Lanseringstrailern för Civilization V

Robot
Medlem
Lanseringstrailern för Civilization V

Finns demo på Steam. Ser fram emot fullversionen, men jag har mina farhågor.

Själv är jag himla kluven om jag verkligen ska doppa tårna i det här eller låta det vara. Har egentligen inte tid med allt annat jag vill hinna spela... och några av de ändringar som gjorts sedan fyran gillar jag inte riktigt. Samtidigt vet jag att om jag testar så kommer jag fastna stenhårt. Brutalt.

Som vanligt.

Så min lösning är helt enkelt att jag intalar mig själv att spelet inte finns, så behöver jag inte heller känna något behov av att spela det. Synd bara att man måste skriva om det ibland, det förstör liksom illusionen av mitt självuppbyggda LA-LA-land. Så vi får se hur det blir. :/

Medlem

Demot funkade inte för mig.. gråskärm vid uppstart i Dx11 och i Dx9 kommer jag inte förbi introfilmen utan att få en krasch (samma sak om jag kör utan introfilm)...


signatur

Have a good time!

Medlem

Årets största strategispelsläpp är väl ändå StarCraft 2?

Inaktiv

Femman klår verkligen fyran med hästlängder sett från perspektivet av någon som inte lagt ner tusentals timmar på Civ-serien redan.

Diggde tvåan när det begav sig, och jag har verkligen försökt lära mig tycka om fyran. Men det är för mycket som händer utan förklaring, dåliga interfaces och bruuutalt tråkiga strider. Det känns som man måste spela 20 fulla matcher bara för att förstå hur man ska spela.

Civ V där emot (baserat på demot) har ett snyggt intuitivt interface, där allt finns där man förväntar sig. Allt man kan tänkas vilja veta om spelet finns att hitta i spelets hjälpsystem, och striderna går inte ens att jämföra med de tidigare spelen i serien, så mycket roligare är de!

Ser verkligen fram emot att köpa spelet på fredag!

Medlem

Eftersom jag bor norr om Luleå och Posten har fått för sig att det är okej att leverera post hit upp minst en dag senare än i resten av landet så köpte jag det på Steam. Då kan jag spela det när det släpps.

För övrigt gillar jag demot. Nej, jag diggar det totalt!

Skrivet av Mikaelh:

Eftersom jag bor norr om Luleå och Posten har fått för sig att det är okej att leverera post hit upp minst en dag senare än i resten av landet så köpte jag det på Steam. Då kan jag spela det när det släpps.

För övrigt gillar jag demot. Nej, jag diggar det totalt!

Konstigt jag bor i Blekinge (södra Sverige för er som ej lyssnade på geografi läraren) och posten tycker ofta om att skicka mina paket på en "Norrland-runt" omväg. Haha irriterande!!!


signatur
Medlem
Skrivet av Lingon:

Diggde tvåan när det begav sig, och jag har verkligen försökt lära mig tycka om fyran. Men det är för mycket som händer utan förklaring, dåliga interfaces och bruuutalt tråkiga strider. Det känns som man måste spela 20 fulla matcher bara för att förstå hur man ska spela.

Det är just där jag är tveksam när det gäller femman. Numer har man i princip ingen aning om vad ledare tycker om mig eller varandra. Det går inte att fråga vad de tycker om varandra och det finns inget listat på varför de t.ex. ogillar mig. Om de kommer med ett erbjudande måste jag agera i blindo för jag vet inte om han är vän eller fiende. Visst, om man spelar mot 3-4 nationer är det väl enklare, men inte med 12 stycken inblandade över hundratals rundor. I fyran kunde man snabbt och enkelt se om en nation var vänligt sinnad eller ej och varför. I CivV känns det tyvärr lite; "jag gillar inte dig." varför? "det säger jag inte".

Får hoppas på en mod för det är verkligen ett enormt steg bakåt från diplomatin i fyran. Kommer ihåg hur alla klagade på Total War-serien hur otydlig AI:n var, så i Empire lade de till relationsstatus (friendy, unfriendly, hostile, osv.) och allt blev mycket bättre.

På de flesta andra fronter är dock CivV mycket trevligare
Exempelvis känns soldatenheterna lite mer personliga nu när de inte massproduceras och kläms in i en enda dödsklunga.

Medlem

aldrig spelat någ av spelen, men ser fram emot det hära, blir nog ett köp


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Aah, jag minns gamla Civ 2, som jag spelade när jag var liten. Jag fattade inte ett skit i princip, men min stad växte och blev snyggare, och mina krigare gick inte runt halvnakna med sköld efter ett antal timmars speltid. XD Kanske blir att skaffa det här trots allt.

Medlem
Skrivet av Rickard11:

Årets största strategispelsläpp är väl ändå StarCraft 2?

Det spelet känns inte lika "moget" som Civilization.

Civilization är mer renodlad strategi för mig... STarcraft är mer av typen peka-klicka-action.

Medlem

Jag älskar den här nya killens röst, man får gåshud av den.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

1
Skriv svar