Ljudnivå PS3S VS Xbox 360 (jasper) vs Xbox 360 S

Inaktiv
Ljudnivå PS3S VS Xbox 360 (jasper) vs Xbox 360 S

Ljudnivån har ju länge varit något som ps3 användare kastat i ansiktet på 360 ägare som om det vore den största anledningen att inte köpa en 360.

Så jag tog tjuren vid hornen och lånade en decibelmätare från en ljudtekniker jag känner och satte upp utrustningen 25cm från respektive konsol (i samma rum, med samma förutsättningar)
Testet utfördes på 2 av varje, förutom jaspern och resultaten är de högsta från båda, men båda 360S låg på nästan exakt samma, och även PS3orna gjorde det.

Jag vet att Xbox 360 version 1 lät väldigt mycket mer än dagens konsoler, tror även att falcon lät mer än Jasper.

Här är iallafall resultatet från mitt test

Idle, dashboard

Xbox 360 120gb (jasper) 41,6db
Xbox 360 S 250gb 37,4db
PS3 Slim 250gb 41,9db

Disc spinner i driven
Xbox 360 120gb (jasper) testades ej. ligger dock
högre än de båda andra
Xbox 360 S 250gb 46,9db
PS3 slim 250 gb 50,1 db

(ska nämnas att PS3orna hoppade mellan 45,1db och 50,1db av någon anledning)

Jag testade inte konsolerna vid spel pga tidsbrist, men av vad jag kunnat höra själv så låter PS3 rätt mycket mer efter en stund (fläktarna verkar inte vara igång från start).
Alla konsolerna testades liggande

Värt att nämnas är att Xbox 360 S är den klara vinnaren.
Även en vanlig xbox 360 jasper håller sig tystare än PS3 om man installerar spel till hårddisken, något som inte går att göra på PS3 (förutom delinstallation för att snabba på accesstiden pga deras lite långsamma blåstrålespelare)

Decibelmätare som användes var en AZ892x

Medlem

Om nu bara Uncharted spelen fanns till 360...

Inaktiv
Skrivet av Noulvari:

Om nu bara Uncharted spelen fanns till 360...

Om nu bara Halo, forza och fable fanns till PS3..och en vettig handkontroll skulle jag då kunna skriva.

Men denna tråden var egentligen bara om ljudnivåerna, dvs fakta, och inte en allmän PS3 vs Xbox360 tråd.....

Medlem

Kan aldrig påstå att ljud från konsoller stört mig nämnvärt. Det skulle väll vara om man spelade spel utan ljud från tv'n, vilket är aldrig för mig.

Inaktiv
Skrivet av Kerrai:

Kan aldrig påstå att ljud från konsoller stört mig nämnvärt. Det skulle väll vara om man spelade spel utan ljud från tv'n, vilket är aldrig för mig.

Samma här. Men det har länge varit något som man hört som motargument till att köpa en 360 från PS3 fanboys.

Medlem
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av Kerrai:

Kan aldrig påstå att ljud från konsoller stört mig nämnvärt. Det skulle väll vara om man spelade spel utan ljud från tv'n, vilket är aldrig för mig.

Samma här. Men det har länge varit något som man hört som motargument till att köpa en 360 från PS3 fanboys.

Det skulle för mig vara otänkbart att använda min 360 för att titta på film. Har 360 m 250gb disk från början (bundlad med FFXIII så jag tror det är jasper). Men när man spelar spel så gör det ingen skillnad.

Lite surt att jag köpte min 360 2 månader innan den nya S kom ut :S


signatur

Welcome to the Manglerdome

Inaktiv
Skrivet av warh0g:
Skrivet av the_o:
Skrivet av Kerrai:

Kan aldrig påstå att ljud från konsoller stört mig nämnvärt. Det skulle väll vara om man spelade spel utan ljud från tv'n, vilket är aldrig för mig.

Samma här. Men det har länge varit något som man hört som motargument till att köpa en 360 från PS3 fanboys.

