Sid Meier's Civilization V

Medlem

Jag saknar de funktioner som fanns när man bockade i "show advanced unit moves" eller nåt i den stilen. Jag har ingen aning om vad mina workers hittar på när man sätter de på automated. Inte är det vad jag brukade tycka är bra i alla fall. Har jag missat nåt?

Medlem
Skrivet av anden416:

Jag saknar de funktioner som fanns när man bockade i "show advanced unit moves" eller nåt i den stilen. Jag har ingen aning om vad mina workers hittar på när man sätter de på automated. Inte är det vad jag brukade tycka är bra i alla fall. Har jag missat nåt?

Klickar man på en arbetare så står det under deras namn vad de har för sig. Dock fattas det en del detaljer där med. Exempelvis kan man inte köa upp arbeten, så om man säger åt en bygga en farm i en skog så kommer det bara stå "hugger ner skog" tills skogen är borta. Först då ändras hans status till "bygger farm". Håller man inte koll på vad alla håller på med så kan det vara svårt att veta vad de faktiskt tänker bygga när det bara står "hugger ner skog". Det gör planering osv. lite onödigt besvärligt.

En detalj jag annars verkligen saknar är "vägvisaren" (eller vad man ska kalla den) när man markerar en enhet. Den som kommer upp när man håller ner höger musknapp för en move-order och visar vilken väg enheten kommer ta och hur många rundor det kräver. Har man många enheter att hålla koll på så kan det vara bra att friska upp minnet på vart alla är på väg någonstans när man markerar dem. Speciellt om de råkar bli blockerade på vägen dit och således behöver en ny order men man kommer inte ihåg exakt vart de var på väg.

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Sedan är det också så att flexibiliteten är större och det känns i alla fall som att man kan byta inriktning (vilket var rätt svårt i CIV IV).

Jag vet inte om jag håller med här, du kan ju inte byta "statsskick" längre, väljer du att satsa på militära fördelar så är du fast med dem i all evighet. Fast egentligen gillar jag den förenklingen, även om den kunde ha varit lite mer flexibel - jag gillade aldrig religionerna i Civ :).

Det där om dötid är dock en väldigt bra poäng. Det känns som om man gör mycket mer i Civ V, och det är sällan man bara sitter och klickar på "next turn" om och om igen i 2000 år...

Medlem
Skrivet av anden416:

Jag saknar de funktioner som fanns när man bockade i "show advanced unit moves" eller nåt i den stilen. Jag har ingen aning om vad mina workers hittar på när man sätter de på automated. Inte är det vad jag brukade tycka är bra i alla fall. Har jag missat nåt?

Det är egentligen bara en enda sak du behöver veta: sätt ALDRIG dina workers på automatik. De bygger över alla dina bondgårdar med Trading Posts varje gång :).

Näe, men skämt åsido, så håller jag med. Det borde finnas ett sätt att ställa inriktningen på det ens arbetare gör automatiskt. Som det är nu gör de lite vad de vill, och det kan bli helt fel ibland.

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av anden416:

Jag saknar de funktioner som fanns när man bockade i "show advanced unit moves" eller nåt i den stilen. Jag har ingen aning om vad mina workers hittar på när man sätter de på automated. Inte är det vad jag brukade tycka är bra i alla fall. Har jag missat nåt?

Det är egentligen bara en enda sak du behöver veta: sätt ALDRIG dina workers på automatik. De bygger över alla dina bondgårdar med Trading Posts varje gång :).

Näe, men skämt åsido, så håller jag med. Det borde finnas ett sätt att ställa inriktningen på det ens arbetare gör automatiskt. Som det är nu gör de lite vad de vill, och det kan bli helt fel ibland.

Ja. Civ 3 är nog det jag spelat mest och där tyckte jag de lyckades jättebra med möjligheten att kunna sätta workers på automatik utan att tappa all kontroll. Exempelvis att förbättra närmaste stad, eller att fokusera på mat, produktion och/eller råvaror och lyxtillgångar. Saknar verkligen denna funktion, då det är alltför tidskrävande att detaljstyra varje enskild worker. Särskilt på stora kartor.

För övrigt tycker jag spelet går för segt. Jag har en Q6600 och ett ATI 4850 och grafikkortet går på högvarv stora delar av tiden, trots att grafiken inte överväldigar.

Därmed inte sagt att jag inte kommer spela detta i många timmar. Många förbättringar är bra, exempelvis striderna. Men den förhäxande effekt 3:an hade, inklusive expansionerna, vet jag inte om den kommer få.

Medlem

Såhär 5 dagar efter köp har jag spelat på all ledig tid trots tentavecka... Det finns omtentor men inga omspel av en CIV omgång...

Iaf så är min upplevelse att svårighetsgraderna är den största förändringen... I Civ V står det vad varje svårighetsgrad motsvarar i klassiska nivåer som easy, normal osv. I Civ V är enklare svårighetsgrader ÄNNU enklare än förr. AIn bygger ju för faen bara workers typ... Spelar man lägre nivå än "normal", som det heter nu, så möter man några archers och kanske warriors eller en eller två spearmen och nån horsearcher... Detta ihop med att AIn, som jag sagt i tidigare inlägg, inte krigar med sina units som ett lag (archers som understöd bakom meleeunits tex.) gör att för mig är spelet för enkelt... I Civ IV var en annan för kass för Noble för att ens klara att överleva ffs... Då ska man inte kunna dominera Prince om spelet är som det ska tycker iaf jag... Men ändå spelar man ju några rundor extra innan man slutar för stunden... =P

Inaktiv

Försökt testa demot på steam men händer inget när jag försöker starta det.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Försökt testa demot på steam men händer inget när jag försöker starta det.

Förutom att uppdatera allt så skapa ett nytt konto på datorn utan specialtecken typ åäö.

Det hälpte inte att döpa om ett redan skapat konto.

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Det är egentligen bara en enda sak du behöver veta: sätt ALDRIG dina workers på automatik. De bygger över alla dina bondgårdar med Trading Posts varje gång :).

Näe, men skämt åsido, så håller jag med. Det borde finnas ett sätt att ställa inriktningen på det ens arbetare gör automatiskt. Som det är nu gör de lite vad de vill, och det kan bli helt fel ibland.

Ruggigt synd att automatiken inte funkar särskilt bra, det blir så drygt att dra järnväg mellan alla städer manuellt när man är några timmar in i en omgång.

Dom förstörde mina egna handelsrutter mellan städerna när dom gick på automatik.:(

Sen är ju Gandhi ett jävla arsle, men tydligen är det något av en tradition i Civ spelen (spelade sönder Civ 1 i min barndom men fick aldrig upp intresset för det förens Civ 5).

Inaktiv

Tycker 4an är mycket roligare/bättre.

Medlem

Har den omtalade diplomatin ändrats ngt med patchar? 4h kvar på Steamrean 100-130kr bereoende på vilket släpp man vill ha. Värt för en nybörjare som mig?

12
Skriv svar