Amnesia: The Dark Descent

Robot
Amnesia: The Dark Descent

Det svenska teamet bakom Penumbra-serien släpper ett nytt skrämma skiten ur dig-spel. Dags att tappa minnet i Amnesia: The Dark Descent.

#amnesia-the-dark-descent, #frictional-games


Medlem
Amnesia: The Dark Descent

Får testa efter själv, men det är ju synd om det är så!

Medlem

Jag körde alphan av spelet och tyckte det var kick ass. För min del är det helt klart värt ett köp.


signatur

//Schmoo

Medlem

130:- är lite billigare än normalpriser på 500-600:- på ett spel. Tycker man får mkt spel för pengarna då.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

8,5 av IGN. Vad är det som gör att det blir som stort gap här?


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem

@ Eisenhart73
Har du ett 360 vet du att du får grymt bra spel för 10-40kr (de flesta 10kr) på live arcade, allt från 8-bitars äventyr till FPS och Racing med normal grafik. Jämfört med dem så är Amnesia dyrt, speciellt med tanke på vad man får. :/
Håller helt med om att spelet inte blev särskilt läskigt tyvärr, och att gameplay kändes lite handikappat snarare än spännande. Godkänt, men inte mer.

Medlem

Förbokade spelet på Steam för 111kr. Ska bli väldigt spännande imorrn då det släpps.
Vore synd om betyget här i recensionen stämmer. =/ Hade iofs varit mer episkt med Penumbra 2 eller nåt sånt.. men vet inte hur det skulle gå till men iallafall nåt liknande än att hoppa till 1800 talet typ..

Medlem

Detta tillsammans med Thief3 (om du spelat det så vet du vilken level jag menar) är ett av få spel som jag upplevt som otäcka. Tvivlar på att man spelat med hörlurar i nedsläckt rum nattetid om man är lämnad helt oberörd

Res Evil, Doom3 osv är väldigt tramsiga i jämförelse.

Kan hålla med om att det känns för scriptat iofs vilket är synd. En riktigt schysst AI som är mer oberäknelig och som man inte vet vart den dyker upp osv hade varit sjukt mycket otäckare.

Nu har jag iofs bara spelat demot

Både IGN och ElderGeek älskade spelet f.ö.


signatur
Medlem
Skrivet av Ascendancy:

8,5 av IGN. Vad är det som gör att det blir som stort gap här?

Kanske för att det inte är samma recensent? Läs recensionen istället för att haka upp dig på betyg.

Medlem

10 spänn på att recensenten spelade Amnesia dagstid, med folk omkring.

Medlem

Tyckte demot var ganska läskigt jag ja. Inte att jag skulle säga att jag är allt för lättskrämd men atmosfären var mkt bra. Likt varför underground labbarna i Stalker spelen var läskiga. Kommer nog förbeställa det idag på steam för 112 kr. eurogamer gilla det också f.ö.

Medlem
Skrivet av Morganrone93:

10 spänn på att recensenten spelade Amnesia dagstid, med folk omkring.

Jag spelade själv på natten i ett mörkt rum med hörlurar på hög volym. Tyckte ändå inte att jag blev värst skrämd. Snarare mer stressad av att leda tändplån och olja hela tiden.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Tyckte demot var ganska läskigt jag ja. Inte att jag skulle säga att jag är allt för lättskrämd men atmosfären var mkt bra. Likt varför underground labbarna i Stalker spelen var läskiga. Kommer nog förbeställa det idag på steam för 112 kr. eurogamer gilla det också f.ö.

Inaktiv

Men man får ju inte Xbox live gratis...
Tänk lite innan.

Tycker det verkar dom såga spelet lite väl mycket. En trea kan väl det ha förtjänat?
Aja tänker endå köpa det då jag tycker demot var kul och spelet verkar rätt grymt.

Medlem

Ska nog planera att köpa det här.
Jag gillar att vara smårädd.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Exzyz:

Men man får ju inte Xbox live gratis..

Jo.


signatur
Medlem

Jag ska köpa det här inom kort, lita på det!


signatur

Game long and prosper

Billigt och det blir att man stödjer spelmakarna...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vilket skräckspel var det som skröt med att få vuxna män att gråta? (skulle utspela sig i ngt mentalsjukhus elr nåt)
Är väldigt nyfiken på det:P

Medlem

Demot var det bästa skräckspelet jag spelat på länge. Jag är själv framförallt ett fan av Silent Hill 2 & Realms of the haunting. Atmosfären och ljudet fanns där (det absolut viktigaste i ett spel av denna typ!!) och dessutom är spelmekaniken inte samma gamla tjafs.

