Medlem
Ny mobil

Jag har tänkt köpa en ny mobil men har ingen aning om vilken. Jag har 6000 att bränna men självklart måste jag inte ha den dyraste utan lite billigare fungerar också. Jag har lite dålig koll på dom nya mobilerna nu, så ge förslag och rekommendationer tack

Jee
Medlem

Jag är nöjd med min SE X10 mini så jag skulle rekommendera en Android-telefon. Svårt att säga någon modell, det beror ju lite på vad du ska använda den till.


signatur

Eller inte?

Medlem

Är det den som är med i 3 reklamen när han går i typ lila kalsonger och snackar om en telefon? Isf, är den inte lite väl liten? Den är väl touch, så blir det inte jobbigt med en lite skärm då?

Medlem

iPhone 4


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

iPhone 4


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Android är ditt enda val.

HTC Desire elller Legend/Wildfire.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

iPhone 4


signatur

"Det här är en crackdown på tomciteringar."

Medlem

Måste bara fråga om iphone 4, har den fortfarande antenn problem? Jag har sett brutala filmer på youtube där folk visar det. HTC, det är väl nästan som en iphone fast lite billigare, t.o.m bättre(notera att jag knappt vet nåt om HTC)?

Medlem
Skrivet av Zeus1337:

Måste bara fråga om iphone 4, har den fortfarande antenn problem?

Mottagnignen i staterna är kukigt mycket sämre än här i Sverige, så i Sverige så är det knappt märkbart. Om du ändå skulle störa dig på det får du en dessutom gratis bumper eller skal från Apple.

Skrivet av Zeus1337:

Jag har sett brutala filmer på youtube där folk visar det.

Sett liknande med andra telefoner eftersom det är ett faktum att mottagningen blir sämre med alla telefoner när man håller i dem. Klart - det kan märkas lite mer på iPhone 4 och du ser vart du ska trycka typ.

Skrivet av Zeus1337:

HTC, det är väl nästan som en iphone fast lite billigare, t.o.m bättre(notera att jag knappt vet nåt om HTC)?

Deras telefoner är som en iPhone med seg, ful och buggig programvara och alldeles för många telefoner i sortimentet.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Jee
Medlem
Skrivet av Zeus1337:

Är det den som är med i 3 reklamen när han går i typ lila kalsonger och snackar om en telefon? Isf, är den inte lite väl liten? Den är väl touch, så blir det inte jobbigt med en lite skärm då?

Har inte sett reklamen men det låter som den. Jag tycker dock inte att den är för liten. Men om du vill ha större skärm finns det en hel del alternativ om du skulle intressera dig för Android. T.ex. HTC Legend och Desire och SE X8 och X10. Tror att Samsung har någon också.

[www.swedroid.se] - Bra svensk sida med utförliga recensioner.

Tror att Microsoft släpper sitt nya mobil OS framåt vintern. Ser ganska lovande ut det också.


signatur

Eller inte?

Medlem
Skrivet av Overcow:
Skrivet av Zelaxe:

iPhone 4

Medlem

Köp en HTC Desire, så har du både en bättre mobil än iPhone4 och pengar över!


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av zgz:

Köp en HTC Desire, så har du både en bättre mobil än iPhone4 och pengar över!


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Iphone 4 är en ok mobiltelefon, men den är inte på något sätt bättre än någon annan modern smartphone, handlar ju i slutändan vad man vill kunna göra med sin nalle.

Men, saken är den att jag ej kan försvara prishoppet på minst 60% till en Iphone 4, inte på något sätt.
Jag älskar att gräva runt på nätet efter tekniknyheter, jag älskar teknik, och aldrig att jag köper en Iphone, finns helt enkelt inga skäl, mitt val hamnade tillslut på en galaxy s.

Såhär resonerar jag:

Båda är ruggigt snabba i användargränssnittet.
Båda har en ok design (smaksak).
Båda har riktigt fina appstores.