Det skulle för mig vara otänkbart att använda min 360 för att titta på film. Har 360 m 250gb disk från början (bundlad med FFXIII så jag tror det är jasper). Men när man spelar spel så gör det ingen skillnad.

Lite surt att jag köpte min 360 2 månader innan den nya S kom ut :S

Jag har kollat mycket på film med min gamla jasper, har faktiskt den i sovrummet som sovrumstv tillsammans med en gammal datorskärm. Inga som helst problem. Dock streamar jag videos samt hyr på zune. Använder knappt dvd/blåstråle idag.

Lite för sent nu, men det fanns fina inbyteserbjudanden precis i början

Medlem

Ska göra ett erkänande att frasen "xbox låter som en jäkla traktor" är ett sista desperat argument när man inte har några kvar. Vilken konsol man har är en smaksak och skillnade är inte alls för stor.

Men ska även säga att det där med att xbox kontrollen är bättre än ps3 kontrollen stämmer ju inte ett piss. Ergonomi my ass säger jag bara. Vill man ha en otymplig blylåda i näven när man försöker spela så kan man lika gärna köpa en xbox kontroll för det är samma sak

Inaktiv
Skrivet av visan:

Ska göra ett erkänande att frasen "xbox låter som en jäkla traktor" är ett sista desperat argument när man inte har några kvar. Vilken konsol man har är en smaksak och skillnade är inte alls för stor.

Men ska även säga att det där med att xbox kontrollen är bättre än ps3 kontrollen stämmer ju inte ett piss. Ergonomi my ass säger jag bara. Vill man ha en otymplig blylåda i näven när man försöker spela så kan man lika gärna köpa en xbox kontroll för det är samma sak

Skall eg inte uppmuntra till vs. diskussion här, men vafan - PS3 kontrollen passar bra till kvinnfolk och små barn. känns som en plastleksak med skramliga knappar. Epic fail på Sånny där faktiskt. Krysslådans är både ergonomisk och genomtänkt.

PS! jag har båda och har verkligen försökt att gilla ps3 kontrollern, men det går fan inte.

Medlem

Ett objektivt test av en objektiv Xbox360 fanboy... not.
Epic fail.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Ett objektivt test av en objektiv Xbox360 fanboy... not.
Epic fail.

Mja, fakta är fakta, det var därför jag inte ville dra igång någon vs diskussion här.

Medlem

Jag har aldrig testat med en dB mätare, men min X360 låter bra mycket mer än min PS3.

Jag har en äldre X360 utan HDMI, men det är inte den första modellen. Och min PS3 är en Slim.

Jag skulle aldrig kolla på film genom 360'n eftersom den låter så otroligt mycket efter att den varit igång ett tag.

PS3:an hör man inte ens medans man kollar på film.

Och innan folk börjar skrika PS3 fanboy etc, så vill jag bara säga att jag köper X360 spel i 90% av fallen när det är Multiplatform, då kontrollern är bra mycket bättre.

Inaktiv
Skrivet av Ichabod:

Jag har aldrig testat med en dB mätare, men min X360 låter bra mycket mer än min PS3.

Jag har en äldre X360 utan HDMI, men det är inte den första modellen. Och min PS3 är en Slim.

Jag skulle aldrig kolla på film genom 360'n eftersom den låter så otroligt mycket efter att den varit igång ett tag.

PS3:an hör man inte ens medans man kollar på film.

Och innan folk börjar skrika PS3 fanboy etc, så vill jag bara säga att jag köper X360 spel i 90% av fallen när det är Multiplatform, då kontrollern är bra mycket bättre.

Kan tänka mig det, men min första PS3 lät betydligt mer än min falcon box men det verkar som att det är en första modell av 360 du har, falcon introducerade nämligen HDMI.
Då är det egentligen lite orättvist att jämföra den med en PS3 som är max 1 år gammal.

Äpplen och äpplen ska jämföras, och om man gör det så vinner ju 360n stort när det gäller ljudet.

