Robot
F1 2010

Hardcore in till benmärgen eller lättmjölksdoftande fjantracing? FZ kryper ner i förarstolen och berättar hur Codemasters hanterar den åtråvärda formel 1-licensen.

#codemasters, #f1-2010, #f1-2009, #forza-motorsport-3


Medlem
F1 2010

Verkar trevligt, ska nog skaffa till PC, nog för att jag hör till dom ovannämnda nördarna som älskar racing simulatorer som GTR serien och fnyser åt allt som har med Forza, GT och alla andra "låtsas-simulatorer" att göra så blir det nog ett inköp ändå... har ju inte släppt nåt riktigt bra F1 lir sen GP4 så man börjar ju törsta lite.

Medlem

Simulatorer är för svåra Gillar detta bättre

Medlem

Redan köpt och nedladdat på Steam, väntar bara på att det ska släppas officiellt.

Medlem

"Och till skillnad från förra årets upplaga körs det på plattformar som orkar leverera både ögonfröjd och en någorlunda verklighetsnära körupplevelse."

Det kan nog oformuleras? Inte släppts ett F1 spel sen F1 CE på ps3 2006.

För övrigt en bra recension, och kul att se att spelet inte blir en barnlek där vilken kotte som helst kan köra.
Bara att vänta i 6 dagar nu.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Nice, dock lite besviken på att skadorna är förlåtande? Snuddar man någon ska skiten braka så är det bara

Medlem
Skrivet av zauii89:

Nice, dock lite besviken på att skadorna är förlåtande? Snuddar man någon ska skiten braka så är det bara

Löjligt, med 24 personer på banan och en handkontroll skulle du krascha 4 av 5 race.. det är designat för att vara kul, inte frustrerande.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:

Nice, dock lite besviken på att skadorna är förlåtande? Snuddar man någon ska skiten braka så är det bara

Löjligt, med 24 personer på banan och en handkontroll skulle du krascha 4 av 5 race.. det är designat för att vara kul, inte frustrerande.

Um nej..
Kör med ratt på PC dessutom, har kört en hel del rFactor och GTR som är mer renodlade simulatorer, de är mycket roliga även om de är mindre förlåtande.

Annars blir de bara scenarion där alla kör 300 in närmsta sväng utan att bry sig om något, vad är det roliga med det? Man ska tvingas vara försiktig så det blir något av racet och inte bara första kurvan.

F1 är ju F1 och inte STCC .. att inte buffa på varandra är ju en av de största delarna av sporten.. att vara smidig.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:

Nice, dock lite besviken på att skadorna är förlåtande? Snuddar man någon ska skiten braka så är det bara

Löjligt, med 24 personer på banan och en handkontroll skulle du krascha 4 av 5 race.. det är designat för att vara kul, inte frustrerande.

Um nej..
Kör med ratt på PC dessutom, har kört en hel del rFactor och GTR som är mer renodlade simulatorer, de är mycket roliga även om de är mindre förlåtande.

Annars blir de bara scenarion där alla kör 300 in närmsta sväng utan att bry sig om något, vad är det roliga med det? Man ska tvingas vara försiktig så det blir något av racet och inte bara första kurvan.

F1 är ju F1 och inte STCC .. att inte buffa på varandra är ju en av de största delarna av sporten.. att vara smidig.

största mängden av spelare kommer vara på kontroll eller tangentbord. Och i race 07 är man 25 pers, även i minis blir det kaos, så nej, tycker verkligen inte stora skador vid minsta nudd är okej. Och jag spelar simulatorer someGTR & rfactor.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:

Nice, dock lite besviken på att skadorna är förlåtande? Snuddar man någon ska skiten braka så är det bara

Löjligt, med 24 personer på banan och en handkontroll skulle du krascha 4 av 5 race.. det är designat för att vara kul, inte frustrerande.

Um nej..
Kör med ratt på PC dessutom, har kört en hel del rFactor och GTR som är mer renodlade simulatorer, de är mycket roliga även om de är mindre förlåtande.

Annars blir de bara scenarion där alla kör 300 in närmsta sväng utan att bry sig om något, vad är det roliga med det? Man ska tvingas vara försiktig så det blir något av racet och inte bara första kurvan.

