Varumärket Ati dör i höst

Medlem

Jag sitter på mitt 5970 och är fruktansvärt nöjd. Alla spel flyter på bra och det var lätt överklockat. Smiskar ju Nvidias kort fortfarande så kan inte klaga. Sen saknar jag så klart physx och 3d då jag hade ett 285 innan (tror jag det heter).

Medlem

älskar ati både som grafikort och namn amd låter så fult <.<

Jag kör med MMX, funkar bäst


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

YES! YES!

"M.Bison"

Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är alla jefla små barn som köper beroende av märke. Man köper det som ger en mest per krona. Just nu ligger det ju jävligt jämt mellan 5870 och 460. Köp det som är billigast och vill man vara värst så äre ju 5970 som gäller just nu.

Exakt - Men att GTX460 presterar som 5870 är inte sant (Bara om man kör SLI och Crossfire, eftersom Crossfire skalar mycket sämre.)

Om du menar prisvärt så nä. Ett 5870 kostar runt 3800:- medans man får ett GTX470 för 2400 på webhallen, och som ska ligga normalt på 2800.
Det presterar som 5870 och utklassar det i tesseleration.

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av jimbow1234:

Har haft 3 grafikkort från ATI på 1 år alla har gått sönder.2st 4870x, ett 5870. Så jag håller mig till Nvidia i framtiden. Men så länge skiten fungerar så är dem bra.

Förstår inte hur folk lyckas döda så många kort på så kort tid, dammade du någonsin av korten?

Din story låter rätt jävla otrolig.

Knappast sant också, folk gillar att "hjälpa" till med att välja "rätt" grafikkort.

Medlem

Fan va Fz är fullt med Troll.
"AMD och ATI Suger"??
för det första, jag kan hålla med att jag föredrar Intel över Amd, Trotts att AMD är mer cpu för pengarna.

men ATI Suger verkligen inte.
ATI är bra mycket bättre än Nvidia, fattar inte att folk fortfarande kör Nvidia efter skandalerna för ett par år sedan.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Äsch, tacka vet jag 3dfx.

Medlem

Tja, jag är nöjd med mitt HD5850, men vem vet, kanske blir ett nVidia-kort nästa gång det blir dags att uppgradera. Eller kanske ett AMD-grafikkort, får se hur bra jobb dom gör.

Inaktiv

ATI har verkligen blivit bättre. ATI kort före AMD köpte upp dom var verkligen skräp, iaf så hade jag otroliga problem med dom... Inte för att Nvidia har varit så mycket bättre som inte ens kan sätta bra nog fläktar på sina kort. Har dock ett bra kort nu då jag skaffade ett HD5770, ligger alltid på låg temp och inga problem alls!

Medlem

kör ati hd4870x2 pro på min dator just nu gammalt kort men kan en maxa spel utan problem kan bli litte problem om man vill köra AAx12 och mer men det räker med aax2-4 för att det ska se bra ut.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Adjö ATI och tack för fisken

Medlem
Skrivet av Wazz:

Hm, ja - det låter ju som ett bra val...
Jag ser iofs det som att AMD+ATI = Budgetkopia, Intel & Nvidia = "Real deal" - därmed inte sagt att AMD gör kvalitetskopior (i alla fall i förhållande till de pengar som man måste spendera på dem).
Det största besväret jag har med ATI är ur en utvecklarsynpunkt då Nvidia alltid stöder alla funktioner som ligger i tiden med den aktuella V/P-Shadern och det är för många gånger som t.ex vertex texturing inte fungerat på ett likvärdigt ATI-kort!

Du verkar ju inte riktigt veta vad du pratar om? Vad har du för belägg att AMD+ATI skulle vara en "budgetkopia?

Och vad menar du med "Det största besväret jag har med ATI är ur en utvecklarsynpunkt då Nvidia alltid stöder alla funktioner som ligger i tiden med den aktuella V/P-Shadern"? Visst finns det tekniker som nvidia stödjer och inte Ati men det gäller ju åt båda hållen...

Blir trött på okunniga fanboys/troll.

Medlem

ATI har varit jävligt bra på senaste tiden. Föredrar Nvidia men 400 seriens enda styrka har varit bra SLi skalning. Kör fortfarande på ett 8800GTX kort. Får uppgradera när Crysis 2 kommer.

Medlem

Jag sitter också på ett HD 4850 o kör mafia 2 helt utan problem. Men de är litte nice med omväxling. AMD är ett bra märke... En sak tänker jag på... Efter som både AMD och Nvidia använder för de mesta gröna färger. Hur blire de då?


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem

Det enda grafikkort jag haft som gått sönder (haft 7) var ett ATi Radeon 9800 Pro.
För skojs skull, i ordning (tror jag, ganska vaga minnen):
3dfx Voodoo2, Nvidia Riva TNT2, Nvidia GeForce 2 MX400, Nvidia GeForce 4 Ti4400, ATi Radeon 9800Pro, Nvidia GeForce 7600, Nvidia GeForce GTS 250.

Har med andra ord alltid köpt det som varit mest prisvärt. 7600 kan diskuteras, men det var replacement åt mitt trasiga ATi, billigt och med passiv kylning, passade mig för tillfället.