Vad beträffar kontrollern så hade vi en liten rolig undersökning under en större festlighet där vi lät ett antal gäster testa en PS3 slim kontroll vs en 360 kontroll bara för skojs skull.

Favören för ps3 var från tjejer och de killar som hade små händer. Alla "män" föredrog 360 kontrollern. Nu är detta inte nån vetenskaplig test, och det var ca 50 % med 360, vs 40% med ps3 och 10% utan konsoll eller som hade wii.

Medlem

Att påstå att DS3 inte är vettig är ju så mycket skitsnack det kan bli, det beror helt på vad man föredrar.

Själv föredrar jag DS3 före 360 kontrollen, och jag har då inte små händer.

Sen känns det självklart att styrspakarna inte ska sitta på två olika väderstreck

Angående ljudnivån så är min PS3 ganska tyst, jag tänker oftast inte på den.

Medlem

Själv står jag inte ut med Xbox 360-kontrollen, den känns klumpig och batterifacket är bara i vägen. Man kan inte säga vilken som är bäst, det är helt upp till var och en. Är man uppväxt med en Dualshock i knävarna sen Playstation 1 så är den underbar!

Angående ljud så måste jag säga att min kompis Xbox låter bra mycket mer än min Ps3. Den står och "susar" betydligt mer. Inte för att det stör så mycket när man spelar enligt mig, men om man ska kolla på film så är det outhärdligt...

Medlem
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av Ichabod:

Jag har aldrig testat med en dB mätare, men min X360 låter bra mycket mer än min PS3.

Jag har en äldre X360 utan HDMI, men det är inte den första modellen. Och min PS3 är en Slim.

Jag skulle aldrig kolla på film genom 360'n eftersom den låter så otroligt mycket efter att den varit igång ett tag.

PS3:an hör man inte ens medans man kollar på film.

Och innan folk börjar skrika PS3 fanboy etc, så vill jag bara säga att jag köper X360 spel i 90% av fallen när det är Multiplatform, då kontrollern är bra mycket bättre.

Kan tänka mig det, men min första PS3 lät betydligt mer än min falcon box men det verkar som att det är en första modell av 360 du har, falcon introducerade nämligen HDMI.
Då är det egentligen lite orättvist att jämföra den med en PS3 som är max 1 år gammal.

Äpplen och äpplen ska jämföras, och om man gör det så vinner ju 360n stort när det gäller ljudet.

Vad beträffar kontrollern så hade vi en liten rolig undersökning under en större festlighet där vi lät ett antal gäster testa en PS3 slim kontroll vs en 360 kontroll bara för skojs skull.

Favören för ps3 var från tjejer och de killar som hade små händer. Alla "män" föredrog 360 kontrollern. Nu är detta inte nån vetenskaplig test, och det var ca 50 % med 360, vs 40% med ps3 och 10% utan konsoll eller som hade wii.

Umh...man bör väl endå jämnföra de senaste versionerna av två produkter för att få den nu aktuella jämnförelsen? Att säga "xbox är bättre för att för 3 år sedan var den tystare än ps3" är ju mycket värt för någon som funderar på att köpa idag, eller?

Själv skulle jag aldrig råda någon att köpa konsol baserat på fläktljudnivåer, men jämnför man första gen 360 mot första gen ps3 så spelar de inte ens i samma sport. ps3an levde om mer än önskat men 360n spydde ur sig oljud som en jävla elvisp.

Och grattis till att försöka framställa ps3 som något för kvinnor o barn, medans riktiga "män" spelar 360. Löjlig jämnförelse men då du verkar rädd att ertappas som något annat än en storhandad karl så borde du kanske ta en titt på senaste E3. Precis, nog bäst o sälja 360n innan nån ser den!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tihi, the_o, 25 CM? Sitter du verkligen så nära? Du får passa dina enorma händer så du inte råkar nudda din Xbox, då kan du ju repa dina heliga spel och bli sittandes utan konsol! xD

1
Skriv svar