Båda har sina barnsjukdomar, Galaxyn har i många fall en missvisande gps, och i Iphones fall så har vi missvisande kamera (gula fläckar), I galaxyns fall så är det fixat i senaste firmwiren, skulle tro att Iphone kirrar det med om det inte är hårdvarurelaterat som antennagate-problemet, dey sistnämda är högst personligt, men problemet kvarstår.

Det finns 3 större skäl till att jag även väljer galaxyn framför iphone.

1: Jag slipper iTunes, med iphone är du helt under iTunes piska, med allt vad som gäller uppdatering av telefonen, lägga in musik eller film.
Apples kontrollbehov lyser igenom starkt med itnues.. (bloatware..men också det är högst personligt.)

2: Filstöd, du kan lägga in *.avi, mkv, pdf, officedokument, *.srt, ja allt, och det fungerar från scratch, glöm det i en iphone.
Med galaxyn kan du använda din telefon som ett enda stort usbminne, om du vill.

3: Ordentlig multitasking, widgets och hemskrivbord.
Just nu kör jag 4 rssfeeds, väder/klocka/kalender/mail/facebook/twitter osv och animerad bakgrundsbild, och jag kan surfa/ringa undertiden, inte nödvändigt..men gör min telefonupplevelse bättre.
Frågar du mig har iphone en förenklad multitasking, men klart.. de sparar väl batteri..
Dock slår galaxyn på störst med sin batteritid av de två, oavsett.

Enkelheten finns i båda telefonerna, allt fungerar smärtfritt, enkelt att komma igång, många har ideen om att man måste vara kärnfysiker att använda android, kunde inte vara mer fel, busenkelt..MEN du har MÖJLIGHETEN att ställa in din telefon precis hur du vill ha den. (widgets, homescreen etc).

Med detta sagt så förstår jag inte i mina sinnens fulla bruk varför man betalar så mycket mer för en iphone.


signatur

Retro.

Medlem

kommer väl snart någon gammal märr med skygglappar och som ska försöka försvara sitt snordyra inköp med att han allt inte alls betalar så mycket med abbonemang och attantennagate inte existerar i sverige ^^


signatur

Retro.

Jee
Medlem

Det enda som talar för iPhone för mig skulle vara spelen. Men det finns ju en del bra spel utvecklade för Android också. Om man tröttnar på dom har man ju alltid alla Game Boy, NES, SNES och PS-spel.


signatur

Eller inte?

Medlem

Tack Golvis för ditt väldigt informativa inlägg:)

Iphone är nog ute ur bilden, priset är för högt. Men jag gillar verkligen att använda den. Min syrra har en 3gs som jag pillat på och tycker om den men jag slipper ju ladda den och hålla på med itunes hela tiden:P

Jag funderar nog på Galaxy s eller Desire nu. Nåt jag kom på var att galaxyn är ju ganska stor, får den plats i en vanlig jeansficka? Det skiljer nästan 1000kr mellan desire och galaxy, vilka skillnader finns mellan dom som är värda att nämna? Om man går ännu ett steg ner till typ wildfire, hur står den sig?

Sen till abonnemang och internet, vilket är mest prisvärt? Btw, kan man ha kontantkort och internet, eller måste man ha abonnemang?

Medlem

jadå, galaxyn får plats lätt i en vanlig ficka, hmm.. galaxyn har tillskillnad från desire en superamoledeskärm, dvs mer kontrastrik och livfulla färger, dessutom, så visar den svart färg genom att helt enkelt stänga av dioden, med det sagt så sparar du batteri genom att köra mörka bakgrunder, lite offttopic dock ^^.