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

Köpte 5870 i september 2009, aldrig varit mer nöjd.

Och jag fick ett 3870 i ersättning efter att mitt 7900GTX krånglat från dag ett i två år. Det är två år sedan nu och det presterar fortfarande över min förväntan, trots att det snart är tre generationer bak, då spelar jag ändå allt i 1080p


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Finns ingen anledning att behålla varumärket ATi. Det gynnar inte AMD ö.h.t. och bland konsumenter är det ändå Radeon som är mest välkänt.

AMD Radeon Graphics, ja, det låter riktigt bra.

Snygga loggor blir det också:

http://images.anandtech.com/doci/3878/newlogos.jpg

Also: många här som är ute och cyklar, men det är väl upp till var och en att uppdatera sig med relevant information om eventuella inköp. Säger man att "ATi/Nvidia suger" och köper enbart det andra märket så går man miste om väldigt mycket. Toppar och dalar, toppar och dalar.

Jag fäller en tår över att folk är så sålda på varumärken.

edit: Jag kan lägga till att Nvidia förmodligen är, till stor del, borta från konsumentmarknaden inom 10 år. De stora pengarna ligger i billiga datorer och med GPU+CPU i samma förpackning från både AMD och Intel kommer Nvidia se intäkterna dala. Jag gissar på att Nvidia söker sig till HPC- och den portabla marknaden (och då menar jag smartphones och tablets, inte notebooks). Nvidia kan inte tillverka CPU:s, det kommer att göra det svårt för dem att leva kvar i samma skepnad som de har idag.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Alltid haft AMD processorer men vem vet, kanske blir en Intel om några år. Men troligtvis inte. På grafikkorten brukar jag variera eller köra varannat, eller helt enkelt det som är mest kraft för pengarna.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av PingviN:

Also: många här som är ute och cyklar, men det är väl upp till var och en att uppdatera sig med relevant information om eventuella inköp. Säger man att "ATi/Nvidia suger" och köper enbart det andra märket så går man miste om väldigt mycket. Toppar och dalar, toppar och dalar.

Jag fäller en tår över att folk är så sålda på varumärken.

^that. Argument om kvalitetskillnad är dessutom alltid baserade på anekdotiska bevis ("x av mina grafikkort av märket y har pajat") och säger mer om postarens tur än produkternas relativa kvalitet.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Har kört med mitt 4870x2 + Accelero Xtreme Cooler i snart 3 år utan några som helst problem.

Klarar fortf alla nya spel på i princip max grafik. Har dock inte stöd för dx11 men det har jag då inte saknat än så länge.

Medlem

R.I.P. ATI.

Kommer att sakna dig trogna tjänare. AMD lär ju dock inte ändra något.

@feisty & jimbow1234

Finns ju flera orsaker med att korten kan ha gått sönder. OC, dålig kylning i lådan, "kortslutning" från nätagget osv. speciellt att det kan ha varit nätagg eller moderkort med tanke på att ditt kort gått sönder flera ggr.

Själv hade jag nvidia 8800 innan och det var sista gången jag använde nvidia då detta j**la kort slog ut hela datorn. Pang sa det och rök kom. tom dvd-läsaren slogs ut. Min bror fick precis samma problem med ett likadant kort fast budget variant. Han hade lite mer tur än mig och fick enbart sitt moderkort utslaget.
Aldrig stött på problem med ati förutom att det gått sönder pga egna felet eller att det varit rejält gammalt. Kan ju dock inte prata för alla som haft ati någon gång...

Medlem

ONE FÖRETAG TO RULE THEM ALLA!

Medlem

Hellre ATI än Nvidia, har haft båda dock aldrig några ras eller problem. För det mesta står datorn på 24/7, typ underhåll 1 gång om året aldrig några problem.

Damm är sällan en orsak till att en bruk går sönder, ja överhettning vid igenkorkade fläktar yes, men annars ere användaren som är lite efter eller ett fabrikationsfel.

Inaktiv

Det som alltid imponerat på mig när det gäller ATI och Radeon är att deras budget-kort klarar att prestera, sitter med ett 4850 upptrimmat till 4870, det är vad jag vet samma kärna på dom, bara att 4850'n är strypt. Men det är bara vad jag hört/läst. Hur som helst, om man jämför Nvidia's budget val, t ex. GT220 med t ex. 4850. Så kan man nog säga att ATI lyckas bättre med sina budget val. Men visst, ofta har man varit med om att ATI's kort säckar ihop efter bara 1 år. Kortet innan 4850, ett X-1650, så dog fläkten. Vilket man inte kan säga att själva kortet dog. Mitt 9800pro höll i flera år. Och det klarade att prestera länge.

Kan även tillägga att jag inte har något mot Nvidia.
Och håller med om att det är lite tråkigt att se folk vara så låsta vid ett märke:)
Det kommer nog dyka upp mer och mer kombi-kisel. T ex. Nya X-Box 360 Slim är ju CPU/GPU under samma fläkt.

Medlem
Skrivet av Feisty:

Ber om ursäkt för det där. Nu ryker Chrome...

Skyll på Chrome... Du ville bara slå TheDesertFox (som tar hem en pallplats med sin trippelpost)


signatur

´'`\o_O/´'`

12
Skriv svar