Att det sedan failar lite på viss nivådesign, story och annat i ett 8 timmars spel är inte förvånande när det är så några personer som skapat det. Det är ett förbannat välgjort indiespel, ingen hollywood produktion.

Med tanke på betyget det här spelet har fått på andra ställen, så skulle det inte förvåna mig om det är en stark kandidat till årets spel för oss som hellre spelar det där speciella och annorlunda. Det kommer alltid många storspel som alla spelar, men det är inte ofta det släpps något sånt här! Skräckspel genren är ju inte direkt stor.

Medlem

"ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta."
Haha, helskön rad!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

"ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta."
Haha, helskön rad!

Tror nog det summerar recensentens syn på spelet ganska väl. Som introduktionstexten till spelet säger, man ska inte spela spelet för att avsluta det utan för att uppleva det. Spelar man bara för att ta sig till slutet så kan man knappast slukas upp på det vis åtminstone jag gjorde av demot. Gäller nog att ha rätt inställning för att det ska funka, ungefär som att Doom 3 och liknande hoppa upp bakom ett hörn och skrämma skiten ur en-spel inte funkar om man bara springer och skjuter allt.

Inaktiv

Jag tycker att denna recension, av RPS, är mer rättvis.

Mycket av skälet till att jag tycker det är för att den stämmer överens med det jag tycker men också för att den är längre, mer beskrivande i vad man gör i spelet (och allt annat för den delen). FZs recension är inte speciellt givande.

Tycker att FZs recensioner har blivit sämre och sämre i detta, dåliga beskrivningar om vad exakt det är man gör i spelet, exakt varför saker är dåliga eller bra.

De enda recensioner som nästan är bra är de för högbudgetspel.

För övrigt, följande meningar stämmer, för mig, inte överens:

Citat:

Tar oljan slut kan du lika gärna ladda en sparfil och försöka vara mer effektiv nästa gång, och ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta.

och

Citat:

Jag älskar skräckfilm och spelar gärna spel som utger sig för att vara läskiga (...)

Du gillar skräckspel men förespråkar att börja om när du gör "fel"? Inte konstigt att du inte tyckte spelet var läskigt med den inställningen.

Spolar du tillbaka skräckfilmerna varje gång nissarna (och nissessorna?) i filmen gör "fel" och gör sedan "rätt" för dem genom att spela in filmen på nytt?

P.S. Om recensenten skulle vara snäll att ge exempel på läskiga spel så skulle jag vara oerhört tacksam (dock inte spel som FEAR, Doom 3 och annat där det bara är "hoppa-fram-från-ingenstans-rädsla").


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av Lilleputten:

Jag tycker att denna recension, av RPS, är mer rättvis.

Mycket av skälet till att jag tycker det är för att den stämmer överens med det jag tycker men också för att den är längre, mer beskrivande i vad man gör i spelet (och allt annat för den delen). FZs recension är inte speciellt givande.

Tycker att FZs recensioner har blivit sämre och sämre i detta, dåliga beskrivningar om vad exakt det är man gör i spelet, exakt varför saker är dåliga eller bra.

De enda recensioner som nästan är bra är de för högbudgetspel.

För övrigt, följande meningar stämmer, för mig, inte överens:

Citat:

Tar oljan slut kan du lika gärna ladda en sparfil och försöka vara mer effektiv nästa gång, och ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta.

och

Citat:

Jag älskar skräckfilm och spelar gärna spel som utger sig för att vara läskiga (...)

Du gillar skräckspel men förespråkar att börja om när du gör "fel"? Inte konstigt att du inte tyckte spelet var läskigt med den inställningen.

Spolar du tillbaka skräckfilmerna varje gång nissarna (och nissessorna?) i filmen gör "fel" och gör sedan "rätt" för dem genom att spela in filmen på nytt?

P.S. Om recensenten skulle vara snäll att ge exempel på läskiga spel så skulle jag vara oerhört tacksam (dock inte spel som FEAR, Doom 3 och annat där det bara är "hoppa-fram-från-ingenstans-rädsla").

Vi på FZ har valt att försöka ge lite kortare recensioner än vad många andra sidor där ute har och det påverkar självklart vad man skriver. Man kanske inte kan ta upp alla punkter och aspekter som man kanske egentligen skulle vilja få med. Ofta får storspel och eftertraktade diton lite längre och mer informativa recensioner än mindre titlar.