Snäppet vassare hårdvara helt enkelt, smaksak egentligen, galaxyn har lite större skärm, desire kör htc sense som gränssnitt, vilket många upplever som en fördel, galaxyn kör samsungs motsvarighet, just galaxyns liknar iphones till utseendet, tills man går djupare.

wildfire är lite av en budgetmodell, men helt klart prisvärd, rekommenderade den till en vän häromdagen, allt handlar om personlighetstypen, han är inte den som installerar om sitt windows eller ställer in sin brandvägg själv, men han vill ha öppenhet och smidighet till bra pris.

Jag köpte först ett abb hos 3 inkl telefon, men fy...schysst prismodell, men usel kvalite på samtal och surf, de är kända för att döda samtal etc så fort man kommer under tak fick jag erfara :).
Så, jag reklamerade, köpte telefonen kontant, och kör just nu kontant hos telia, tänkt ta abb hos dem också, men upptäckt nu att jag ej är i behov av det, den största trafiken kör jag via mitt wifi hemma, klart..kördu spotify hela dagarna så kan ju 9*30 bli rätt dyrt i längden, men du kan alltid offlinesynca etc, de har dock bra surfabb också, ring dock till dem, för de skriver inte ut alla prismodeller på hemsidan.


signatur

Retro.

Medlem

Jag ska ut till lite affärer och prova mobilerna och så innan jag bestämmer mig för vilken jag vill ha:)

Men vadå, har du kontantkort och internetabb? Jag har inte trådlöst hemma (ska dock byta internetleverantör och då får man trådlöst, fast uppsägningstiden på mitt nuvarande är 3 månader så det dröjer) så jag kommer behöva nåt internetabb till telefonen. Jag är nog inte heller i behov av ett abonnemang så jag tänkte köra med kontantkort ett tag men alltså, går det eller inte att köra kontant med internetabb eller måste man ha abonnemang till telefonen också?

Medlem

Jag ska ut till lite affärer och prova mobilerna och så innan jag bestämmer mig för vilken jag vill ha:)

Men vadå, har du kontantkort och internetabb? Jag har inte trådlöst hemma (ska dock byta internetleverantör och då får man trådlöst, fast uppsägningstiden på mitt nuvarande är 3 månader så det dröjer) så jag kommer behöva nåt internetabb till telefonen. Jag är nog inte heller i behov av ett abonnemang så jag tänkte köra med kontantkort ett tag men alltså, går det eller inte att köra kontant med internetabb eller måste man ha abonnemang till telefonen också?

Medlem

hehe nej, alltså det är enklare än så, jag kör kontantkort med mobiltelefonen, och så har jag ju telia adsl hemma med, som jag sen kör wifi med till alla mina leksaker här hemma hehe.

1: Du kan köpa den telefon du vill ha i butik, sen köra antingen kontantkort med telia (som i mitt fall), eller skaffa ett fristående abb hos dem.

2: Du kan också välja att köpa telefonen med abb, finns lika olika för och nackdelar här.

Med trådlöst wifinätverk hemma så sparar du en hel del datatrafik till din telefon, vet inte vad du sitter hemma med, men en trådlös router är ju en separat liten manick du kan ansluta till ditt internet, och viola du kan surfa gratis med telefonen ^^.


signatur

Retro.

Medlem

ett tips är mediamarkt, de har de flesta modeller, inga atrapper, att känna på


signatur

Retro.

Medlem

Va och kolla på mediamarkt idag, tyvärr fanns inte Desire så jag kunde bara pilla på glaxyn. Den va STOR större än 3GS. Den va snabb och så men jag störde mig lite på att bakåt knappen är touch på hörnet, jag råkade nudda den och så backar den, är det nåt som brukar hända dig? Sen vet jag inte om det bara va på denna telefon men alla program och appar var utspridda och en del sidor var halvtomma, huvudmenyn i 3GS gillar jag mer:P, men det kanske går att fixa?

Jag såg en leksaks(plast, ej riktig) Desire inne på Telia och, fan vad knappar det va på den;) Den är ju touch men det fanns ändå massa knappar längst ner. Men den kanske är sköna att använda iaf?