F1 är ju F1 och inte STCC .. att inte buffa på varandra är ju en av de största delarna av sporten.. att vara smidig.

största mängden av spelare kommer vara på kontroll eller tangentbord. Och i race 07 är man 25 pers, även i minis blir det kaos, så nej, tycker verkligen inte stora skador vid minsta nudd är okej. Och jag spelarar simulatorer some GTR & rfactor.

Jag är inte mycket för random public races, kör med polare/folk som kör med respekt så det blir mer verklighetstroget alternativt i online-ligor m.m riktigt kul när det känns som äkta race iaf.

Man ska inte kunna puffa ut något utan att bestraffas själv, de vore ju rena katastrofen i f1 om man kan trycka sig förbi någon som tar skada utan att det ens påverkar en själv.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:

Nice, dock lite besviken på att skadorna är förlåtande? Snuddar man någon ska skiten braka så är det bara

Löjligt, med 24 personer på banan och en handkontroll skulle du krascha 4 av 5 race.. det är designat för att vara kul, inte frustrerande.

Um nej..
Kör med ratt på PC dessutom, har kört en hel del rFactor och GTR som är mer renodlade simulatorer, de är mycket roliga även om de är mindre förlåtande.

Annars blir de bara scenarion där alla kör 300 in närmsta sväng utan att bry sig om något, vad är det roliga med det? Man ska tvingas vara försiktig så det blir något av racet och inte bara första kurvan.

F1 är ju F1 och inte STCC .. att inte buffa på varandra är ju en av de största delarna av sporten.. att vara smidig.

största mängden av spelare kommer vara på kontroll eller tangentbord. Och i race 07 är man 25 pers, även i minis blir det kaos, så nej, tycker verkligen inte stora skador vid minsta nudd är okej. Och jag spelarar simulatorer some GTR & rfactor.

Jag är inte mycket för random public races, kör med polare/folk som kör med respekt så det blir mer verklighetstroget alternativt i online-ligor m.m riktigt kul när det känns som äkta race iaf.

Man ska inte kunna puffa ut något utan att bestraffas själv, de vore ju rena katastrofen i f1 om man kan trycka sig förbi någon som tar skada utan att det ens påverkar en själv.

Svaret är enkelt, det är ingen fullodlad simulator. Punkt


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Vet bara att det är dags att införskaffa en ny ratt.


signatur

- PiDuT

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:

Nice, dock lite besviken på att skadorna är förlåtande? Snuddar man någon ska skiten braka så är det bara

Löjligt, med 24 personer på banan och en handkontroll skulle du krascha 4 av 5 race.. det är designat för att vara kul, inte frustrerande.

Um nej..
Kör med ratt på PC dessutom, har kört en hel del rFactor och GTR som är mer renodlade simulatorer, de är mycket roliga även om de är mindre förlåtande.

Annars blir de bara scenarion där alla kör 300 in närmsta sväng utan att bry sig om något, vad är det roliga med det? Man ska tvingas vara försiktig så det blir något av racet och inte bara första kurvan.

F1 är ju F1 och inte STCC .. att inte buffa på varandra är ju en av de största delarna av sporten.. att vara smidig.

största mängden av spelare kommer vara på kontroll eller tangentbord. Och i race 07 är man 25 pers, även i minis blir det kaos, så nej, tycker verkligen inte stora skador vid minsta nudd är okej. Och jag spelarar simulatorer some GTR & rfactor.

Jag är inte mycket för random public races, kör med polare/folk som kör med respekt så det blir mer verklighetstroget alternativt i online-ligor m.m riktigt kul när det känns som äkta race iaf.

Man ska inte kunna puffa ut något utan att bestraffas själv, de vore ju rena katastrofen i f1 om man kan trycka sig förbi någon som tar skada utan att det ens påverkar en själv.

Svaret är enkelt, det är ingen fullodlad simulator. Punkt

Beror ju helt på vad man tycker är kul och inte.. känns som om man lika gärna kan köra STCC om bilarna ska tåla lika mycket lulz, blir ju helt annan körstil.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av zauii89:

Nice, dock lite besviken på att skadorna är förlåtande? Snuddar man någon ska skiten braka så är det bara

Löjligt, med 24 personer på banan och en handkontroll skulle du krascha 4 av 5 race.. det är designat för att vara kul, inte frustrerande.

Um nej..
Kör med ratt på PC dessutom, har kört en hel del rFactor och GTR som är mer renodlade simulatorer, de är mycket roliga även om de är mindre förlåtande.

