The Pirate Bay-målet i hovrätten i dag

Robot
Medlem
The Pirate Bay-målet i hovrätten i dag

uj.. 30miljoner i skadestånd.. För en så stor fantasisumma så känner jag medlidande :/

Medlem

De fäller nog men jag hoppas på att de friar

Medlem

Det lär ju tas upp i EU-domstolen eller något efter det här också. Det är som de flesta skriver, inte bara en rättslig fråga längre, utan även politisk.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

De friar nog...man måste ju hålla hoppet uppe!

Medlem

Va fan... Spelbolag, filmbolag OCH musikbolag tjänar ju hur mycket som helst idag. Mycket mer än förut. Försäljningen ökar ju hela tiden. Är dom så jävla penga giriga? Ta ett HEADSHOT på dom som bråkar med TPB.. LÄNGE LEVER PIRATEBAY!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Dom kommer ALDRIG fälla TPB, IT WILL RISE AGAIN!

Vad ska det hjälpa om de pungar ut med 30 mille? Ingenting, fildelningen kommer att fortsätta i samma utsträckning. Det är bortkastade pengar som vanligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

TEH PIRATE BAY IZ AN UNSINKABLE SHIP. IT WILL SAIL TEH INTERWEBS 4 AS LONG AS WE WANTS IT 2. REMEMBR DAT, K THX.

Medlem

onödigt slöseri med resurser av staten på något som aldrig på något sätt kommer att gå å stoppa. för mkt lagar i sverige. att förbjuda saker som dom flesta drar nytta av kommer aldrig kunna gå bättre än att tex förbjuda att äta och sova, isf får man simpelt nog bura in och bötfälla hela folket. är det vettigt att slösa skattepengarna på detta istället för på riktig kriminalitet som faktiskt skadar någon fysiskt?


signatur

//monster

Medlem

Det är klart att de ska fällas, de har ju begått brott! Jag ser att folk klagar på spel och film-bolagen redan tjänar så mycket pengar. Det beror ju på att det faktiskt finns ärligt folk som KÖPER saker... Varför skulle man legalisera nedladdning? Då kan vi ju bestämma att andra yrkesgrupper också ska jobba gratis. Suck, vart är världen på väg?

Medlem

Varför tog dom upp WoW ens? Det är inte olagligt att ladda ner, det är olagligt att hålla en privatserver.

Du kommer inte långt utan ett account och betalar för att få spela hur som helst.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Varför tog dom upp WoW ens? Det är inte olagligt att ladda ner, det är olagligt att hålla en privatserver.

Du kommer inte långt utan ett account och betalar för att få spela hur som helst.

Precis vad jag tänkte, jävla blizzard de tjänar väl tillräckligt redan. De borde inte ha något med detta att göra, tycker det var lite löjligt av dem.

Skrivet av Danjoh93:

Det är klart att de ska fällas, de har ju begått brott! Jag ser att folk klagar på spel och film-bolagen redan tjänar så mycket pengar. Det beror ju på att det faktiskt finns ärligt folk som KÖPER saker... Varför skulle man legalisera nedladdning? Då kan vi ju bestämma att andra yrkesgrupper också ska jobba gratis. Suck, vart är världen på väg?

Världen är på väg framåt, detta skickar bara världen bakåt i tiden. Fildelning är framtiden och bolagen får helt enkelt skylla sig själva att folk laddar ner saker, de har blivit vana att ta 200spänn för en skiva, men det funkar inte idag, så det är ett marknadsförings fel på deras sida.

Vill dom att vi ska köpa deras skivor och spel idag så får man faktiskt sänka priserna och locka folk på det sättet för vi är inte beredda att lägga så mycket pengar idag på spel, pga. fildelningen, och istället för att försöka stoppa problemet (vilket kommer vara svårt idag) så får de väl försöka arbeta sig runt det, men de vill de ju inte för dem förlorar pengar.

Och vem säger att en artist ska tjäna 30milj. om året, han kan väl tjäna 180 000kr som vilken annan hårt arbetande hantverkare? fortfarande ett arbete jag skulle välja än att slita på tak dag ut och dag in.

Medlem

Tror nog att det blir en fällande dom, hoppas dock på ett friande.

Medlem

TPB har inte begått något brott egentligen, det är det som är det roliga, materialet ligger inte på deras servrar, ska man gå efter Stockholms tingsrätts logik bör vi också stämma google.

Att det dessutom är mer acceptabelt av Stockholms tingsrätt att våldta någon är helt befängt enligt mig.

Det bör bli en friande dom enligt mig, eller åtminstone en mycket lägre, säg 50 000kr skadestånd och 1månad fängelse var eller något, det är vettiga summor i alla fall.

