nytt grafikkort = svart skärm

Medlem
nytt grafikkort = svart skärm

hejsan

fick mitt nya grafikkort i går ATI XFX Radeon 5850, sätter in det efter konstens alla regler och vid reboot får jag bara en svart skärm (verkar som skärmen får nån form av signal för den blinkar inte "no signal" )
alla fläktar går och hårddisken verkar snurra, något som oroar är att det inte längre piper till från moderkortet...
har läst massa forum trådar om liknande problem utan att hitta lösning, dom flesta talar om dåligt minne eller psu men datorn funger felfritt med mitt ATI 4850 och en corsair 750w borde väl räcka för ett 5850? det ända som återstår är BIOS eller att skärmen på något sätt inte gillar kortet (verkar ganska osannolikt) jag har kollat alla sladdar och har kopplat dom 2 pci-e sladdarna till kortet.
satte tillbaks mitt gamla 4850 kort och datorn fungerar som vanligt
har installerat grafikkort förr och aldrig fått såna här problem

dålig psu: har corsair 750w som borde räcka, och den funkar perfekt med mitt 4850
dåliga minnen: samma sak här, funkar bra med gamla grafik kortet.
dåligt moderkort: =? kan ju vara så att det är för gammalt el gammalt bios har inte kollat än
kortet trasigt: 5850 kortet kan ju vara defekt men det tvivlar jag på då det verkar funka (fläktar snurrar o det blir varmt)

min PC:
corsair 750w
lian li chassi
asus p5k moderkort
intel quadcore q9600@2,66Ghz
4 gb minne
ati 4850 / ati 5850

tack på förhand

Medlem

Om jag har förstått det rätt så har du ingen bild överhuvudtaget, inte ens i uppstarten av datorn?

Prova med att rensa moderkortets CMOS, kanske till och med ta ur batteriet en liten stund. Om inte det fungerar, se till att uppdatera bios.

Jag vet inte hur det är med bakåtkompatibilitet för PCI-Express 2.0 grafikkort, nån annan som har koll på det?


signatur

no remorse

Medlem

uppdaterade bios och problemet kvarstår ... har kontaktat kort tillverkarens support

Medlem

kan det vara så att moderkortet inte känner av det nya kortet och inte kringår den inbyggda grafikkretsen...prova att koppla skärmen till det och se...

kan ju vara fel på skärmkabeln annars...eftersom du inte får någon bild alls.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

ska kolla så att integrerade grafikkortet inte spökar..
skärmen funkar finfint med mitt gamla kort, använder datorn nu allt funkar normalt men när jag sätter i nya kortet funkar inget

Har ett 3 1/2 år gammalt asus M3a Moderkort själv till ett 5850 o det funkar..

Fel på nya kortet?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

får väl skicka tillbaks kortet och testa ett nytt

Medlem

Har själv ett XFX 5850, Hade inga problem alls med det och jag har nog bara ett 500w nätagg, dubbelkollat alla strömsladdar och kollat så du verkligen satt i kortet ordentligt Kan vara sånt litet skitproblem som man kan bli riktigt sne för när man kommer på det eller kanske fabriksfel på ditt? Isåfall jäkligt trist.

Och kör inte med HDMI kabel det första du gör, om du har sådan skärm så att säga.
Eller så prova en annan fuling, avinstallera nuvarande drivisarna för grafikkortet du har i nu, och installera 5850 drivisar fastän du har gamla kortet i.

Jag brukar göra såna konstiga grejer och det sjuka är att det fungerat för mig.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Har själv ett XFX 5850, Hade inga problem alls med det och jag har nog bara ett 500w nätagg, dubbelkollat alla strömsladdar och kollat så du verkligen satt i kortet ordentligt Kan vara sånt litet skitproblem som man kan bli riktigt sne för när man kommer på det eller kanske fabriksfel på ditt? Isåfall jäkligt trist.

Och kör inte med HDMI kabel det första du gör, om du har sådan skärm så att säga.
Eller så prova en annan fuling, avinstallera nuvarande drivisarna för grafikkortet du har i nu, och installera 5850 drivisar fastän du har gamla kortet i.

Jag brukar göra såna konstiga grejer och det sjuka är att det fungerat för mig.

Som jag fattat det så finns det ingen bild överhuvudtaget alltså hjälper det inte att avinstallera drivrutinerna för grafikkortet och det är samma drivrutiner till 4850 som det är till 5850. (Som jag fattat det finns det inte ens bild vid post.)

En sak du kan testa är att byta DVI port om det är det du använder, på mitt 5850 fungerar nämligen bara den understa porten av någon konstig anledning. Blev som du helt ställd när jag satte i mitt, inte haft något liknande problem förut. Fläkten snurrade, alla kablar satt se de skulle.

Medlem

Säker på det? För på AMD's hemsida så kan man välja mellan 5'serien och 4'a serien.

Medlem
Medlem

Prova att använda kortet i en annan dator om möjligheten finns. Ett bra sätt att se om kortet är dåligt eller ej.

Kan ju prova att plocka ut det och sätta i det igen som DraxXus säger. Själv sett liknande problem som löst på detta sätt.

Angående nätagg så kan faktiskt ett lägre W nätagg prestera bättre än ett med högre W (kan vara ganska stor skillnad mellan olika företag). Blir ditt nätagg väldigt varmt när du t.ex kör med det gamla kortet? Kan ju vara så det stressas på hårt och att det nya kortet precis går över. (känns dock som sagt väldigt osanolikt)

Medlem

stort tack för all hjälp...fick även snabb o bra hjälp av XFX (korttillverkaren) dessvärre hjälpte inget och jag skickade tillbaka kortet. tror det berodde på att moderkortet var för gammalt. ska uppdatera moderkort, cpu, minnen och grafikkort i höst men tänkte att jag skulle börja med GPU'n för det var akutast men tydligen funkade inte den strategin...

Medlem

köp ett GTX 480 vet jag

Inaktiv

Låter som att du har fått ett måndagsexemplar i mina öron... Send it back, try again

1
Skriv svar