Annars blir de bara scenarion där alla kör 300 in närmsta sväng utan att bry sig om något, vad är det roliga med det? Man ska tvingas vara försiktig så det blir något av racet och inte bara första kurvan.

F1 är ju F1 och inte STCC .. att inte buffa på varandra är ju en av de största delarna av sporten.. att vara smidig.

största mängden av spelare kommer vara på kontroll eller tangentbord. Och i race 07 är man 25 pers, även i minis blir det kaos, så nej, tycker verkligen inte stora skador vid minsta nudd är okej. Och jag spelarar simulatorer some GTR & rfactor.

Jag är inte mycket för random public races, kör med polare/folk som kör med respekt så det blir mer verklighetstroget alternativt i online-ligor m.m riktigt kul när det känns som äkta race iaf.

Man ska inte kunna puffa ut något utan att bestraffas själv, de vore ju rena katastrofen i f1 om man kan trycka sig förbi någon som tar skada utan att det ens påverkar en själv.

Svaret är enkelt, det är ingen fullodlad simulator. Punkt

Beror ju helt på vad man tycker är kul och inte.. känns som om man lika gärna kan köra STCC om bilarna ska tåla lika mycket lulz, blir ju helt annan körstil.

Varför inte bara sluta gnälla? Spelet är som det är end of story. Skit i att köpa de då om ni ska va så negativa:P Givet köp för mig iaf


signatur

Färjestad BK

Medlem

Nu är jag glad att jag köpte ratt för några månader sedan. Detta är spelet som jag har sett fram emot mest någonsin, vad jag kan minnas. Jag är glad för att det inte är för lätt. Bra recension, lite synd med multiplayern dock, kommer det komma någon text om det senare?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Avstängd

Blir nog ett köp till datorn eftersom det är billigare...

Medlem

Låter ju positivt det här. Ska man tro att man ska ha detta till konsol eller PC?

Medlem

Detta blir definitivt ett köp!

läste lite av ovanstående kommentarer att någon tyckte skadorna var lite milda och att allt skulle braka samman om man nudda varandra? kan delvis hålla med, men hur lätt klarar man sig igenom ett varv @ multiplayer?

sedan en kommentar om att de är smidig körning som är de exalterande och inte krockandet? Helt rätt i min åsikt!

Ingen som hört talas om
"Respect is nothing, when winning is easy"
Jag kan bara tolka de på ett sätt, den som vinner lätt genom att preja andra och köra som om fordonet vore stulet finner ingen respekt av andra på banan.
Kör man seriöst och säkert, så finner andra respekt för den föraren och så sätt kanske försöker utmana på ett mer seriöst och SMIDIGT sätt, än att rycka i kryckan och hoppas att stöten får den andra spelaren att åka av banan och du fortsätta in igenom kurvan med skadad vinge....

But then again, its a racing-game, not a racing-career...

Grym artikel FZ!


signatur

Sim-Racing

Medlem

Härlig recension Tomas, innehåller det mesta man funderat över om spelet, ångrar inte att jag förbokat. Inte många dagar kvar nu, nästa helg blir det F1 för hela slanten. Dels spelet sedan är det ju även "riktiga" Singapores GP


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Jag älskar både hardcoresimulatorer och låtsassimulatorer. GTR 2 är i mitt tycke fortfarande världens bästa bilspel men Forza III är ju inte alls dåligt. Det blir nog ett köp av denna titel då jag är en sådan där person som kan sitta bänkad framför ett F1-lopp framför tv:n och aldrig någonsin fått lira F1.

Medlem

fy faaaaan vad jag längtar, som f1 nörd sedan 70 talet och spelnörd sedan amiga tisden, så är f1 spel för mig det bästa som finns. eftersom det inte kommit ett vettigt spel sedan f1 challenge så har jag väntat som fan på detta spel.
detta kommer att ge mig mååååååånga timmar av glädje, eftersom spelet dessutom verkar ha en hög lägsta nivå så är det ju bara ännu bättre, aids (hjälpmedel) är bara något ont i ett bilspel, och framförallt i ett f1 spel