Sedan tycker jag att de enda som har rätt att vara arga över fildelningen är väll egentligen spelutvecklarna då ingen betalar för att gå på spelkonserter där folk spelar cs mot varandra i 3h eller går och spelar CS på en stor duk i högsta inställningar för 90kr.

Artisterna tjänar till och med mer pengar nuförtiden, så de artister som klagar kan enligt mig gå och gnälla för sig själva, jag bryr mig fan inte om de får 4st bilar istället för 5. Mellanhänderna kan söka andra jobb. Men att fildela spel finns faktiskt ingen ursäkt för, trots det gör jag det kanske (kanske för att ingen lobbyist ska få för sig att föra detta som bevis mot mig, så jag kanske gör det ibland) ibland, men det är för att jag inte har råd.

Medlem

Jag betalar gärna för spotify. Voddler däremot ... Så pass dålig bildkvalitet tänker jag ALDRIG betala för.

Summa sumarum (stava?) så bör det satsas mer på tjänster liknande spotify. Bra tjänster som folk VILL betala för.

Medlem

Om bara valet hade hållits om någon vecka... Då hade PP haft en verklig chans.

Medlem

Rättegången är definitivt placerad efter valet av strategiska syften tror jag i alla fall, lobbyiststyrt Sverige kallas det visst.

Medlem

Es gibt viele, lange Texte zu schreiben, dass es schlecht / gut ist. Sieht aus wie Spaß nur: D


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem

Frågan är inte om fildelning är rätt eller fel, utan om det är värt att ta bort personlig integritet och mänskliga rättigheter för några lobbyisters skull och angående artister så tjänar de mer än någonsin, så de ska du inte komma och säga att de har det dåligt.

Medlem

Jag har inga problem att betala för spel, för om företagen tjänar mer pengar kan det också tillverka spel för större summor. Vilket gör att de kan bli ännu bättre och det ser jag inget fel med.
BTW tycker jag att folk ska läsa PPs åsikter lite mer för att avskaffa patent t.ex är väldig väldigt orättvist om en individ har lagt ner mycket tid och pengar på att framställa en vara varför ska inte den individen ha ensamrätt på varan? Det ger möjlighet för andra att kopiera och göra så att uppfinnaren inte tjänar något på uppfinningen och det är ju rent utsagt förjävligt. Det är ju stöld! No thanks to pirates.
Dock så kostar spel mycket men det är ett pris man får ta, de borde få kulturstämpel vilket gör att det blir lite billigare. Att de kostar mycket ger ingen rätt till att slippa betala för dem, det är som att säga att en TV-apparat kostar för mycket och det ger rätten till att sno den.

Medlem

Tror dom fäller dom. Men det vill jag verkligen inte bara så otroligt fel

Medlem
Skrivet av Ike:
Skrivet av eagiz:

Frågan är inte om fildelning är rätt eller fel, utan om det är värt att ta bort personlig integritet och mänskliga rättigheter för några lobbyisters skull och angående artister så tjänar de mer än någonsin, så de ska du inte komma och säga att de har det dåligt.

Vilka mänskliga rättigheter pratar du om då? För du vet väl att ens upphovsrätt är en mänsklig rättighet det också?

Och att säga att artister tjänar mer än någonsin är som att säga att folk har aldrig klätt bättre i vitt. Du inser kanske att det finns en hel del artister runtom världen, inte bara dom som kommer på mtv awards.

Det handlar ju inte om det, så länge man kan söka torrents på google så bör de också åtalas. Men de har för mycket pengar givetvis. Det du inte verkar förstå är att storföretag har makten att gå in och styra och ställa i lands lagar. Pressa in åtal med makt och pengar. En farlig utveckling.

Ish
Medlem
Skrivet av andreashal91:

Va fan... Spelbolag, filmbolag OCH musikbolag tjänar ju hur mycket som helst idag. Mycket mer än förut. Försäljningen ökar ju hela tiden. Är dom så jävla penga giriga? Ta ett HEADSHOT på dom som bråkar med TPB.. LÄNGE LEVER PIRATEBAY!

Då kan väl du ge mig tio kronor av varje tusenlapp du tjänar? Nej exakt. Det kallas principsak.