Det fanns inget internet heller där så jag kunde aldrig titta i nån appstore. Hur är utbudet där? Finns det massa gratis grejer o ladda ner som på iphone eller måste man betala för det mesta? Finns det några roliga och bra eller finns det bara lite av sånt?

Medlem

Den är större än 3gs japp, och ännu större än 4an, 4an är rätt pluttig i jämförelse om du frågar mig ^^, nja alltså du kommer älska bakåtknappen när du vant in dig, den är super, tro mig... man saknar knapparna när man sen sätter sig med sin ipod touch 2gen, har en liggandes hemma, såg film på den innan... men ish vad bökigt.

Så här ligger det till ang appar, alla appar lägger sig på samma ställe, du kan dock ha dem i mappar, som du kan döpa till precis vad du vill, och ha olika saker i dem, precis som en dator.
Den första menyn du ser när du använder galaxyn s, är 1-2-3-4-5-6-7-8 osv hemskärmar, du kan ha 1, du kan i princip ha hur många du vill, där lägger du dina saker du vill ha snabb åtkomst till, genvägar, mappar, bilder, ja allt... där lägger du också dina widgets, facebook, väder, klocka, ja..vad som faller dig in, tänk fritt, detta är ingen appletelefon :).

Sen den här med appar, gentemot apples, google som ligger bakom android har inte släppt betal-apps för norden än, men det skall göras nu i höst, detta i sammarbete med Paypal misstänker jag, och kommer bli klockrent, så just nu har vi "bara" tillgång till gratisapplikationer och de som har reklam som finansiering.

Det finns en onoffknapp inne i menyerna som gör att du har åtkomst till apps utanför butiken, ifall du har en vän som har ett program du vill testa, eller någon annan, du behöver alltså inte jailbreaka som en iphone för en sådan busenkel sak.
Du kan också trixa in betalapps, men det är en annan historia, buslätt.

Kika på www.swedroid.com , de har en ruggigt bra sida och forum.


signatur

Retro.

Inaktiv

HTC Desire, billigare och skönare än iPhone och enligt mig byggd på ett smartare sätt än Galaxy.


signatur

© Copyright by T@wo

Medlem

Smaksak det där, fast vad menar du med byggd smartare?


signatur

Retro.

Inaktiv
Skrivet av Golvis:

Smaksak det där, fast vad menar du med byggd smartare?

Galaxy tycker jag känns klumpig att hålla i.


signatur

© Copyright by T@wo

Medlem
Skrivet av T@wo:
Skrivet av Golvis:

Smaksak det där, fast vad menar du med byggd smartare?

Galaxy tycker jag känns klumpig att hålla i.

Kan ju inte direkt påstå att jag märker någon större skillnad tbh


signatur

Retro.

Medlem

Folk som säger att Galaxy S känns klumpig att hålla är antingen blinda av sitt kära märke Apple eller rent av barn med små händer.
Som mobilfantast tillika Telenor Xpressare kan jag ju bara säga att jag föredrar Galaxy S över en iPhone 4.
Utan tvekan så är det just iPhone 4 som känns mest solid när man håller telefonen en kort stund. Det är glas och metall som den är gjord på. Den är även gjord med skarpa kanter vilka känns efter ett tag när man pratar så förbaskat mycket i telefon som jag gör om dagarna och inte blir det bättre med deras bluetooth problem som innebär att jag inte kan parkoppla mitt SE headset med telefonen heller. Att du sedan inte kan skicka filer över bluetooth och är begränsad till skitprogrammet iTunes när du skall skicka över saker till telefonen, är mer än straffbart också.
Dessa problem slipper du om du skaffar dig en Galaxy S eller t.o.m. en Sony Ericsson X10 som för övrigt får sin efterlängtade uppgradering nu i slutet av september.
Det enda som är bra med ajfonen är att jag tjänar ruskigt mycket på att sälja den med ett fastpris

Medlem

Galaxy S, it's second to none!

12
Skriv svar