THQ uttalar sig om begagnat-köpare

Medlem
Skrivet av Funkateer:

Känns som att detta är ett problem som, likt akne, försvinner med åren. För ingen - INGEN I TELL YOU - självförsörjande medborgare som hänger på den här sajten skulle ens drömma om att köpa begagnade spel, till vilket format som helst.

Tyvärr är jag ett bevis på motsattsen..
Jag har fast jobb, stadig ekonomi och allt sånt, köper minst ett dussin nya spel varje år till PC eller konsol, men jag köper även begagnade spel och ibland ger jag även bort några av mina spel som jag inte vill ha kvar.
Mitt senaste begagnade inköp var Mass Effect 2. Fick tyvärr inte med nyckeln till "Cerberus", men har ändå möjligheten att köpa denna nyckel för en hundring över Xboxlive

Medlem
Skrivet av Huskisson:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Huskisson:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av Huskisson:

Andrahandsmarknader finns för allt

Åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och restaurangbesök.

Etc.

Det finns alltid något att haka upp sig på!
Jag talade för det första om varor (t.ex. datorspel) och inte tjänster (t.ex. åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och gå på restaurang) vilket jag trodde framgick ganska tydligt, men så var visst inte fallet. Varor och tjänster är tämligen skilda saker och det blir därför svårt att göra en direkt jämförelse mellan de två.
För det andra så var inte "allt" menas att tas bokstavligt, det var mer ett kraftfullare sätt att skriva "det mesta" eller "en majoritet" (vilket onekligen inte riktigt har samma sorts genomslagskraft), ungefär som när man säger "Alla barn tycker om att leka" eller "Alla kristdemokrater är idioter", men så finns det givetvis undantag.

Nu kan du lista alla produkter som det inte finns någon andrahandsmarknad för! Det känns inte riktigt som att diskussionen kan fortskrida förrän vi har fått reda på detta.

PC-Spel = Vara ?

Nej, inte i den meningen som du menar nu. När du köper valfritt PC-spel så köper du INTE själva spelet i sig... det är fortfarande utvecklaren som äger rättigheterna till spelet.

Jag antar att det inte är speciellt många som någon gång läst igenom licensavtal.

När du "köper" ett pc-spel ifrån valfri butik så betalar du endast för rätten till att få ANVÄNDA spelet... men detta utifrån utvecklarens egna villkor. Avtalen godkänner man alltid i samband med installationen... godkänner man inte så kan man inte installera spelen.

Folk är alltid så slarviga när det gäller avtal och dylikt... skriver på och godkänner utan att ha ens en aning om vad det handlar om. xD Och så kommer de och gnäller efteråt och har mage o påstå att de minsann inte gjort något fel själva. :evil:

Jag förstår inte riktigt relevansen med ditt inlägg, det verkar vara vanligt med hårklyveri här på FZ.se, men nu ska jag så noggrant som möjligt förklara vad som menades i mitt förra inlägg.

När du går in i en butik och köper ett fodral innehållandes en DVD-skiva med ett datorprogram på så innebär det att du köper dig rätten att bruka det exemplaret av datorprogrammet. Du förfogar även över den fysiska kopian av datorprogrammet som du har köpt och kan således låta förpackningen stå orörd i bokhyllan, bränna en kopia av programmet eller varför inte sälja det vidare. Bara för att utvecklaren fortfarande förfogar över verket innebär det inte att det räknas som något annat än en vara.

Huruvida licensavtalen verkligen är giltiga med tanke på att de många gånger strider mot rådande lagstiftning är också ett intressant diskussionsämne, men det kan vi ta någon annanstans.

Poängen var bara att datorspel INTE är vanliga förbrukningsvaror... det handlar enbart om betalning för rättigheter till användning.

Medlem

Hur blir de då om jag tex skulle köpa en ny PS3a om tex den gamla går sönder, då kommer jag inte kunna lira online?

Medlem

Jahopp... då har även THQ nu joinat mediaföretagens 'Det är faktiskt jäääättesynd om oss! Andra tjänar pengar, wueeeee"-klubben. Whine whine, företag som gör bra grejer säljer mest, inte företag som klagar.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av Funkateer:

Känns som att detta är ett problem som, likt akne, försvinner med åren. För ingen - INGEN I TELL YOU - självförsörjande medborgare som hänger på den här sajten skulle ens drömma om att köpa begagnade spel, till vilket format som helst.

Tyvärr är jag ett bevis på motsattsen..
Jag har fast jobb, stadig ekonomi och allt sånt, köper minst ett dussin nya spel varje år till PC eller konsol, men jag köper även begagnade spel och ibland ger jag även bort några av mina spel som jag inte vill ha kvar.
Mitt senaste begagnade inköp var Mass Effect 2. Fick tyvärr inte med nyckeln till "Cerberus", men har ändå möjligheten att köpa denna nyckel för en hundring över Xboxlive

Aww, jag var sa saker pa att du skulle namna Acne eller natt.. Woulde made me smile!


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Skriv svar