Jag undrar dock om de ens förlorar något öht. Det är nog väldigt sällan man hör om folk som både laddar ner OCH köper. Varför ladda ner från första början om du ändå tänkt köpa det? För att testa? Det är det man har demon till. Och bara 'för att' man laddar ner så betyder inte det att man tänkt köpa en viss produkt heller. Visst, du tar utan att betala. Men så länge dem inte betalar din bredbandsavgift/elräkning så ser jag inte vad dem förlorar på det om man ÄNDÅ inte tänkt köpa det. Oschysst, visst. Men inte förlorar dem några större summor pengar, det kan jag inte tänka mig.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ike:

Vilka mänskliga rättigheter pratar du om då? För du vet väl att ens upphovsrätt är en mänsklig rättighet det också?

Och att säga att artister tjänar mer än någonsin är som att säga att folk har aldrig klätt bättre i vitt. Du inser kanske att det finns en hel del artister runtom världen, inte bara dom som kommer på mtv awards.

Vem kom på den mänskliga rättigheten?
Nä du... Det är bara skit i med ett fint namn.

Det är ju vackert att den "mänskliga rättigheten" används av mediamaffian för att stämma nördar på 30 miljoner och sedan bura in dom.

Artister tjänar mer än innan pga ökade priser på koncerter.
Lite konstigt dock att det inte går jämt ut med den hemska filkopie... erhm "stölden" som ju äter upp alla deras pengar... För det är ju anledningen till de kraftigt ökade koncertbiljettpriserna.

Givetvis kommer dom bli fällda, har legat en hund begraven ända sen dag 1 i tingsrätten och här finns lobbyister som skall tillfredställas.

Medlem

Men oj inte detta skitet igen.. fälls dom så är det ju absurt. Då ska man fälla posten för att man kan skicka knark och vapen och inte är det postens fel ? nej..samma sak med pirate bay knappast peter sunde själv som laddar upp alla miljoner filer och delar ut..

Medlem

Vänta nu.. World of Warcraft? Det är ju gratis att ladda hem, och jag tror knappast att dom kan stämma dom för att lägga ut det som torrent, så att man ska slippa Blizzards egna skitslöa servrar.

Ish
Medlem

Torrent = Ej olagligt
Ladda upp torrent = Ej olagligt
Skapa en sida som samlar torrents = Ej olagligt
Skapa en sida som kan söka efter torrent aka var enda jävla sökmotor som finns = Ej olagligt.

Den sk. "delningen" är i sig inte olagligt heller. Delning av upphovsrättsskyddat material ÄR olagligt, men bevisningen som krävs är väll ett brott i sig att införskaffa om dem inte har ändrat det?
Så varför gå efter TPB? Dem är ju inte ens störst längre..

Skulle detta bli ett Verkligt hot skulle folk bara skaffa sig en proxy.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Varför tog dom upp WoW ens? Det är inte olagligt att ladda ner, det är olagligt att hålla en privatserver.

Du kommer inte långt utan ett account och betalar för att få spela hur som helst.

Det kan knappast vara olagligt att ha en egen server, eftersom man enligt svensk lag har rätt att själv modifiera programmvara man köpt så att det passar det man hade tänkt ha det till. Däremot är det säkert mot Blizzards licensavtal, som inte är värt ett skit i en svensk domstol.

Skrivet av danjoh93:

Det är klart att de ska fällas, de har ju begått brott! Jag ser att folk klagar på spel och film-bolagen redan tjänar så mycket pengar. Det beror ju på att det faktiskt finns ärligt folk som KÖPER saker... Varför skulle man legalisera nedladdning? Då kan vi ju bestämma att andra yrkesgrupper också ska jobba gratis. Suck, vart är världen på väg?

Det är ju just huruvida de begått brått som nu behandlas i domstol. Det råder inget tvivel om att TPB har använts av människor för att hänvisa till upphovsrättsskyddat material, däremot ställs frågan om huruvida de åtalade kan, enligt de lagar som fanns då, hållas ansvariga för vad som skedde på deras forum.

Själv tycker jag att det är uppenbart att de visste vad som pågick, att de tyckte om det samt att de via anonnser på TPB tjänade pengar på det. Men det påverkar inte, tycker jag själv, deras ansvarsbörda juridiskt.

Medlem

Säger inte att det är rätt att ladda ner upphovsrättsskyddat material. MEN till priset som åtminstone film och musik kostar idag så förstår jag helt och hållet varför folk inte går och köper film. Se bara på Spotify, ett helt lagligt och (gratis) alternativ till att köpa musik. För endast 1200kr eller 0kr året får musikälskaren i princip all musik i världen gratis både på datorn och i telefonen. Kan säga att åtminstone jag inte laddat ner många mp3or sen jag började använda Spotify.

Dessa pengar motsvarar i "köpt musik" 0 låtar eller ca 100 låtar/året om man använt premium.

Skivbolagen, go thank Spotify.


signatur
12
Skriv svar