Mindre XP till storspelare i FF XIV

Robot
Medlem

Verkar bra, behövs lite balans mot casualspelande.

Medlem

Det här är det dummaste jag läst i hela mitt liv! Åtta timmar per vecka är inte ens mycket speltid för någon som spelar mycket.

Kommer spelet ha månadsavgift så tror jag inte många kommer vilja betala runt 130-150kr för 8 timmar i veckan.

Flopp incoming!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag är mest förvånad att det kommer från det här spelet, när deras spel är kanske det mest grindiga spel jag någonsin rört.

Men, skulle då tycka att det borde finnas annat att göra i spelet om man har tid över, känns ju annars som man blir lurad på pengarna, då man betalar för att kunna spela i en månad i taget, inte 1 timma per dag.

Förutom det gillar jag det, gör skit som botting och dylikt onödigt, så kanske man kan koncentrera sig på att ha faktiskt kul när man spelar istället.

Medlem

Nej, tack. Avbokad.

Medlem

Detta är ju fel, så dom ska tala om för folk hur mycket vi får spela max ? vafan är detta låt folk bestämma sånt själva.

Medlem

Är de inte bättre då att införa en "rested" funktion som i WoW och andra spel?
Så gynnar de just dom som inte spelar lika mycket.

Medlem

Dom kan ta sig i dalen. Om jag inte får förvalta min tid som jag själv vill så är det inte en service jag är villig att betala för.


signatur
Medlem

Haha vilket skämt. Kommer aldrig testa spelet nu ens.

Där ser man vad de hittar på.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Återigen så flörtar spelutvecklare med casual packet.

Medlem

Återigen så flörtar spelutvecklare med casual packet.

Medlem

En önskedröm vore ju att Blizzard införde den där funktionen i World Of Warcraft.

Nej, jag är seriös.

Medlem

Jag tycker om idén men, 15 timmar? Det var inte mycket det... kunde väl åtminstone varit 20~24?

Medlem

Fast vad som inte nämns här är att FF XIV bygger på skill levels i varje yrke och dom har även dom samma system per klass dvs när man har spelat så man inte för xp från Archer kan man byta till botanist och få full xp i det yrket. Innan man klagar borde man ta reda på all fakta.

Medlem
Skrivet av Benreparn:

Fast vad som inte nämns här är att FF XIV bygger på skill levels i varje yrke och dom har även dom samma system per klass dvs när man har spelat så man inte för xp från Archer kan man byta till botanist och få full xp i det yrket. Innan man klagar borde man ta reda på all fakta.

Det spelar ingen roll. Det är inte upp till dom att bestämma hur mycket eller lite tid jag ägnar per vecka. Om jag vill spela archer 40 timmar i sträck så har dom inte med det att göra. Och ska dom prompt lägga sig i ändå så får dom inte en spänn av mig. Enkelt.


signatur
Inaktiv

"Idén bakom FFIX är att göra det lättare för de spelare med lite tid spela effektivt och spelets har balanserats mot det..."

Jo där ser man, de s.k. "casual gamers" tar sakta men säkert tar över.

- Vill du eller kan du bara spela en timme om dagen? Stackars liten, vi begränsar alla andras spelupplevelse så att alla spelare levlar upp i samma takt.

- Är spelets svåraste delar för svåra? Ingen fara! Fram med "nerf bat", vi vill ju inte att du ska anstränga dig, alla ska klara allt. Med nästa patch införs "god mode".

- Du ser andra med bättre gear men du har varken ork eller viljan att anstränga dig för att skaffa dessa själv? Inga problem! Vi arbetar hårt för att implementera "daily free epics", de bästa prylarna leveraras direkt till din mailbox och genom en liten micro transaction kan dessa uppgraderas för endast ett par euro.

- Soon you won't have to login, for a small fee we will play the game for you!

Medlem

Sätter man in en spel begränsning så ska det reflekteras i priset man betalar per månad .
8timmar låter också lite, casual för mig är ca 1timme per dag .
Hardcore är 3-4timmar och mer per dag.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

För mig personligen spelar det ingen roll, eftersom jag inte spelar så mycket. Men jag håller med folk som blir upprörda, har man betalat 120 kronor eller dylikt i månaden så måste man få spela när man själv vill.

Varför skulle det spela någon roll för mig om andra levlar sina karakäter fortare än mig? Det finns alltid folk i samma sits som en själv att spela med. Varför ska dom bestraffa "hardcore"-spelare för att locka fler casual-spelare? Blizzard behövde inte göra så...

