bästa av båda världarna?

Tycker du sammanfattade min egen åsikt ganska bra.


signatur

Have a good time!

Skrivet av Lugo Moll:

Mnja, på sätt och vis är de spelen free roaming, men jag tycker inte riktigt att det räknas eftersom det mesta av roamandet är på en världskarta där man bara kan gå in på vissa platser, och inte i en stor sömlös värld som i Morrowind, t.ex.

Sant som du säger..

men jag tänkte mer på att grafikens och minnets kapacitet på denna tid var mer begränsad och avsaknaden av free roam view i spel som fallout där det mesta var sandig öken gorde inte upplevelsen mindre free roam / story driven.

vad jag menar är att vi behöver inte se träden för att förstå att vi är i skogen, det intressanta är när vi encountrar träd som står i vår väg med våra huvuden, jag lovar DET trädet får eran uppmärksamhet.
Alla som någon gång spelat Dungens & Dragons vet vad jag menar ( paper inte pc )

vi kan själva välja vart vi går och när vi går och storyn var alltid närvarande trots vårt skogsmulle rantande runt i sanden. kunde gå direkt ner till stan och lura till mig en Power armor antingen genom att stjäla den eller mörda biträdet med en stimpack överdos. och sedan gå gå till första vaultét i sökandet efter G.E.C.K.
Ha, det är kanske inte moraliskt korekt att vara evil men damn is it fun.

ps jag vill inte klampa någon på tårna och jag ber om ursäkt i förväg till Lugo Moll om jag gick ut för försvarslikt, jag ville bara försöka förklara mig bättre.:up:


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ja nu när du säger det så är black isles' Fallout-spel faktiskt väldigt fria och olinjära, men har ändå en hel del djup. Man får lite samma känsla som i Morrowind att man är nedsläppt i en stor värld som väntar på att bli utforskad.

Men Mass Effect 2 kan jag inte hålla med om att det är free-roaming. Spelet kändes sjukt inrutat utan någon utforskaranda. Att man får välja vilken ordning man gör uppdragen ger bara en illusion av frihet. Det är ett ganska vanligt knep i rollspel som jag stör mig på. Typ de klassiska, "Du måste hitta de åtta bitarna av den magiska stenen! Här har du en världskarta med åtta olika ställen du kan klicka på med åtta olika uppdrag."

Inte för att racka ner på Mass Effect serien. Det har superbra story, och systemet med att ens handlingar får konsekvenser som bärs vidare till nästa spel är ju kul.

Citat:

ps jag vill inte klampa någon på tårna och jag ber om ursäkt i förväg till Lugo Moll om jag gick ut för försvarslikt, jag ville bara försöka förklara mig bättre.

Äsch! Det är ju bara kul att diuskutera, ju

Inaktiv

Jag är väl lite inne på samma sak.

Ett free roaming-rollspel som t.ex Fallout 3 (men även Oblivion) har tyvärr karaktärer som känns väldigt livlösa och jag har själv svårt att känna något för dom. Det spelar ingen roll om man atombombar dom tillbaka till stenåldern eller hjälper dom, det känns ändå som att dom är fullkomligt likgiltiga vilket gör att jag som spelare oftast tänker "fuck it" sen tömmer magasinet och springer vidare. Det känns varken kul eller trovärdigt att ränna runt i en stor spelvärld som bara befolkas av känslolösa zombies till NPC's.

Ett storydrivet rollspel som Mass Effect 2 må vara linjärt men storyn och djupet på karaktärerna väger över känslan av att man bara följer en linje. Man känner något för karaktärerna och spelvärlden känns trovärdig. Det fria utforskandet i sig känns inte som en superviktig aspekt i ett rollspel för min del.

Vad som är viktigt i ett rollspel för min del är huruvida utvecklarna lyckats att förmedla känslan av att man faktiskt tar på sig en roll i spelet och att ens sätt att spela på och ens val i spelet påverkar omgivningen och karaktärer i spelet. Lyckas inte utvecklarna med det så spelar det ingen roll hur stor värld man befinner sig i eller hur många NPC's det finns i spelet. Det känns fortfarande oengagerande och livlöst.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Jag har alltid varit starkt för freeroam även om jag spelar alla rollspel med nästan samma glädje. I Morrowind lallade jag runt som ett fån i två år innan jag körde igenom mainstoryn och var aldrig uttråkad, Oblivion får inte samma höga betyg då det verkligen inte var samma sak (Om än ett ypperligt spel!).

Allt beror på vad jag är ute efter för stunden, Mass Effect 1 och 2 är ett par av de bästa spelen som kommit de senaste åren just för att de ÄR starkt storydrivna, och även om man kan göra uppdragen i vilken ordning som helst så är spelet väldigt linjärt.

Man spelar vad man vill, de flesta av oss byter helt genre och spelstil med jämna mellanrum


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

1
Skriv svar