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

Medlem

bilspel SKALL spelas med ratt och inget annat än ratt. forza är bra på sitt sätt,men alldeles för "platt" det är lika hela tiden, inga väderförhållanden att ta hänsyn till, eller ens i närheten att vara verkligt ens med ratt.
att spela ett bilspel med en bra och ratt som kostar en del och verkligen levererar kan få spelen att bli mycket bättre.
ett exempel är need for speed shift. jag hade det till 360, och körde det bara mad handkontroll, och det spelet var i princip osbelbart med handkontroll. sen köpte jag shift till ps3 och spelade det med min logitech g25 ratt, och spelet blev helt annorlunda, det var som om det var ett helt annat spel. så att recensera spel och använda en handkontroll ger inte den rätta feedbacken. jag förbannade shift och kallade det det sämsta som sett dagens ljus, fram till det att jag skaffade det till ps3 och körde det med ratt, så ändrade jag uppfattningen till att tillhöra toppspelen vad gäller kör och spelkänsla.
Samma sak kommer det att bli med f1 2010, det kommer ALDRIG att komma till sitt rätta utan en ratt, att köpa ett bilspel och sitta med en handkontroll är egentligen bortkastade pengar


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

Medlem

Håller med dig delvis "The_Jigsaw". Spelade toca race driver 3 med en logitech dual action Tyckte jag pressat ner varvtider så mycket det gick (i dtm-klassen då), bytte till en gammal microsoft sidewinder-ratt o spöade mina varvtider med typ 5 sek efter typ 10 varv...så jag håller med, samtidigt finns det många med "pad" som är väldigt duktiga.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av The_Jigsaw:

bilspel SKALL spelas med ratt och inget annat än ratt. forza är bra på sitt sätt,men alldeles för "platt" det är lika hela tiden, inga väderförhållanden att ta hänsyn till, eller ens i närheten att vara verkligt ens med ratt.
att spela ett bilspel med en bra och ratt som kostar en del och verkligen levererar kan få spelen att bli mycket bättre.
ett exempel är need for speed shift. jag hade det till 360, och körde det bara mad handkontroll, och det spelet var i princip osbelbart med handkontroll. sen köpte jag shift till ps3 och spelade det med min logitech g25 ratt, och spelet blev helt annorlunda, det var som om det var ett helt annat spel. så att recensera spel och använda en handkontroll ger inte den rätta feedbacken. jag förbannade shift och kallade det det sämsta som sett dagens ljus, fram till det att jag skaffade det till ps3 och körde det med ratt, så ändrade jag uppfattningen till att tillhöra toppspelen vad gäller kör och spelkänsla.
Samma sak kommer det att bli med f1 2010, det kommer ALDRIG att komma till sitt rätta utan en ratt, att köpa ett bilspel och sitta med en handkontroll är egentligen bortkastade pengar

Håller med dig delvis "The_Jigsaw". Spelade toca race driver 3 med en logitech dual action Tyckte jag pressat ner varvtider så mycket det gick (i dtm-klassen då), bytte till en gammal microsoft sidewinder-ratt o spöade mina varvtider med typ 5 sek efter typ 10 varv...så jag håller med, samtidigt finns det många med "pad" som är väldigt duktiga.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Jag gillar bilspel som "mer eller mindre" kräver ratt.
Visst har casualspel som styrs med gamepad eller tangentbord sin plats, men ratt och bil hör ihop.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

"Simulatorer är för svåra" Då kanske man ska hålla sig till NFS?

Medlem

vi kanske kan ta och starta en online racing liga, i början av 2000 talet körde jag i en online liga med folk från hela världen. vi hade racehelg varannan helg med riktiga kval och race. och med riktiga regler osv, vi körde i stall osv, så det var som på riktigt fast online.
vi körde alla med samma "performance fil" så alla bilar var lika snabba. och helvete vad kul vi hade.
Det vore ju underbart om det kunde startas något liknande med f1 2010 som spel


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

Medlem

Inget nytt om en demo än?
Vill testa fps:en på det innan köp, föredrar också att skaffa det till 360 så man kan göra med sticks och triggers.

Inaktiv

Verkar klockrent. Men det finns inget riktigt "sim läge" i det om jag förstår dig rätt?
Undrar hur mpn kommer bli. Givet köp i vilket fall som för en F1/racing/Forza/Gtnotsomuch nörd som mig.

Medlem
Skrivet av Nightswipe:

Inget nytt om en demo än?
Vill testa fps:en på det innan köp, föredrar också att skaffa det till 360 så man kan göra med sticks och triggers.

Kommer inget demo tyvärr. Codemasters gick ut med det för ett bra tag sedan.


signatur

Nothing is power without Control

12
Skriv svar