Medlem

"Efter 15 timmars spelande på en vecka blir det således tämligen meningslöst att spela om du enbart är ute efter XP"

Med tanke på de ilska reaktionerna verkar det som om många som inte skulle spela alls om de inte fick XP. Finns det inga andra anledningar att spela? T.ex. att det är... roligt? Och jag antar att man kan spela som vanligt och skaffa items, cash, etc? Finns ju hur många online spel som helst som inte ger någon direkt bonus bara för att man lägger ner tid, folk spelar ju de spelen ändå..

Medlem

Jag har lite svårt att förstå argumentet. Det enda det systemet uppnår är att fördröja tiden det tar innan de hängivna spelarna kommer att nå högsta nivån (och möjligtvis skrämma bort flera hardcore spelare).

Till en början kommer skillnaderna mellan casual- och hardcore spelare att vara mindre, men det gapet kommer att öka ju längre tiden går.

Jag förstår inte heller vad problemet är med att vissa levlar fortare än andra.

Flakmonkey

Förstår folk som ilsknar till över det här, men samtidigt så symboliserar det allt som jag tycker är fel med onlinespel eller snarare hur onlinespelen blivit till skillnad mot hur jag ville att de skulle bli när de kom. Jag hoppades ju att det skulle bli som just ett massivt rollspel där folk gick in och spelade en karaktär. Istället har det i mångt och mycket blivit en ren tävling. Säger inte att det är fel, men jag skulle personligen gärna se fler mmos som vågade fokusera på annat än jakten på XP och items.

Sen så kan det ju verka drastiskt att göra på det här viset, men det är ju fortfarande beta så det kan ju ändras och vem vet, kanske gör det spelet roligare i slutändan eftersom du får fokusera på annat? Det är ju inte som att du inte får spela vidare efter 15 timmar, bara att du inte får en massa XP Genom att slakta varelser om och om igen.

Medlem
Skrivet av Desmin:

Jo där ser man, de s.k. "casual gamers" tar sakta men säkert tar över.

Duh. "Casual gamers" är betydligt fler i antal och står därför för den absoluta majoriteten utav spelförsäljning nuförtiden. Det är inte underligt att företag försöker göra spel som dessa personer gillar. Synd för oss som vill ha lite mer krävande spel, kanske, men inte mycket vi kan göra åt det.

On topic: Jag vet inte hur jag känner kring detta... Möjligheten finns visserligen att de kommer att ändra detta då de lär få mycket kritik från deras fans. Vi får väl se, antar jag.

Inaktiv

Haha efterblivet!


signatur

War never changes.

Medlem

najs skrev världens längsta inlägg men när man trycker snabbsvar så: ERROR SKRIV NÅT FÖRST! Sen försvann mitt inlägg ja skrivit på i 2 timmar....FUCKA!

Ish
Medlem
Skrivet av Gortie:

Dom kan ta sig i dalen. Om jag inte får förvalta min tid som jag själv vill så är det inte en service jag är villig att betala för.

Det är nog jappsare som skall räddas med detta system, dem verkar ju ha svårt att veta när de fått nog..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Till en början kommer skillnaderna mellan casual- och hardcore spelare att vara mindre, men det gapet kommer att öka ju längre tiden går.

antagligen precis så här det kommer bli.
finns säkert många som inte spelar 8 timmar i veckan utan är nån slags periodare. dom kommer ha skoj...

men det är väl ok. tycker man det är givande att gräva sin egen grav så är inte jag den som säger emot.

dom får iaf inte en spänn av mig

Medlem

Personligen tycker jag det är bra att ge folk som spelar mindre xp bonusar men att bestraffa folk som har tid att sitta längre låter bara knasigt...näää det känns som att reportern har feltolkat eller felöversatt det här!

Medlem

Förstår inte riktigt hur de skulle implementara detta. Skulle tiden börja räknas direkt när man loggar på med sin gubbe ? Man vill ju inte att tiden som man använder till förflyttning skall räknas. De har ju tid som begränsning inte en viss mängd exp.
Eller börjar tiden räknas när man får sin första exp ?
Undrar verkligen hur de fixar detta.

Medlem

eftersom åsikterna är så uppdelade varför inte dela upp servrarna med?
en casual server med detta system och en hardcore utan.

12
Skriv svar