Behåll förbudet mot behandling av barn med alternativmedicinska metoder

Medlem
Skrivet av EliasN:

Fast detta gäller ju sjukvårdspersonal. Att det är förbjudet för dem att behandla barn under åtta år på det viset tycker jag är bra.

Jag ser inga problem med att det skulle gälla även andra.

Citat:

Egentligen borde det vara helt förbjudet för dem, alltså alla åldrar, då det känns som att det kan underminera förtroendet för sjukvårdspersonal.

Håller med. Vård, speciellt skattebetald sådan, ska vara evidensbaserad.

Visar det sig att alternativmedicinska metoder fungerar kan vi införliva dem i vården, men tills dess bör de uteslutas.

Citat:

Ja, jag vet att du inte sa så, men så uppfattade jag ditt resonemang. Du får gärna förtydliga.

Barn bör skyddas eftersom de inte kan ta hand om sig själva. När det gäller viktiga saker såsom vård ser jag inget problem med att reglerna är strikta.

Avstängd
Skrivet av båtsman:

Jag ser inga problem med att det skulle gälla även andra.

Om man ska inkludera fler än bara utbildad vårdpersonal blir det nog lite problematiskt. Hur ska man definiera "behandling"? Det finns säkert redan en officiell definition, men ändå. Ska man som förälder förbjudas att ta till huskurer, till exempel.

Citat:

Barn bör skyddas eftersom de inte kan ta hand om sig själva. När det gäller viktiga saker såsom vård ser jag inget problem med att reglerna är strikta.

Jag tycker att om barnet inte är myndigt så är det föräldrarna som tar besluten. Men ja, det kanske ligger något i att reglerna bör vara lite striktare inom vård och liknande.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om man ska inkludera fler än bara utbildad vårdpersonal blir det nog lite problematiskt. Hur ska man definiera "behandling"? Det finns säkert redan en officiell definition, men ändå. Ska man som förälder förbjudas att ta till huskurer, till exempel.

Det är ingen lätt fråga, men det går säkert att på något sätt göra en gränsdragning. Men du har rätt i att det är en gråzon.

Citat:

Jag tycker att om barnet inte är myndigt så är det föräldrarna som tar besluten. Men ja, det kanske ligger något i att reglerna bör vara lite striktare inom vård och liknande.

Ja, men vård är något så allvarligt att barn där bör kunna skyddas även mot föräldrar som inte ser till deras bästa - medvetet eller omedvetet.

12
Skriv svar