Vid vissa tillfällen när oljan tog slut var det verkligen kolsvart och jag famlade runt ett bra tag utan att veta vad som var upp och ner. Då kände jag verkligen att det vore bättre att ladda in en save-fil. Din jämförelse med att spola tillbaka skräckfilmer tyckte jag var något luddig annars. Varför skulle jag vilja spola tillbaka en film när karaktärerna i den gör fel? I en film kan man inte påverka handlingen vet du.

Läskiga spel? Tja, testa Silent Hill 2 eller varför inte hotellbanan i Vampire The Masquerade? Sen finns ju, som någon annan redan nämnt, en viss bana i Thief 2. Alien vs. Predator var rätt läskigt med, men där har du ju mer "hoppa-fram-skräcken" som du inte ville ha. Nåja, det finns många spel som är bra mycket läskigare än Amnesia. Enligt mig iaf.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Inaktiv
Skrivet av DonGrif:

Vid vissa tillfällen när oljan tog slut var det verkligen kolsvart och jag famlade runt ett bra tag utan att veta vad som var upp och ner. Då kände jag verkligen att det vore bättre att ladda in en save-fil. Din jämförelse med att spola tillbaka skräckfilmer tyckte jag var något luddig annars. Varför skulle jag vilja spola tillbaka en film när karaktärerna i den gör fel? I en film kan man inte påverka handlingen vet du.

Fair enough, jag misstolkade dig lite då.

Min filmjämförelse var ganska dålig, det erkänner jag. Blev lite sur bara till följd av min misstolkning.

Citat:

Läskiga spel? Tja, testa Silent Hill 2 eller varför inte hotellbanan i Vampire The Masquerade? Sen finns ju, som någon annan redan nämnt, en viss bana i Thief 2. Alien vs. Predator var rätt läskigt med, men där har du ju mer "hoppa-fram-skräcken" som du inte ville ha. Nåja, det finns många spel som är bra mycket läskigare än Amnesia. Enligt mig iaf.

Hoppa-fram-skräcken är inte alltid dålig, jag kan se att den kan fungera bra OM (och detta är ett stort om) stämningen i spelet för övrigt är bra.
Dock har jag aldrig spelat ett spel som gör det bra.

I spel som FEAR och Doom 3 (nämner dessa för de är så bra exempel på detta) så är det ingen direkt stämning som osar skräck utan helt plötsligt hoppar något bara fram och jag reagerar såklart på det men jag blir inte rädd för att gå vidare i spelet.

Har faktiskt inte spelat Silent Hill 2 så jag kan inte uttala mig om det (dock säger många att det är läskigt, så jag tror på det tills det att jag spelar det själv). Jag har även förstått det som att det är ganska spritt om folk tycker Amnesia är läskigt eller inte så jag kanske inte har så mycket att komma med egentligen.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Gillar såna här spel, så det får nog bli ett test

Medlem

Lampan tog slut och drog ner betyget alltså. Ge det en till chans och kolla settings innan du kör.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Ike:

ang. banan i Thief 2, hela Amnesia är ju som ett spel baserat på den banan, men fan så mkt bättre och läskigare.

Och mot slutet hade jag kanske 15 oljeflaskor och runt 30 tändstickor, förstår inte hur du lyckades få slut på det.

Fantastiskt spel, tragisk recension.

Kan inte hålla med mer. Betyget skulle vara 4/5 om det hade spelats med känsla.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Köpte spelet i Onsdags och klarade det idag, det var fan helt briljant, håller inte med recensenten och hans betyg. Är det något spel som lyckas med äkta skräck och känsla så är det Amnesia och Penumbra, och jag är stolt ägare av båda.

Spel som Resident Evil(nuvarande form) och Deadspace är inte i närheten av lika läskiga.. deras skräck-moment är bara gamla klassiska film exempel.. oj det ligger en snubbe där *UNDRAR* om han kommer hoppa på mig.. och titta en spegel när kommer monstret?

Spelet förtjänar minst en 4/5 , men FZas recensioner har varit lite random här och var måste jag säga, brukar inte klaga men så gav ni ju även Operation Flashpoint 2 en 5a vill jag minnas.................

Medlem

Tycker det här var skitläskigt tbh


signatur

SneL fezt heSt

12
Skriv svar